Jaroszlavli tragédia: megtalálták a baleset okát?

A lehető legbanálisabb hiba okozta a Lokomotiv Jaroszlavl jégkorongcsapat Jak-42-es gépének egy héttel ezelőtti lezuhanását: a pilóták nem engedték ki a "kéziféket" - jelentette a Moszkovszkij Komszomolec című lap szerdán, saját, meg nem nevezett forrásaira hivatkozva.

A repülőgép-ipari forrás elmondta: a baleset körülményeit vizsgáló bizottság jutott arra a megállapításra, hogy a gép úgy kezdte meg a felszálláshoz szükséges gyorsítást, hogy nem engedték ki a kizárólag a parkoláshoz használt féket, amely pontos megfelelője a régebbi autókban lévő kéziféknek: a műszerfal alatt egy kart kell meghúzni, illetve visszaengedni. A behúzott féket fény jelzi, de hangjelzés nincs.
Emellett az egyik fekete dobozból kiderült, hogy az első pilóta rosszullétre hivatkozva átadta az irányítást a másodpilótának. Az illető nem tartotta kizártnak, hogy az átadás közepette feledkeztek meg a "kézifékről".
Ennek az lett a következménye, hogy a gép, akárcsak egy autó, behúzott kézifékkel is tudott gurulni, de nem tudta elérni a felszálláshoz szükséges sebességet. Amikor ezt észlelték, valószínűleg kiengedték a féket, és reménykedtek benne, hogy a Jak-42 típusú gépek felszállásához szükségesnél messze hosszabb kifutópálya így is elég lesz, de már késő volt. A gép leszaladt a kifutópályáról és a hátsó futóműve mintegy 400 métert a mezőn tett meg. Ez önmagában még nem lett volna ok a katasztrófára, de a nem elég magasra emelkedő gép beleakadt egy antennába.
Az ilyen baleset igen ritka, de például 2005-ben Habarovszkban az amerikai Kalitta légitársaság Boeingjével történt ez meg: akkor a behúzott fék miatt szétdurrantak a gép kerekei, és a darabok a hajtóműbe kerültek, de senki nem sérült meg.
Szergej Knyisov berepülő pilóta a lap kérdésére elmondta: ez a verzió elég nehezen hihető, hiszen azonnal észlelni kellett, hogy a gép nem gyorsul kellően. Ám ha a pilóta valóban rosszul lett, az az orosz légi közlekedés mai állapota mellett felér az öngyilkossággal - mondta - mert azelőtt a másodpilóták is felkészült emberek voltak, de ma nullák. Emellett külföldön a pilótáknak joga van elzárkózni a repüléstől, ha rosszul érzik magukat, de Oroszországban ez kizárt.
Knyisov állítását alátámasztja, hogy a sorozatos balesetek miatti vizsgálatok során egyébként az egyik legnagyobb múltú orosz repülős főiskolán egyszerre 78 diplomát vont vissza a közlekedési ügyészség, mert kiderült: a végzősök az előírt repülési idő felét sem teljesítették. Az intézményben ezt azzal indokolták, hogy az iskola finanszírozása nem teszi lehetővé a magas költségekkel járó előírt óraszám teljesítését.
Alekszandr Szizov fedélzeti mérnök, a katasztrófa két túlélőjének egyike jobban van, és magához tért, bár állapota továbbra is súlyos. Az orvosok szerint még arra is van esélye, hogy ne csak a normális életbe, hanem a repüléshez is visszatérjen.
Alekszandr Galimov jégkorongozó, a másik túlélő a kórházban belehalt súlyos égési sérüléseibe. Őt kedden temették el a jaroszlavli muzulmán temetőben.
A Lokomotiv Jaroszlavl repülőgépe múlt szerdán, közvetlenül a felszállás után zuhant le, az összes játékos - olimpiai és világbajnok, Stanley Kupa-győztesek -, a szakmai stáb és a gép személyzete, Galimovval együtt összesen 44 ember életét vesztette.
Legutóbb kedden történt újabb baleset: a moszkvai Vnukovo repülőtéren egy A-330 típusú repülőgép a szárnyával nekiment a kifutópálya-világitás egyik oszlopának, amikor a leszállás után a megállóhely felé taxizott. A 299 utas és a személyzet tagjai közül senki nem sérült meg.

Forrás: MTI


Nosztalgiajáratok a Gyermekvasúton

Nosztalgiajáratok a Gyermekvasúton 

A tavaszi szünetben nosztalgiajáratok közlekednek.
Kína visszaküldött a gyártónak egy vadiúj Boeing repülőgépet

Kína visszaküldött a gyártónak egy vadiúj Boeing repülőgépet 

Az utasszállító gép 55 millió dolláros ára 125 százalékkal nőtt volna az Amerikai Egyesült Államokban bevezetett kétoldalú vámok miatt.
Elindult a dunai hajózási szezon

Elindult a dunai hajózási szezon 

Korszerűbb belső terek, kávéházi hangulat, vacsorahajók.
A SIA felújítja a szingapúri reptéren lévő váróhelyiségeit

A SIA felújítja a szingapúri reptéren lévő váróhelyiségeit 

A Singapore Airlines felújítja a Changi repülőtéren lévő váróit.
Jön a nyár, érkeznek az új Flixbus-ok

Jön a nyár, érkeznek az új Flixbus-ok 

2025-ben 15 százalékkal több úti cél érhető el, mint tavaly.
Jönnek az új Bubik

Jönnek az új Bubik 

Teljes megújuláson megy keresztül a fővárosi közbringarendszere.
Légügyi cég stratégiai megállapodása az egyre szeszélyesebb időjárás miatt

Légügyi cég stratégiai megállapodása az egyre szeszélyesebb időjárás miatt 

A HungaroControl szorosabb együttműködésbe kezdett hazánk meteorológiai szolgáltatójával, a HungaroMet-tel.
Fent a fedélzeten az utas, és nem tudja hová tart a SAS

Fent a fedélzeten az utas, és nem tudja hová tart a SAS 

Az utasok csak a landolás után tudják meg, hova érkeztek.
Kedden, szerdán ne a megszokott rutinból közlekedjen Budapesten!

Kedden, szerdán ne a megszokott rutinból közlekedjen Budapesten! 

Mert a fővárosban kedd délutántól szerda estig tartó gyűlés miatt ismét jelentős torlódásokra kell számítani.
Egyetlen szendvics sem vihető be az Egyesült Királyságba

Egyetlen szendvics sem vihető be az Egyesült Királyságba 

Az európai kontinens több országában terjedő fertőző száj- és körömfájás miatt a hús- és tejtermékek személyes célú behozatali tilalmát kiterjesztik az összes uniós tagállamra.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.