Még tovább húzódhat a 737 MAX repülési tilalma

Öt fontos feltételt támasztott az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) a Boeing 737 MAX típus repülési tilalmának feloldásával kapcsolatban, ezek között olyan új pontok is szerepelnek amelyek miatt még tovább húzódhat az engedélyezési folyamat - írja az Airportal.hu

Az EASA a napokban juttatta el követelményeit a Boeing és az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) részére, amelyeket a gyártónak orvosolnia kell ahhoz, hogy az összesen 346 ember életét követelő két Boeing 737 MAX-katasztrófa után az európai hatóság is engedélyezze a típus visszatérését a kereskedelmi forgalomba. Minderről a Bloomberg számolt be az ügyre rálátással rendelkező, de magát megnevezni nem kívánó forrástól. A gazdasági hírügynökség egy másik forrása szerint az EASA által felhozott problémák összhangban vannak az FAA kérdéseivel, de az amerikai hatóság és a gyártó nem kívánta kommentálni az értesüléseket.

Az EASA egy független vizsgálatnak vetette alá a 737 MAX teljes repülésirányító rendszerét, amelynek során különös hangsúlyt fektettek a MAX és az előző NG-széria közötti eltérésekre. Az EASA listáján a Bloomberg szerint az alábbi tételek szerepelnek:

  • a vízszintes vezérsík manuális (vissza)állításánál a pilóták potenciális nehézségekbe ütközhetnek a trim-kerék elfordításakor (mint ismert, nagy sebesség és állásszög mellett, az etióp 737 MAX pilótái fizikailag nem tudták elfordítani a kereket úgy hogy közben a magassági kormánnyal próbálták a gép orrát felhúzni)
  • a MAX-ek állásszögmérő szenzorainak megbízhatatlansága
  • elégtelen kiképzési folyamatok az FAA által június végén felfedezett szoftverprobléma, amely a repülőgép mikroprocesszorának lelassulását okozza (ezzel kapcsolatban egyelőre nem tudni, hogy elegendő-e a szoftver módosítása, vagy cserélni kell-e az érintett hardver egységet is)
  • egyes vészhelyzetekben a robotpilóta nem kapcsol ki az elvárt módon, amely az átesés-közeli helyzetekben hátráltathatja, késleltetheti a pilóták reakcióit.

    Utóbbi egy olyan probléma, amely eddig nem került a gyártó és az amerikai hatóság látókörébe, vagy legalábbis nyilvánosan nem volt szó róla. A komplex rendszer módosítása rendkívül bonyolult és hosszadalmas munka lenne. Az EASA listájában szereplő bármelyik probléma jelentős mértékben elnyújthatja a típus repülési tilalmának feloldását, azonban az nem ismert, hogy a felsoroltakat csak megvitatják-e a felek és azok kezelhetők-e megnyugtatóan, vagy végül azokból konkrét módosítási követelmények fogalmazódnak meg – nyilatkozta a Bloombergnek John Cox korábbi 737-es pilóta, aki jelenleg egy repülésbiztonsággal is foglalkozó tanácsadócég elnöke.

    Az EASA egyelőre nem írta elő a Boeing számára, hogy a felsorolt problémákat hogyan oldja meg, csak kérte a gyártót, hogy dolgozzon ki javaslatokat ezek kezelésére. Amennyiben az EASA követelései komolyabb szoftvermódosítást, bármilyen hardvercserét igényelnének, vagy a pilóták számára szimulátoros továbbképzést tennének szükségessé, az jelentősen késleltetheti a típus visszatérését a kereskedelmi forgalomba, valamint óriási plusz költségekkel járna a gyártó és az üzemeltetők számára. Az FAA és az EASA a kanadai és brazil hatóságokkal karöltve feltételes megállapodást kötöttek arról, hogy a típus repülési tilalmának feloldásakor együttműködnek annak érdekében, hogy az iparág és az utasok globális repülésbiztonsági rendszerbe vetett hitét mihamarabb sikerüljön visszaállítani.

