Még tovább húzódhat a 737 MAX repülési tilalma

Öt fontos feltételt támasztott az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) a Boeing 737 MAX típus repülési tilalmának feloldásával kapcsolatban, ezek között olyan új pontok is szerepelnek amelyek miatt még tovább húzódhat az engedélyezési folyamat - írja az Airportal.hu

Az EASA a napokban juttatta el követelményeit a Boeing és az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) részére, amelyeket a gyártónak orvosolnia kell ahhoz, hogy az összesen 346 ember életét követelő két Boeing 737 MAX-katasztrófa után az európai hatóság is engedélyezze a típus visszatérését a kereskedelmi forgalomba. Minderről a Bloomberg számolt be az ügyre rálátással rendelkező, de magát megnevezni nem kívánó forrástól. A gazdasági hírügynökség egy másik forrása szerint az EASA által felhozott problémák összhangban vannak az FAA kérdéseivel, de az amerikai hatóság és a gyártó nem kívánta kommentálni az értesüléseket.

Az EASA egy független vizsgálatnak vetette alá a 737 MAX teljes repülésirányító rendszerét, amelynek során különös hangsúlyt fektettek a MAX és az előző NG-széria közötti eltérésekre. Az EASA listáján a Bloomberg szerint az alábbi tételek szerepelnek:

  • a vízszintes vezérsík manuális (vissza)állításánál a pilóták potenciális nehézségekbe ütközhetnek a trim-kerék elfordításakor (mint ismert, nagy sebesség és állásszög mellett, az etióp 737 MAX pilótái fizikailag nem tudták elfordítani a kereket úgy hogy közben a magassági kormánnyal próbálták a gép orrát felhúzni)
  • a MAX-ek állásszögmérő szenzorainak megbízhatatlansága
  • elégtelen kiképzési folyamatok az FAA által június végén felfedezett szoftverprobléma, amely a repülőgép mikroprocesszorának lelassulását okozza (ezzel kapcsolatban egyelőre nem tudni, hogy elegendő-e a szoftver módosítása, vagy cserélni kell-e az érintett hardver egységet is)
  • egyes vészhelyzetekben a robotpilóta nem kapcsol ki az elvárt módon, amely az átesés-közeli helyzetekben hátráltathatja, késleltetheti a pilóták reakcióit.

    Utóbbi egy olyan probléma, amely eddig nem került a gyártó és az amerikai hatóság látókörébe, vagy legalábbis nyilvánosan nem volt szó róla. A komplex rendszer módosítása rendkívül bonyolult és hosszadalmas munka lenne. Az EASA listájában szereplő bármelyik probléma jelentős mértékben elnyújthatja a típus repülési tilalmának feloldását, azonban az nem ismert, hogy a felsoroltakat csak megvitatják-e a felek és azok kezelhetők-e megnyugtatóan, vagy végül azokból konkrét módosítási követelmények fogalmazódnak meg – nyilatkozta a Bloombergnek John Cox korábbi 737-es pilóta, aki jelenleg egy repülésbiztonsággal is foglalkozó tanácsadócég elnöke.

    Az EASA egyelőre nem írta elő a Boeing számára, hogy a felsorolt problémákat hogyan oldja meg, csak kérte a gyártót, hogy dolgozzon ki javaslatokat ezek kezelésére. Amennyiben az EASA követelései komolyabb szoftvermódosítást, bármilyen hardvercserét igényelnének, vagy a pilóták számára szimulátoros továbbképzést tennének szükségessé, az jelentősen késleltetheti a típus visszatérését a kereskedelmi forgalomba, valamint óriási plusz költségekkel járna a gyártó és az üzemeltetők számára. Az FAA és az EASA a kanadai és brazil hatóságokkal karöltve feltételes megállapodást kötöttek arról, hogy a típus repülési tilalmának feloldásakor együttműködnek annak érdekében, hogy az iparág és az utasok globális repülésbiztonsági rendszerbe vetett hitét mihamarabb sikerüljön visszaállítani.

Forrás: Airportal.hu


Fennakadások a franciáknál a légi közlekedésben

Fennakadások a franciáknál a légi közlekedésben 

Erős havazás bénítja a gépek fel- és leszállását.
Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje

Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje 

Friss információk a repülőtér adataiból.
A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről

A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről 

A november 27-i kitelepülésen a tárca munkatársai mind a hazai, mind a külföldi utasok kérdéseire, esetleges panaszaira válaszolnak annak érdekében, hogy a fogyasztók tisztában legyenek az uniós rendelet alapján őket megillető jogi lehetőségekkel.
Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos

Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos 

Különleges járművel találkozhatunk a főváros szívében, ami azzal csal sokak arcára mosolyt, hogy oda is a játék örömét hozza el, ahol a városlakók nem is számítanak rá.
Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen!

Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen! 

Többek közt ez a megállapítás hangzott el azon a november 19-ei sajtóbeszélgetésen, amelyen mi is részt vettünk.
Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők

Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők 

A lettek az elmúlt hónapban újabb sikert értek el az utasszám és a járatkihasználtság tekintetében.
Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren

Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren 

Növelte utasforgalmát és javított eredmény mutatóin az év első három negyedévében az egyebek között Bécs schwechati repülőterét is üzemeltető Flughafen Wien Gruppe.
Új járatot indít a Ryanair

Új járatot indít a Ryanair 

2025 tavaszától indulnak a járatok Budapest és Castellón között.
Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását

Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását 

A két fél a következő évre szóló, karbantartási projektre kötött keretmegállapodása nemcsak a légiközlekedésben való együttműködést, hanem a magyar-szerb gazdasági és diplomáciai kapcsolatok erősítését is tükrözi.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.