MÁV-START: változik a személyszállítási üzletszabályzat

2011. július 1-jétől változik a MÁV-START Zrt. Személyszállítási Üzletszabályzata. Az új üzletszabályzat vonatkozó rendelkezései alapján az utasok jogai kedvezően bővülnek - többek között - a vonatkésések utáni átalány-kártérítéseknél és a fogyatékkal utazók kísérőinek esetében.

2007. július 1-jén alakult meg a MÁV-START Zrt., amelynek üzletszabályzata tartalmazza a vasúti személyszállítási szerződés általános feltételeit mind az utasok, mind pedig a MÁV-START Zrt. tekintetében. Az üzletszabályzatot az utasok észrevételeire figyelemmel 2011. július elsejétől módosítja a személyszállító vasúttársaság a Nemzeti Közlekedési Hatóság jóváhagyásával. A vasúttársaság a módosított személyszállítási üzletszabályzatának tervezetét január 25-én közzé tette a honlapján, hogy a 15 napon át az érdeklődők véleményezhessék és a visszajelzéseket a szakemberek figyelembe vegyék.

A késett vonattal utazók jogait kedvezően érinti, hogy a feláras (pót és/vagy helyjegy megfizetésével igénybe vehető) vonatok késése miatt járó átalány-kártérítés (a késés mértékétől függően a menetjegyek árának 25 vagy 50 százalékának visszatérítése) bizonyos feltételek teljesülése esetén már az utas célállomásán, akár az utazás után közvetlenül kifizethetővé válik. A szabályozás szerint a kifizetés határideje az igény bejelentésétől számított egy hónap, azonban az eddigi lehetőségeken túl július elsejétől az átalány-kártérítés ügyintézésére és a kifizetésre - a műszaki és a technikai feltételek függvényében - egyes vasútállomások pénztárában is lehetőség nyílik. A MÁV-START Zrt. pénztárosa telefonon kapja meg a központi adatbázisból az utas vonatának adatait és a kártérítésre vonatkozó engedélyt. Az állomási pénztárakban a kártérítés kifizetése készpénzben történik az alábbi feltételekkel:

  • a kártérítésre jogosultság eredeti szabályai nem változnak;
  • kifizetés csak a pénztár meghirdetett nyitvatartási idejében az utazás napjától számított 14 napon belül, személyesen kérhető;
  • a pénztár csak akkor teljesít kifizetést, ha az utasnak egyéb kártérítési igénye nincs, amennyiben az utas egyéb kártérítési igényt is kíván benyújtani, akkor azt ügyfélszolgálat elérhetőségein keresztül, az eddig megszokott módon teheti meg;
  • a kifizetés jogszerűségét alátámasztó információt a pénztáros legfeljebb a vonat érkezésétől vagy az utas kérését követő 30 percen belül köteles beszerezni; a kifizetés csak az annak jogszerűségét alátámasztó információk birtokában teljesíthető;
  • az átalány-kártérítés kifizetéséhez az utasnak a személyazonosításra alkalmas igazolványát be kell mutatnia a személypénztáros részére, továbbá az utasnak az igény bejelentésekor át kell adnia az eredeti menetjegyét, pót- és/vagy helyjegyét a pénztáros részére;
  • az utasnak az igénylőlapon és a kifizetési pénztárbizonylaton a kifizetést aláírásával el kell ismernie.

A fogyatékkal élők magasabb kocsiosztályon történő utazását támogatni kívánja a MÁV-START Zrt. azzal, hogy az őket kísérő utazó számára akkor is biztosítja az őt megillető, kísérői minőségéből eredő, 90 százalékos kedvezmény, amennyiben a fogyatékkal élő utas a magasabb kocsiosztályra átül, és a kísérője a 2. osztályon marad. A fogyatékkal élőnek és a kísérőnek az ilyen utazásra vonatkozó igényét a jegyvizsgáló felé be kell jelentenie.

Az üzletszabályzat a vasúti társaság honlapján megtekinthető és onnan díjmentesen letölthető. Az üzletszabályzat nyomtatott változata a vasúti társaságtól díjfizetés ellenében megrendelhető az [email protected] e-mail címen. A MÁV-START Zrt. valamennyi pénztárában valamint a személyes ügyintézéssel is foglalkozó ügyfélszolgálati pontokon lehetővé teszi az üzletszabályzatba való betekintést, továbbá a kivonatát a vasútállomásokon és a megállóhelyeken hirdetményben közzéteszi.


Krétára indít charterjáratot Debrecenből a Kartago Tours

Krétára indít charterjáratot Debrecenből a Kartago Tours 

Az utazásszervező új úti céllal bővítette debreceni indulású ajánlatait.
Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál

Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál 

A Wizz Air célja, hogy 2029-re kizárólag új generációs, neo gépeket üzemeltessen.
Repülési élmény autista gyerekeknek

Repülési élmény autista gyerekeknek  

Autizmussal élők számára szerveztek repülési próbát a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt

Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt 

2019 óta tízmillióval emelkedett az érkezők és indulók száma, hosszabb távon pedig 60 millió fölötti utasforgalmat akarnak elérni.
Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével!

Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével! 

Csalók próbálnak pénzt kicsalni az utazóközönségtől.
Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság

Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság  

A régió egyik legmodernebb áruszállító HUB-ja üzemel ezentúl a rigai reptéren.
HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító

HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító 

Május 26-án Turi Ferenc vezérigazgató és Bárány Ákos kommunikációs és marketing igazgató a nyári csúcsszezonra való felkészülésükről tartott beszámolót.
Kutyafogadó a római reptéren

Kutyafogadó a római reptéren 

A Dog Relais az első olyan kutyáknak szánt fogadóhely, amelyet olasz repülőtéren hoztak létre.
Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában

Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában 

Május 24-én az Óbudai autóbuszgarázsban folytatódik a BKV idei nyílt napjainak sorozata.
Privát lakosztályok a felhők felett

Privát lakosztályok a felhők felett 

Az Emirates újabb fejlesztéseket vezet be prémium utasai számára a „Fly Better” ígéret jegyében.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.