Már csak június végéig közlekednek az önvezető buszok a bécsi okosvárosban

Két év után befejeződik a bécsi „okosvárosban“, Aspern Seestadtban a menetrend szerint közlekedő önvezető buszokkal indított kísérleti projekt. A városrészben cirkáló autonóm járművekre még 2021. június 23-ig lehet felszállni. A buszozás mindenki számára ingyenes, igaz, a koronavírus miatt korlátozásokkal kell számolniuk az utasoknak. Ausztriában továbbra is intenzív kutatások folynak a jövőt jelentő önvezető járművek témájában.

 A kísérleti városrész, Aspern Seestadt Bécs legmodernebb városnegyede. Itt minden innovatív, környezetbarát és „okos“ - a lakóházaktól kezdve a parkokon át a közlekedésig. Jó példa erre az önvezető busz, amelyből 2019 júniusában tesztjelleggel kettőt állítottak forgalomba. Az „okosvárosban“ közlekedő apró járművek időközben ugyanannyira megszokottá váltak, mint az U2-es metró, és mára a Seestadt szerves részét képezik – azonban már nem sokáig. Akinek eddig nem volt lehetősége megnézni az önvezető elektromos buszokat, de szeretné, az jobb, ha siet; erre ugyanis már csak 2021. június 23-ig, a tesztprojekt végéig lesz lehetősége.

A két kicsi piros járművel az ötletgazdák célja az volt, hogy valós körülmények között, fenntartható módon teszteljék a jövő önvezető járműveit. Aspernben igazi megállókkal, menetrenddel és utasokkal tudták az autonóm buszok hatékonyságát növelni és biztonságosabbá tenni azokat. Az okosváros egyrészt azért jelentett ideális helyszínt, mert adott volt az urbánus környezet - ami ugyanakkor kevésbé komplex, mint a városközpontban -, másrészt pedig, mert a Seestadt maga is egyfajta „kísérleti labor“.

A Navya által kifejlesztett elektromos buszok 2D- és 3D-LiDAR szenzorokkal vannak felszerelve, így folyamatosan pásztázzák az esetleges akadályokat, a GNSS navigációs rendszernek köszönhetően pedig a járművek helyzete mindig centiméterre pontosan meghatározható. Ha a buszok akadályba ütköznek, például egy rossz helyen parkoló autó miatt, a jármű automatikusan megáll, a fedélzeten utazó operátor pedig kézi irányításra vált és kikerüli azt. Ezután a busz önállóan folytatja megszokott útvonalát. A buszozás az eddigiekhez hasonlóan továbbra is ingyenes. Az elektromos közlekedési eszközök jó idő esetén hétköznap 7:30 és 12:00 között cirkálnak az U2-es metró végállomása körüli 2,2 kilométer hosszú útvonalon, összesen tíz megállót érintve. A járművek maximális sebessége 20 km/h. Felszállni a koronavírus miatt csak FFP2-es maszkban lehet, illetve az utasok számát is korlátozták. Egy háztartásból egyszerre öt ember utazhat a buszon, külön háztartásokból pedig kettő (egy busz eredetileg tíz fő befogadására képes).

Habár az önvezető járművek ideje még várat magára, Ausztriában intenzív kutatások folynak a témában. A Bécsi Közlekedési Vállalat (Wiener Linien), az Austrian Institute of Technology, a Közlekedésbiztonsági Kuratórium, a TÜV Austria, a Siemens Mobility és a buszokat tervező Navya az elmúlt két évben folyamatosan kutatták az ebben rejlő lehetőségeket. Az eredményeket június végén mutatják be.

 

Önvezető busz © Wiener Linien/Robert Peres

Önvezető buszok © Wiener Lini


SIA Csoport: éves összegzés a 2024. évi teljesítményről

SIA Csoport: éves összegzés a 2024. évi teljesítményről 

A Csoport bevétele 527 millió dollárral (+2,8%) nőtt az egy évvel korábbihoz képest, és így 19 540 millió dolláros rekordot ért el.
Új kompjárat Málta és Szicília között

Új kompjárat Málta és Szicília között  

Az út körülbelül két órát vesz igénybe.
Erősen indult a balatoni hajóforgalom a szezonnyitó óta

Erősen indult a balatoni hajóforgalom a szezonnyitó óta 

A tavaszi szünet sikerét követően a májusi hosszú hétvége is minden várakozást felülmúlt a balatoni hajózásban.
Már készül a balatoni főszezonra a MÁV

Már készül a balatoni főszezonra a MÁV 

Pályafelújításokkal készül a balatoni főszezonra a MÁV, ezért erre a hétre időzítették a vágányzárat Székesfehérvár és Lepsény között.
Belépési korlátozások a madridi repülőtéren

Belépési korlátozások a madridi repülőtéren 

A közleményben nem tértek ki arra, hogy a korlátozást pontosan mikortól vezetik be.
Leáll a máltai légitársaság

Leáll a máltai légitársaság 

A leállás magyarországi járatpárokat is érint.
A KLM újraindítja izraeli járatait

A KLM újraindítja izraeli járatait 

A légitársaság szerint a körülmények kellően javultak a szolgáltatások újraindításához.
IATA : új szempontok a biztonságosabb földi kiszolgálás érdekében

IATA : új szempontok a biztonságosabb földi kiszolgálás érdekében 

A hangsúly három fő területen van: a biztonság javítása, a globális szabványok bevezetése és a fenntarthatóság előmozdítása.
Wizz Air: ugrásszerűen megnőtt a Skandináv térségbe utazók száma

Wizz Air: ugrásszerűen megnőtt a Skandináv térségbe utazók száma 

Egyre többen választják nyaralásuk célpontjának a hűvösebb Skandináv térséget.
Beköszöntött a Nagy Vonatozás korszaka

Beköszöntött a Nagy Vonatozás korszaka 

A vonatozás virágkorát éli, és egy friss kutatás szerint az európai utazók közül a következőkben még többen veszik majd igénybe ezt a szolgáltatási formát.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.