A BA légi utaskísérőit képviselő Unite szakszervezet előző nap hirdetett példátlan hosszúságú, december 22-étől január 2-áig tartó sztrájkot, azzal az indokkal, hogy nem sikerült egyezségre jutni a cégvezetés által a súlyos anyagi helyzet miatt tervbe vett leépítések és megszorítások ügyében. A British Airways, amely a Malévval együtt a oneworld globális légi szövetség tagja, és naponta két járatot közlekedtet Londonból Budapestre, előzetes becslések szerint 200-400 millió font (60-120 milliárd forint) közötti bevételkiesésre számíthat, ha a légi személyzet valóban megtartja a több mint 900 ezer utast érintő sztrájkot.
A cég azonban kedden közölte: szabálytalanságokat észlelt a sztrájkról rendezett előzetes szavazásban, mivel a szakszervezet olyan alkalmazottaknak is kiküldött szavazólapokat, akik már kiléptek, vagy távozóban voltak a vállalattól. A BA álláspontja szerint ez érvénytelenné teszi a voksolást, és ennek alapján a társaság jogi eljárást indít a munkabeszüntetés törvénysértővé nyilvánítása végett. A Unite szakszervezet adatai szerint a sztrájk támogatottsága elsöprő volt: a szavazatokat leadó tagok 92,5 százaléka pártolta az akciót. A BA mindazonáltal kedden megkezdte annak felmérését, hogy várhatóan összesen hány utaskísérő vesz részt a sztrájkban, és ennek alapján hány járat indulására lehet számítani. A cég ugyanakkor felajánlotta, hogy akiknek a sztrájkidőszakra, vagy a kezdő- és zárónapot megelőző, illetve követő 48 órára jegyfoglalásuk van, azt költségmentesen átfoglalhatják a légitársaság más járataira a következő tizenkét hónapon belül.
A British Airways eddigi legrosszabb üzleti félévét zárta szeptemberben: adófizetés előtti vesztesége 292 millió font (87 milliárd forint) volt, vagyis a társaság percenként több mint ezer font veszteséggel működött. Elemzők különösen azt tartják riasztónak, hogy a hagyományosan igen erős időszaknak számító nyári utazási szezonban keletkezett a súlyos veszteség zöme. A British Airways elsősorban a prémiumosztályok forgalmának meredek visszaesését szenvedi meg. Egyik legfőbb bevételi forrása ugyanis a bőség éveiben a londoni City első, illetve üzleti osztályon repülő bankárainak utaztatása volt, főleg az észak-amerikai járatokon. A súlyos pénzügyi válság és a tömeges citybeli elbocsátások nyomán azonban ez az utascsoport szinte eltűnt. A BA vezérigazgatója, Willie Walsh nemrégiben kijelentette, hogy a cég "a túlélésért küzd". A BA a jelenlegi pénzügyi év végéig összesen 4900 fős - 12 százalékos - leépítést tervez. Az utaskísérőket érintő intézkedések között szerepel a hosszú távú járatok légi kiszolgáló személyzetének létszámcsökkentése járatonként egy fővel - 15-ről 14-re -, valamint a bérek befagyasztása két évre. A szakszervezet szerint azonban ezzel a cég munkaszerződéseket érintő módosításokat hajt végre, előzetes konzultáció nélkül. (MTI)