Hop on hop off tender újratöltve

Október 25-én tárgyalja a fővárosi közgyűlés ismét a hop on hop off tendert. „Javaslat a városnéző autóbusszal végzett különcélú menetrend szerinti személyszállítási tevékenység (Hop on Hop off) ellátásával kapcsolatos koncessziós beszerzési eljárás megindítására” címmel, a Szeneczey Balázs és Kocsis Máté benyújtott előterjesztést a közgyűlés zárt ülésen tárgyalja. Ugyanakkor a hét elején még nyílt ülésről volt szó.

Azóta az előterjesztést és mellékleteit a zárt ülés követelményeinek megfelelően levették a honlapról. A zárt ülésre váltás óhatatlanul beindította az érintettek fantáziáját. De az érintett vállakozók inkább nem óhajtottak egy-két szónál többet elárulni, másfelől a korábban még nyilvánosan elérhető, tehát legalább emberek ezreinél meglévő előterjesztésről sem óhajtottak nyilatkozni. Egyikőjük szerint a főváros azzal indokolta számukra a lépést, hogy a zárttá nyilvánítással kerülnék bármelyik piaci szereplő helyzetbe hozását.

Mint ismeretes 2016 december elején érvénytelennek nyilvánítva halasztotta el a főváros a fenti tendert. Még ugyanebben az évben döntött szintén zárt ülésen, helyben kiosztott előterjesztés alapján, hogy a jelenlegi hat helyett egyetlen cég kezébe adná a főváros a városnéző buszok üzemeltetésének jogát. Az akkori javaslat szerint 2017. január 1-től már csak koncessziós eljárásban kiválasztott, 20 évre szóló koncessziós joggal felruházott cég vagy konzorcium végezhetné a tevékenységet. A nyertes, tevékenységét Zrt. formában űző cégtől legalább 25 buszt vártak el. Ki is írták a koncessziót, amire lehetett egyénileg és konzorciumban is pályázni. Két cég az utóbbit választva közösen indult. Úgy gondolták, hogy összefogva valamennyire védhető a többszereplős piac. A tavalyelőtt mintegy 1,5 milliárd forintos árbevételt termelő négy cég képviselői attól tartanak, hogy a mai piaci alapú szolgáltatás az egy cégnek kiadható koncesszió révén monopolhelyzetbe kerülhet. A szakmában napvilágot láttak olyan pletykák is, mely szerint a BKK-ba integrálnák a tetemes pénzzel kecsegtető üzletet. Nem mellesleg a négy cég szintén tavalyelőtt 56 millió forintot csengetett be a BKK-nak megálló használatért, a fővárosnak közel 10 milliót közterület-használatért.

A koncesszió lehetősége először 2013-ban merült fel, azonban akkor a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) megkeresésére a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium olyan állásfoglalást adott ki, hogy a városnéző buszosokat nem lehet koncesszió alá vonni.


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.