Keleti nyitás - földön, vízen, levegőben

A magyar közlekedéspolitika igyekszik hazánk geopolitikai helyzetét kihasználni, ennek érdekében tárgyaltak szakembereink Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár vezetésével a közelmúltban Bakuban.

Az Azerbajdzsán és Magyarország közötti kereskedelmi forgalom egyik legkomolyabb gátja, hogy a közlekedési lehetőségeink hiányosak, csak többszörös áttételen keresztül bonyolíthatók és ennek a hatásfoka sem kielégítő. Ennek javítására komoly igény lenne egy Baku-Budapest közvetlen légi járatra, mely heti legalább két alkalommal kötné össze a fővárosokat. A személy-, árú- és postaszállítást ez nagyban lerövidítené, emellett komolyabb személyforgalmat is generálna mindkét piacon, mind az üzleti, mind a szabadidős turizmus vonatkozásban. Mindkét területen a tartalékok óriásiak.

A tárgyalások konkrét eredményeként már a nyáron megindulhatna a forgalom, annak ellenére, hogy a jelenlegi nemzetközi légügyi előírások szerint Magyarország csak az EU-azeri légügyi megállapodás után kezdeményezhet bármilyen kétoldalú hivatalos tárgyalást. Azonban a tárgyalófeleknek lehetőségük van az EU eljárás alatt is, „kijelöléses” alapon megindítani a járatokat, melyeket majd később tesznek hivatalossá.

Ugyanez vonatkozik a jelenleg még csak tervezett, az Azerbajdzsánt és a Kaukázust is átszelő, az EU államokból, Magyarországon át, Románián, Bulgárián keresztül haladó és később Kínáig meghosszabbítandó vasútvonal kiépítése ügyében is. Az árucsere- forgalom, valamint a hazánkon áthaladó EU-ba/ból indított vasúti szállítás jelentősen felgyorsulhatna. Az előkészítési stádiumban lévő óriás projektben a magyar részvétel úgy a tervezési, mint a kivitelezési stádiumban garantált lenne.

Az államtitkár szerint itt egy diplomáciai úton továbbvitt kapcsolatra van szükség, melynek alapjaiban a jelenlegi tárgyaláson már megállapodtak. Magyarország szerepe ebben a projektben, egy megfigyelői státusz lenne, mely később nem zárná ki a megvalósításban történő aktív részvételt sem. A megfigyelő státuszban mód lenne az állami és politikai szerepen kívül, a számunkra jelentős közlekedési útvonalnak a 22-el jelzett projektnek a több országot is átszelő kiépítésére. A tranzit- és a célforgalmat is jelentősen felgyorsítaná, hogy Törökországban hamarosan átadásra kerül a Boszporusz tengerszoros alatti alagút is.


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.