Egy új repülőgép illata

Március 23. Seattle. Az USA Skóciája. Esik. A Boeing gyár repülőgépátadó repterén, Everett-Paine Fielden vagyunk. A betonon kész, vagy már majdnem teljesen kész Boeing 787 Dreamlinerek, a US Air Force-nak készülő Boeing 767-esek várnak gazdáikra. Előbbiek közt várakozik aznapi leszállítására a kis terminálépület egyik utashídján a LOT Polish Airlines első Boeing 787-9 Dreamlinere. 

„Gyönyörű repülőgép” — jegyezte meg Monty Oliver, a Boeing európai értékesítésekért felelős elnökhelyettese a terminál előtt várakozó Dreamlinerre mutatva „Csodálatos kép” — mondta a korábban már általunk is idézett molinóra, kiemelve, hogy a LOT nem csupán Varsóból, hanem Budapestről is üzemel majd. „Részben én is magyar vagyok és büszke, hogy ezt a képet láthatom” — húzta ki magát az apja nyomdokain haladó ifjabb Steven Udvar-Hazy. Lízingcége, az Aviation Capital Group adja bérbe a LOT-nak a 787-9-eseket. Pilóták, utaskísérők, a LOT vezetői és a nemzetközi sajtó vár izgatottan az átvételre. Kicsit olyan, mint amikor az egész család nagymamástól ment a Merkúrba a kombi Zsigáért. Na jó, annál egy kicsit összetettebb. De az biztos, hogy akár egy új autóét, egy még utast soha nem vitt, „szalonból kigördülő” repülőgép illatát is mélyen magába szippantja az ember, és elraktározza ínségesebb időkre.

A többség számára a Dreamlinert aligha kell részleteznünk. Ha valaki esetleg átaludta volna az elmúlt 4-5 évet: a Boeing 787, avagy Dreamliner a Seattle-i gyár karbonszálas kompozitból készült szélestörzsű gépe. A forradalmian új anyagfelhasználás miatt a gép könnyebb, ezért kevesebb üzemanyaggal megy messzebbre alu-titán vetélytársainál. Gazdaságosabb, és a nagy ventilátorfokozatú, sajátos kialakítású hajtóművek miatt csendesebb is. A formálható kompozitnak köszönhetően a törzskeresztmetszet kialakításával kreatívabban lehet bánni. És szintén a karbon könnyebb alakításának betudhatóan tartható a kabinnyomás és a páratartalom olyan szinten, hogy az utas nem zombiként kerül elő egy tizeniksz órás út után. Európában a LOT állította a típus kisebb változatát, a Boeing 787-8-ast elsőként forgalomba.

Bár a 2013-as bemutatkozást követően a Dreamlinereket az akkumulátorok meghibásodása miatt egy ideig világszerte a földre parancsolták. A hibát a gyár kijavította, a gépek azóta is repülnek; a LOT flottájában egyre több. És immár egyre vagyis eggyel nagyobb, a 787-9-es. A 9-es 294-et, 42-vel több utast visz el, mint a 8-as. A business osztályra egy sorral, négy ággyá váló üléssel több került. A premium economy-n maradt a 21 ülés. A turista 38-cal egészült ki. Utóbbin megnövelték a fedélzeti szórakoztató elektronika ezúttal már érintőképernyőit. A 3-3-3 elrendezésű sorokban az üléstávolság egészen kényelmes. Sőt, az economy minden ülésén is jár a dugaszoló aljzat az ülésekhez. Lehet tölteni a kütyüt. Ne vádoljon minket senki sem azzal, hogy PR-kedünk itt, de a lengyelek 2-3-2 elrendezésű premium economy-ja remek ár érték arányú termék. A térélmény, a kényelem, a kiszolgálás önmagáért beszél. Ahogy az is, hogy itt a 8-assal ellentétben az osztálynak jut saját mellékhelyiség. A business pedig teljesen korrekt módon teszi a dolgát a versenytárs európai business osztályoknak megfelelően. Az ember még a hosszúra nyúlt Seattle-i hazarepülést követően is frissen ébred a gombnyomásra ággyá avanzsáló ülésből, amit tovább fokoz az elé tálalt változatos reggeli. Elrendezés: 2-2-2x4.

A 9-esek egyelőre Varsóból a New York, Toronto, Szöul útvonalokon repülnek majd. Belefér: a gép több mint 13 ezer kilométert tud megtenni egy tankolással. A LOT-Dreamliner Seattle-i átvételéről, A Boeing gyárról a Turizmus & Vendég áprilisi számában részletesebben is beszámolunk. Előfizetett már rá?

 


Különleges alkalmakra járatindítás a tengerentúlra

Különleges alkalmakra járatindítás a tengerentúlra 

A Cannes-i Filmfesztivál, a Formula-1-es Monacói Nagydíj, valamint a Cannes Lions PR és kreatív verseny miatt az Air France közvetlen járatot indít Los Angeles, valamint New York és Nizza között.
Tiltólistás élelmiszerek a koreai reptereken

Tiltólistás élelmiszerek a koreai reptereken 

A repülőtér biztonsági személyzete összesen 10,7 tonna kimchit foglalt le az utasoktól.
A Ryanair válaszlépése az adóemelésre: járatcsökkentés Dániában

A Ryanair válaszlépése az adóemelésre: járatcsökkentés Dániában  

Bejelentették: 2025 március végétől megszüntetik járataikat Aalborgba, valamint bezárják billundi bázisukat.
Erre készüljön: hétvégén lezárják a Lánchidat és a pesti alsó rakpartot

Erre készüljön: hétvégén lezárják a Lánchidat és a pesti alsó rakpartot 

A közlemény szerint a híd péntek éjféltől hétfő hajnali 4 óráig lesz lezárva.
Rekordokat döntögető török tulajdonú lounge-nyitás Japánban

Rekordokat döntögető török tulajdonú lounge-nyitás Japánban 

A Turkish Airlines február 5-én megnyitotta az eddigi legnagyobb külföldi lounge-át a Narita Nemzetközi Repülőtéren.
MÁV: a használt mozdony is jobb, mint a semmi

MÁV: a használt mozdony is jobb, mint a semmi 

A MÁV-nak egyre sürgetőbbé vált az új flotta.
Itt az igazság a légifolyosókról és a szabad légtérhasználatról

Itt az igazság a légifolyosókról és a szabad légtérhasználatról 

Éppen 10 éve törölte el a HungaroControl – Európában elsőként – a teljes légi útvonalhálózatot, ezzel lehetővé téve a repülőgépek korlátozások nélküli, szabad légtérhasználatát.
Járatindítás két angliai célállomásra

Járatindítás két angliai célállomásra 

A Jet2.com új járatokat indít az East Midlands Repülőtérre és Newcastle-be.
Égbekiáltóan sok járatkésés és -törlés volt 2024-ben

Égbekiáltóan sok járatkésés és -törlés volt 2024-ben 

A Budapesti Békéltető Testülethez beadott kérelmek tekintetében kiugróan magas volt a járatkésésekkel és -törlésekkel kapcsolatos panaszok száma.
MÁV: teljes névvel utazzon, különben nagy büntetés lehet a vége!

MÁV: teljes névvel utazzon, különben nagy büntetés lehet a vége! 

Nagy felháborodást váltott ki a napokban az egyik internetes oldalon felröppent hír.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.