Már csak június végéig közlekednek az önvezető buszok a bécsi okosvárosban

Két év után befejeződik a bécsi „okosvárosban“, Aspern Seestadtban a menetrend szerint közlekedő önvezető buszokkal indított kísérleti projekt. A városrészben cirkáló autonóm járművekre még 2021. június 23-ig lehet felszállni. A buszozás mindenki számára ingyenes, igaz, a koronavírus miatt korlátozásokkal kell számolniuk az utasoknak. Ausztriában továbbra is intenzív kutatások folynak a jövőt jelentő önvezető járművek témájában.

 A kísérleti városrész, Aspern Seestadt Bécs legmodernebb városnegyede. Itt minden innovatív, környezetbarát és „okos“ - a lakóházaktól kezdve a parkokon át a közlekedésig. Jó példa erre az önvezető busz, amelyből 2019 júniusában tesztjelleggel kettőt állítottak forgalomba. Az „okosvárosban“ közlekedő apró járművek időközben ugyanannyira megszokottá váltak, mint az U2-es metró, és mára a Seestadt szerves részét képezik – azonban már nem sokáig. Akinek eddig nem volt lehetősége megnézni az önvezető elektromos buszokat, de szeretné, az jobb, ha siet; erre ugyanis már csak 2021. június 23-ig, a tesztprojekt végéig lesz lehetősége.

A két kicsi piros járművel az ötletgazdák célja az volt, hogy valós körülmények között, fenntartható módon teszteljék a jövő önvezető járműveit. Aspernben igazi megállókkal, menetrenddel és utasokkal tudták az autonóm buszok hatékonyságát növelni és biztonságosabbá tenni azokat. Az okosváros egyrészt azért jelentett ideális helyszínt, mert adott volt az urbánus környezet - ami ugyanakkor kevésbé komplex, mint a városközpontban -, másrészt pedig, mert a Seestadt maga is egyfajta „kísérleti labor“.

A Navya által kifejlesztett elektromos buszok 2D- és 3D-LiDAR szenzorokkal vannak felszerelve, így folyamatosan pásztázzák az esetleges akadályokat, a GNSS navigációs rendszernek köszönhetően pedig a járművek helyzete mindig centiméterre pontosan meghatározható. Ha a buszok akadályba ütköznek, például egy rossz helyen parkoló autó miatt, a jármű automatikusan megáll, a fedélzeten utazó operátor pedig kézi irányításra vált és kikerüli azt. Ezután a busz önállóan folytatja megszokott útvonalát. A buszozás az eddigiekhez hasonlóan továbbra is ingyenes. Az elektromos közlekedési eszközök jó idő esetén hétköznap 7:30 és 12:00 között cirkálnak az U2-es metró végállomása körüli 2,2 kilométer hosszú útvonalon, összesen tíz megállót érintve. A járművek maximális sebessége 20 km/h. Felszállni a koronavírus miatt csak FFP2-es maszkban lehet, illetve az utasok számát is korlátozták. Egy háztartásból egyszerre öt ember utazhat a buszon, külön háztartásokból pedig kettő (egy busz eredetileg tíz fő befogadására képes).

Habár az önvezető járművek ideje még várat magára, Ausztriában intenzív kutatások folynak a témában. A Bécsi Közlekedési Vállalat (Wiener Linien), az Austrian Institute of Technology, a Közlekedésbiztonsági Kuratórium, a TÜV Austria, a Siemens Mobility és a buszokat tervező Navya az elmúlt két évben folyamatosan kutatták az ebben rejlő lehetőségeket. Az eredményeket június végén mutatják be.

 

Önvezető busz © Wiener Linien/Robert Peres

Önvezető buszok © Wiener Lini


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.