Még tovább húzódhat a 737 MAX repülési tilalma

Öt fontos feltételt támasztott az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) a Boeing 737 MAX típus repülési tilalmának feloldásával kapcsolatban, ezek között olyan új pontok is szerepelnek amelyek miatt még tovább húzódhat az engedélyezési folyamat - írja az Airportal.hu

Az EASA a napokban juttatta el követelményeit a Boeing és az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) részére, amelyeket a gyártónak orvosolnia kell ahhoz, hogy az összesen 346 ember életét követelő két Boeing 737 MAX-katasztrófa után az európai hatóság is engedélyezze a típus visszatérését a kereskedelmi forgalomba. Minderről a Bloomberg számolt be az ügyre rálátással rendelkező, de magát megnevezni nem kívánó forrástól. A gazdasági hírügynökség egy másik forrása szerint az EASA által felhozott problémák összhangban vannak az FAA kérdéseivel, de az amerikai hatóság és a gyártó nem kívánta kommentálni az értesüléseket.

Az EASA egy független vizsgálatnak vetette alá a 737 MAX teljes repülésirányító rendszerét, amelynek során különös hangsúlyt fektettek a MAX és az előző NG-széria közötti eltérésekre. Az EASA listáján a Bloomberg szerint az alábbi tételek szerepelnek:

  • a vízszintes vezérsík manuális (vissza)állításánál a pilóták potenciális nehézségekbe ütközhetnek a trim-kerék elfordításakor (mint ismert, nagy sebesség és állásszög mellett, az etióp 737 MAX pilótái fizikailag nem tudták elfordítani a kereket úgy hogy közben a magassági kormánnyal próbálták a gép orrát felhúzni)
  • a MAX-ek állásszögmérő szenzorainak megbízhatatlansága
  • elégtelen kiképzési folyamatok az FAA által június végén felfedezett szoftverprobléma, amely a repülőgép mikroprocesszorának lelassulását okozza (ezzel kapcsolatban egyelőre nem tudni, hogy elegendő-e a szoftver módosítása, vagy cserélni kell-e az érintett hardver egységet is)
  • egyes vészhelyzetekben a robotpilóta nem kapcsol ki az elvárt módon, amely az átesés-közeli helyzetekben hátráltathatja, késleltetheti a pilóták reakcióit.

    Utóbbi egy olyan probléma, amely eddig nem került a gyártó és az amerikai hatóság látókörébe, vagy legalábbis nyilvánosan nem volt szó róla. A komplex rendszer módosítása rendkívül bonyolult és hosszadalmas munka lenne. Az EASA listájában szereplő bármelyik probléma jelentős mértékben elnyújthatja a típus repülési tilalmának feloldását, azonban az nem ismert, hogy a felsoroltakat csak megvitatják-e a felek és azok kezelhetők-e megnyugtatóan, vagy végül azokból konkrét módosítási követelmények fogalmazódnak meg – nyilatkozta a Bloombergnek John Cox korábbi 737-es pilóta, aki jelenleg egy repülésbiztonsággal is foglalkozó tanácsadócég elnöke.

    Az EASA egyelőre nem írta elő a Boeing számára, hogy a felsorolt problémákat hogyan oldja meg, csak kérte a gyártót, hogy dolgozzon ki javaslatokat ezek kezelésére. Amennyiben az EASA követelései komolyabb szoftvermódosítást, bármilyen hardvercserét igényelnének, vagy a pilóták számára szimulátoros továbbképzést tennének szükségessé, az jelentősen késleltetheti a típus visszatérését a kereskedelmi forgalomba, valamint óriási plusz költségekkel járna a gyártó és az üzemeltetők számára. Az FAA és az EASA a kanadai és brazil hatóságokkal karöltve feltételes megállapodást kötöttek arról, hogy a típus repülési tilalmának feloldásakor együttműködnek annak érdekében, hogy az iparág és az utasok globális repülésbiztonsági rendszerbe vetett hitét mihamarabb sikerüljön visszaállítani.

Forrás: Airportal.hu


 Miért éri meg jobban repülni, mint vonatozni?

Miért éri meg jobban repülni, mint vonatozni? 

Az elmúlt években a repülés sokak számára nemcsak elérhetővé, de sok esetben a legolcsóbb utazási móddá vált.
Befolyásolja a repjegy árát a keresési előzmények törlése?

Befolyásolja a repjegy árát a keresési előzmények törlése? 

Úgy tartják, a légitársaságok vagy a foglalási oldalak követik a kereséseinket, hogy így emeljék az árakat. De vajon van ennek valóságalapja?
Nem lesz egyszerű elővárosi vonattal közlekedni

Nem lesz egyszerű elővárosi vonattal közlekedni 

Június 21-étől július 27-ig jelentősen változik a közlekedési rend az esztergomi, a szobi és a veresegyházi vonalon a rákosrendezői állomáson pályafelújítása miatt.
Budapest Airport: itt a nyári csúcsforgalom

Budapest Airport: itt a nyári csúcsforgalom 

Rekord utasforgalom várható az idei nyáron a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, amelyre a Budapest Airport már tavaly ősszel megkezdte a felkészülést.
Új VIP terminál a máltai repülőtéren

Új VIP terminál a máltai repülőtéren 

4,5 millió eurós beruházással újult meg a máltai repülőtér VIP vendégterminálja.
Az Emirates és az Uber stratégiai együttműködést írt alá

Az Emirates és az Uber stratégiai együttműködést írt alá 

A felek egy gördülékeny foglalási rendszer kialakításán dolgoznak együtt.
Íme, Nyugat-Európa legjobb légitársasága

Íme, Nyugat-Európa legjobb légitársasága 

A francia légitársaság egymást követő ötödik évben lett a legjobb nyugat-európai légitársaság az utasok visszajelzése alapján készülő listán.
Ryanair: Évek óta figyelmeztettünk a Boeing problémáira

Ryanair: Évek óta figyelmeztettünk a Boeing problémáira 

A Ryanair vezérigazgatója, Michael O’Leary élesen bírálta a Boeing gyártási gyakorlatát, miután lezuhant az Air India Dreamliner repülőgépe.
A Wizz Air felfüggeszti a Dubaj és Abu-Dzabi felé induló járatait

A Wizz Air felfüggeszti a Dubaj és Abu-Dzabi felé induló járatait 

A légitársaság a kialakult helyzet miatt július 3-tól szeptember 15-ig felfüggeszti ezeket a járatpárokat.
Új szinten az autómegosztás: egyre többen választják külföldi utakhoz is

Új szinten az autómegosztás: egyre többen választják külföldi utakhoz is 

MOL Limo: a hosszútávú belföldi bérlések legnépszerűbb célpontja a magyarok körében a Balaton.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.