Forrás: Airportal.hu


Visszatér Budapestre az Uber

Visszatér Budapestre az Uber 

Korábban épp a taxisok nyomására távozott, most velük lép együttműködésre a Magyarországról 2016-ban kivonuló autómegosztó.
Öt helyszínnel bővült a GreenGo Budapesten

Öt helyszínnel bővült a GreenGo Budapesten 

Így mintegy 300 000 lakos számára vált elérhetőbbé a környezetkímélő autózás élménye.
Kamuhír terjed a neten: elveszett poggyászt vehet, amit sose kap meg

Kamuhír terjed a neten: elveszett poggyászt vehet, amit sose kap meg 

Csalók a Budapest Airport nevében hirdetnek megvételre elveszett csomagokat, 729 forintos darabáron.
Légi irányításmentes irányítótorony, boldog rókacsalád, elhagyott helikopterhangárok és a távolban felsejlő akkugyár

Légi irányításmentes irányítótorony, boldog rókacsalád, elhagyott helikopterhangárok és a távolban felsejlő akkugyár 

A TUI Magyarország meghívására bejárhattuk a Debrecen Airport minden zegét-zugát.
Mitől olyan szépek az Emirates légiutaskísérői?

Mitől olyan szépek az Emirates légiutaskísérői? 

A légitársaság egy egész szépségközpontot tart fent, ahol szakemberek segítik őket abban, hogy bőrük mindig ragyogó, sminkjük pedig tökéletes legyen.
A Ryanair Budapesten jelentette be nyári menetrendjét

A Ryanair Budapesten jelentette be nyári menetrendjét 

Tíz helyi bázisú repülőgéppel dolgoznak és a 6 új útvonallal együtt 66 célállomást kínálnak Budapestről.
Két repülőt is átlökött a szél a hangsebességen

Két repülőt is átlökött a szél a hangsebességen 

Ez nemcsak a turbulencia esélyét növelheti meg, hanem azét is, hogy az ember hamarabb érkezzen meg az úti céljára.
Mesterséges intelligenciával a nagyobb biztonságért

Mesterséges intelligenciával a nagyobb biztonságért 

Az airBaltic és a Beams, biztonságtechnikai vállalat partnerségre lépett, emellett a lett nemzeti légitársaság Rigában fogadta a 47. Airbus A220-300 típusú repülőgépét.
Tájékoztató weboldal az új MÁV-Volán tarifarendszerről

Tájékoztató weboldal az új MÁV-Volán tarifarendszerről 

Itt tájékozódhatunk az új bérlet- és kedvezményrendszerről, a 24 órás napijegyekről és a fővárosi agglomerációt érintő közlekedési változásáról.
Jó számokkal zárta 2023 utolsó negyedévét a Singapore Airlines

Jó számokkal zárta 2023 utolsó negyedévét a Singapore Airlines 

659 millió dolláros nettó negyedéves nyereséggel és a pandémia előttihez közelítő kapacitással.

Interjú

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet”

„Egy B2B vásárt részesítenénk előnyben, ahol a szakmai tapasztalatcsere venné át a főszerepet” 

 Molnár Judittal, a Magyar Utazási Irodák Szövetsége (MUISZ) elnökével beszélgettünk.
Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról

Történetek a Várból: végre nem hajtott végrehajtásról, kitiltott turistabuszok behajtásáról 

Sokak előtt ismert a Ruszwurm Cukrászda tulajdonosa, Szamos Miklós és a Budavári Önkormányzat jelenlegi vezetője, Váradiné Naszályi Márta polgármester között zajló vita. Erről és a turistabuszok ügyéről is beszélgettünk.
Kedvenc desszertjeink a legszebb kiadásban

Kedvenc desszertjeink a legszebb kiadásban 

Korábban írtunk már a ZAZIE „újragondolatlanul” merész, hamisítatlan magyar konyhájáról - de nem lehet szó nélkül elmenni Nagy Gergő szemet gyönyörködtető tányérdesszertjei mellett sem.