Hogyan dolgoznak a hamufelhő útját modellező kutatók?

Amióta egy izlandi vulkán hamufelhőt ereget, különösen nagy felelősség hárul tíz brit tudósra, akik lézerműszerek, műholdképek és egy különleges felszereléseket hordozó sugárhajtású repülőgép segítségével próbálják kideríteni, hogy merre mozog a felleg. A Ryanair vezérigazgatója elégedetlen a törekvésekkel.

A szemcsék miatt légifolyosók válhatnak használhatatlanokká, repülőterek zárhatnak be, tehát a vulkáni hamuval foglalkozó angliai, exeteri központ előrejelzései több millió utas sorsára, valamint milliárdos bevételekre vannak kihatással. A brit bázis, amely a világon található kilenc hasonló, vulkáni hamuval foglalkozó tanácsadó központ egyike, az Eyjafjöll vulkán áprilisi kitörése óta folyamatos riadókészültségben van. A tűzhányó, amely áprilisban öt napra szinte leállította a globális légiközlekedést, azóta sem nyugszik: a hétvégén többek között a londoni Heathrow és az amszterdami Schipol repülőteret bénította meg, időnkénti kilövellésekre pedig továbbra is lehet számítani.

"Ha kitörésre kerül sor, akkor nagyon-nagyon sok a dolgunk és meglehetősen nagy a stressz. Ezek a folyamatok ráadásul hetekig, esetleg hónapokig is eltarthatnak" - mondta Tony Hall az angliaihoz hasonló, csak éppen az alaszkai Anchorage-ben található központból. Hall az elémúlt hetekben rendszeres kapcsolatban állt exeteri kollégáival. Az exeteri kutatóintézetben dolgozó Sarah Jackson szerint a hamufelhő terjedésének előrejelzéséhez használt tudományos modellt eredetileg az 1986-os csernobili atomreaktor-katasztrófa miatt fejlesztették ki. A program a legfrissebb adatokkal dolgozik, figyelembe veszi a széljárást, az esetleges légörvényeket, valamint a földre hulló, vagy az eső és hó által kimosott hamut is.

A kutatók mindazonáltal elismerik, hogy előrejelzéseik vázlatosak, és hosszútávon nem túl megbízhatóak. S figyelmeztetnek: ha a széljárás változik, a hamufelhő mozgására vonatkozó becslésük gyorsan elavulttá válik. Mindenesetre Keith Groves, a brit meteorológiai intézet vezetője úgy véli, a tudósok nagyon fejlett eszközökkel dolgoznak, becsléseiket pedig hosszú évek tapasztalatai alapján készítik. A britek már az 1991-es kuvaiti olajtüzek és a 2005-ben egy londoni olajraktárban kitört tűz esetében is ezekre az előrejelzésekre támaszkodtak a füst útjának meghatározásához. Most a hamufelhő mozgásának felderítéséhez a kutatók izlandi jelentéseket elemeznek, a légtérben repülő pilóták tapasztalatait dolgozzák fel, és lézerműszerek, valamint műholdak segítségét is igénybe veszik. Még több adatot szerezhetnek azonban sugárhajtású repülőgépük próbarepülései során. Ezt az eszközt áprilisban szinte minden nap használták, hogy megállapíthassák a vulkánból származó felhő összetételét, a hamurészecskék méretét és a kén-dioxid szintjét.

Ezek a járatok néha veszélyesek is voltak, különösen május negyedikén, amikor törölni kellett egy utazást Dél-Angliából Skóciába a hamurészecskék megnövekedett szintje miatt, azok ugyanis eltömíthették volna a repülőgép motorját. A tudósok emellett folyamatos kapcsolatban vannak tengerentúli kollégáikkal is, és tájékoztatják egymást a legújabb fejleményekről. Áprilisban végig 18 órás előrejelzések készültek Nagy-Britanniában, de múlt héttől kezdődően az új brit kormány kérésére már ötnapos térképeket is nyilvánosságra hoznak. A meteorológiai intézet szóvivője, John Hammond hozzátette, hogy az ötnapos modellek csak jelzésértékűek, hiszen a közismerten változékony széljárás nagyban meghatározza a hamufelhő mozgását.

A légitársaságok vezetői persze szkeptikusok és elégedetlenek: a Ryanair vezetője, Michael O'Leary például azt mondta, hogy az előrejelzéseket kukába kellene dobni, a hamufelhő mozgását modellező programokat pedig felül kellene vizsgálni. "Őszintén szólva nevetségesnek tartom, hogy az Európa-szerte repülőket használó több millió utasnak egy elavult, a feladat elvégzésére képtelen és a valóságtól elrugaszkodott számítógépes modellhez kell alkalmazkodniuk. Itt az idő, hogy a megfelelő helyre kerüljenek ezek a térképek" - füstölgött O'Leary. (MTI)


Budapest Airport: itt a nyári csúcsforgalom

Budapest Airport: itt a nyári csúcsforgalom 

Rekord utasforgalom várható az idei nyáron a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, amelyre a Budapest Airport már tavaly ősszel megkezdte a felkészülést.
Új VIP terminál a máltai repülőtéren

Új VIP terminál a máltai repülőtéren 

4,5 millió eurós beruházással újult meg a máltai repülőtér VIP vendégterminálja.
Az Emirates és az Uber stratégiai együttműködést írt alá

Az Emirates és az Uber stratégiai együttműködést írt alá 

A felek egy gördülékeny foglalási rendszer kialakításán dolgoznak együtt.
Íme, Nyugat-Európa legjobb légitársasága

Íme, Nyugat-Európa legjobb légitársasága 

A francia légitársaság egymást követő ötödik évben lett a legjobb nyugat-európai légitársaság az utasok visszajelzése alapján készülő listán.
Ryanair: Évek óta figyelmeztettünk a Boeing problémáira

Ryanair: Évek óta figyelmeztettünk a Boeing problémáira 

A Ryanair vezérigazgatója, Michael O’Leary élesen bírálta a Boeing gyártási gyakorlatát, miután lezuhant az Air India Dreamliner repülőgépe.
A Wizz Air felfüggeszti a Dubaj és Abu-Dzabi felé induló járatait

A Wizz Air felfüggeszti a Dubaj és Abu-Dzabi felé induló járatait 

A légitársaság a kialakult helyzet miatt július 3-tól szeptember 15-ig felfüggeszti ezeket a járatpárokat.
Új szinten az autómegosztás: egyre többen választják külföldi utakhoz is

Új szinten az autómegosztás: egyre többen választják külföldi utakhoz is 

MOL Limo: a hosszútávú belföldi bérlések legnépszerűbb célpontja a magyarok körében a Balaton.
Tarolt a Turkish Airlines a légitársaságok Oscar-díjátadóján

Tarolt a Turkish Airlines a légitársaságok Oscar-díjátadóján 

Immár tizedik alkalommal nyerték el az „Európa legjobb légitársasága” címet.
Emirates: új játékok, jobb repülési élmény

Emirates: új játékok, jobb repülési élmény 

A légitársaság a nyári iskolai szünetre időzítve új fedélzeti játék- és táskakollekciót vezet be a gyerekek számára minden járatán.
Hosszas előkészítő munka után az idei főszezonra tervezett start is elmaradhat

Hosszas előkészítő munka után az idei főszezonra tervezett start is elmaradhat 

A turistákat egyik görög szigetről a másikra szállító hidroplánokról van szó.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.