Az EASA a napokban juttatta el követelményeit a Boeing és az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) részére, amelyeket a gyártónak orvosolnia kell ahhoz, hogy az összesen 346 ember életét követelő két Boeing 737 MAX-katasztrófa után az európai hatóság is engedélyezze a típus visszatérését a kereskedelmi forgalomba. Minderről a Bloomberg számolt be az ügyre rálátással rendelkező, de magát megnevezni nem kívánó forrástól. A gazdasági hírügynökség egy másik forrása szerint az EASA által felhozott problémák összhangban vannak az FAA kérdéseivel, de az amerikai hatóság és a gyártó nem kívánta kommentálni az értesüléseket.
Az EASA egy független vizsgálatnak vetette alá a 737 MAX teljes repülésirányító rendszerét, amelynek során különös hangsúlyt fektettek a MAX és az előző NG-széria közötti eltérésekre. Az EASA listáján a Bloomberg szerint az alábbi tételek szerepelnek:
- a vízszintes vezérsík manuális (vissza)állításánál a pilóták potenciális nehézségekbe ütközhetnek a trim-kerék elfordításakor (mint ismert, nagy sebesség és állásszög mellett, az etióp 737 MAX pilótái fizikailag nem tudták elfordítani a kereket úgy hogy közben a magassági kormánnyal próbálták a gép orrát felhúzni)
- a MAX-ek állásszögmérő szenzorainak megbízhatatlansága
- elégtelen kiképzési folyamatok az FAA által június végén felfedezett szoftverprobléma, amely a repülőgép mikroprocesszorának lelassulását okozza (ezzel kapcsolatban egyelőre nem tudni, hogy elegendő-e a szoftver módosítása, vagy cserélni kell-e az érintett hardver egységet is)
- egyes vészhelyzetekben a robotpilóta nem kapcsol ki az elvárt módon, amely az átesés-közeli helyzetekben hátráltathatja, késleltetheti a pilóták reakcióit.
Utóbbi egy olyan probléma, amely eddig nem került a gyártó és az amerikai hatóság látókörébe, vagy legalábbis nyilvánosan nem volt szó róla. A komplex rendszer módosítása rendkívül bonyolult és hosszadalmas munka lenne. Az EASA listájában szereplő bármelyik probléma jelentős mértékben elnyújthatja a típus repülési tilalmának feloldását, azonban az nem ismert, hogy a felsoroltakat csak megvitatják-e a felek és azok kezelhetők-e megnyugtatóan, vagy végül azokból konkrét módosítási követelmények fogalmazódnak meg – nyilatkozta a Bloombergnek John Cox korábbi 737-es pilóta, aki jelenleg egy repülésbiztonsággal is foglalkozó tanácsadócég elnöke.
Az EASA egyelőre nem írta elő a Boeing számára, hogy a felsorolt problémákat hogyan oldja meg, csak kérte a gyártót, hogy dolgozzon ki javaslatokat ezek kezelésére. Amennyiben az EASA követelései komolyabb szoftvermódosítást, bármilyen hardvercserét igényelnének, vagy a pilóták számára szimulátoros továbbképzést tennének szükségessé, az jelentősen késleltetheti a típus visszatérését a kereskedelmi forgalomba, valamint óriási plusz költségekkel járna a gyártó és az üzemeltetők számára. Az FAA és az EASA a kanadai és brazil hatóságokkal karöltve feltételes megállapodást kötöttek arról, hogy a típus repülési tilalmának feloldásakor együttműködnek annak érdekében, hogy az iparág és az utasok globális repülésbiztonsági rendszerbe vetett hitét mihamarabb sikerüljön visszaállítani.
Forrás: Airportal.hu