A jeles nap rangját emelte a Delta Air Lines idei első járatának érkezése is, mely némi késéssel ugyan, de rendben földet ért az erős zivatarképződéstől turbulens alsó, néhány száz méteren átküzdve magát. Nem ezért késett, megszokott jelenség az ilyesmi nyáron. Azért a későn jövőt torta várta. A nap vizuális élményeit tovább fokozta, hogy június 2-án, egy gép erejéig az összes SkyTeam fuvarozó a szövetség „egyenruhájába”, festésébe öltözve köszöntötte az egybegyűlteket és gurult át gépmadarával leszállás után a tűzoltők vízkapuján, különösen a Budapest Airport (BA) által meghívott közel félszáz planespotter gyönyörűségére. Sorban először a KLM, majd az Air France, a Delta Boeing 767-es gépével és a cseh CSA landolt.
De mindez már tényleg csak a hab volt. Mindenek előtt leleplezték a közös jegyirodát, mely mint Jost Lammers a BA vezérigazgatója mondta, rekordidő alatt készült el; másfél év telt el az elhatározástól az átadásig.
Az eseményen szintén megjelent Gordon Humpherys SkyTeam alelnök tájékoztatott: hasonló összevonásra a SkyTeam által használt repülőterek közül eddig nyolcnál volt példa, Európában Budapest előtt London Heathrow-n tették meg ugyanezt. Humpherys méltatta az Air France vezető szerepét, kezdeményező készségét a projekt megvalósításában.
Első lépésként
A szövetségen belüli szinergiák kihasználásának - melyek egy kis repülőtéren sokkal jobban érvényesülnek - a közös jegyiroda csupán az első lépése - magyarázza Melles Botond, a Delta Air Lines képviseletét is ellátó Air France-KLM magyarországi igazgatója. Az egyes légitársaságok költségei az alacsonyabb bérleti díj miatt is jobban kordában tarthatók, de rugalmasan osztják be a munkatársakat is; kevesebb gépmozgás esetén kisebb személyzet látja el a feladatokat. Hosszabb távon a terv, hogy a szövetség légitársaságainak járataira, közös SkyTean infrastruktúra révén az utas önmaga csekkoljon be, ahogy azt ma már megteheti többek közt Amszterdamban, a beszálló kártyától a csomag feladásáig. A hosszabb táv azonban nem évtizedeket jelent; 2-3 évről beszélünk - mondja Melles - a SkyTeam erősen ebbe az irányba tereli tagjait.
A BA pozitív hozzáállását méltatandó elmondta, a repülőtér üzemeltetője szószerint és képletesen egyaránt igyekszik megfelelő teret biztosítani a Malévot és American Airlines-t magában foglaló oneworld mellett más légiszövetségek, így a SkyTeam számára is. Még idén elkészülhet a SkyCourt terminál galéria szintjén a SkyTeam business váró is - árulta el Melles Botond a Turizmus Online-nak.
Kihasználják
Ma kezdte meg idei szezonális működését a Budapestre immár ötödik éve közlekedő Delta is. Melles Botond tájékoztatott: a járat kihasználtsága biztatóan alakul, elsősorban az amerikai piac tölti a gépet. Magyarország és Budapest számukra túlnyomó részben cél- és végállomás, az utasok jelentős része érkezik családtagokhoz, rokonokhoz. A járatot eddigi működése során mintegy 350 ezer utas vette igénybe. Mint arról korábban beszámoltunk, a New York JFK-re repülő járat a nyári menetrend végéig közlekedik.