A késések után járó kompenzációról szóló rendeletet a légitársaságok régóta támadják, mert állításuk szerint a kártérítés összege sokszor több, mint amennyibe a jegy került. Arra korábbi nyilatkozatok alapján hajlandóak lettek volna, hogy a jegy árát bizonyos mennyiségű késés felett visszaadják, mert ezt fairnek tekintették. El is indult a lobbitevékenység a légitársaságok részéről az unió döntéshozói felé, és úgy tűnik, megvan az eredmény.
Az unió a készülő új irányelv alapján sokkal radikálisabb eszközökhöz nyúlt. A Politico által szemlézett javaslat ugyanis jelentősen megemelné a késés alsó határát, illetve egyes régiókat kivenne a rendelet hatálya alól. A rövidtávú, 1500 kilométert meg nem haladó utaknál 2 helyett 5, az 1500 és 3500 kilométer hosszúságú utaknál 3 helyett 9, az ennél hosszabb utak esetén 4 helyett 12 óra késés után járna kompenzáció. Járat törlése esetén akkor járhat a kompenzáció, ha a légitársaság nem ajánlott fel alternatív útvonalat, amelyre kiállította a beszállókártyát, illetve ha a késés mértéke eléri a fent említett értékeket. A kártérítés összege a javaslat szerint nem változik.
Fontos változás, hogy akkor sem jár a kompenzáció, ha a késés egy nem uniós légtérben közlekedő csatlakozó járaton történt. Vagyis, ha valaki az Egyesült Államokból átszállással érkezik meg, és az út első felében, nem európai légtérben történt a késés, akkor nem jár neki kártérítés. Ugyanígy elesik a kompenzáció lehetőségétől az is, akinek a törölt járata 1 milliónál kisebb éves utasforgalmú repülőteréről, vagy oda közlekedik, vagy az unió küső régióiban található.
Forrás: Airportal.hu