Megerősítette az orosz VEB bank: tényleg kiszáll a Malévból

A magyar kormány előzetes megállapodásra jutott a Vnyesekonombankkal (VEB), hogy megvásárolja a Malév magyar nemzeti légitársaság banknál lévő 49 százalékos résztulajdonának egy részét - írta kedden a Kommerszant című orosz lap.

A hírt kedden újságírók előtt megerősítette Vlagyimir Dmitrijev, a bank elnöke azzal, hogy a bank siettetni akarja a magyar kormánnyal folyó tárgyalásokat, és reményei szerint év végéig sikerül kölcsönösen elfogadható megoldást találni. Dmitrijev úgy vélte, érthető, hogy a VEB ki akar szállni, mivel a Malév tartozik neki több mint 100 millió euróval. Arra a kérdésre, hogy a bank eladja-e a teljes, 49 százalékos részvénycsomagot, Dmitrijev annyit válaszolt: egyelőre arról van szó, hogy a magyar kormány kész a Malév részvényesévé lenni, a csomag nagyságát illetően pedig több változat került szóba. Végül Dmitrijev a Malév-adósság esetleges átütemezésére vonatkozó kérdésre válaszolva kijelentette: a VEB kész az adósság törlesztése érdekében maximális kedvezményig elmenni, kivéve, hogy maga szenvedjen vesztességet. "Ide értem a kamatok megszabását, az esetleges moratóriumot és a futamidő átstrukturálását is. Nekünk az a fontos, hogy a társaság adósságterhe csökkenjen, és a Malév nyereségessé váljon" - mondta Dmitrijev és hozzátette,. hogy hasonló magatartást vár el a magyar kormánytól is, amellyel szemben a Malév adótartozásokkal bír.

A Kommerszant cikke szerint a magyar kormány a társaság részvénykibocsátással a Malév költségvetéssel szembeni adósságának egy részét átalakítja többségi részvénycsomaggá, s ezzel a VEB-nél lévő csomag kisebbségivé válik. A lap szakértőket idézve azt írta, hogy az üzlet kifizetődő lehet az orosz félnek: a VEB gyakorlatilag a megvásárlás pillanatától kezdve igyekezett megszabadulni a Malév-részvényektől, s ha a társaságot megszabadítják az adósságoktól, a kisebbségi csomagot reális pénzért el lehet majd adni. A lap idézte a magyar pénzügyminisztérium vonatkozó közleményét. Érdeklődésére a VEB banknál is megerősítették az október 29-i tárgyalások tényét, de hozzátették, hogy eredményről majd akkor lehet beszélni, ha kormányszinten döntés születik. A cikk emlékeztetett arra, hogy már alig néhány hónappal a VEB bank résztulajdonossá válása után szárnyra keltek az első hírek arról, hogy a bank szeretne megszabadulni a csomagtól. Konzultánsként a VEB az Aeroflotot hívta meg, de az a tavaszi vezetőváltás után elvesztette a projekt iránti érdeklődését, és májusban az Aeroflot javaslatára a VEB vezető testületei elé vitték a Malév-rész eladásának kérdését, de döntés nem született. A Kommerszantnak sem a magyar pénzügyminisztériumban, sem a VEB-nél nem kívántak nyilatkozni sem a szóban forgó csomag nagyságáról, sem arról, mennyire értékelik, sem a tervezett üzlet részleteiről.

A tárgyalásokhoz közelálló három forrás is közölte a lappal, hogy az Airbridge Zrt részvénykibocsátásáról van szó, s hogy ennek során a Malév költségvetéssel szembeni adósságainak egy részét, valamint a privatizáció során vállalt, nem teljesített kötelezettségeket - a Malévhoz közelálló források szerint mintegy 170 millió euróról van szó - részvénycsomaggá alakítják, s ezzel az Airbridge jelenlegi részvényesei, Költő Magdolna és a VEB tulajdonrésze kisebbségivé zsugorodik. A részvénykibocsátást a magyar Eximbank garantálja, s eredményeként a magyar kormány a Malév többségi részvényesévé válik, a VEB pedig kisebbségi tulajdonos lesz. A lap VEB-hez közelálló forrásai szerint a bank ezt nem ellenzi, ugyanis már mintegy 100 millió eurót költött a Malévra, és előnyös lesz számára, ha a válságban lévő légitársaság finanszírozását a magyar kormány vállalja. Egy a tárgyalásokhoz közelálló forrás viszont arra mutatott rá, hogy a VEB visszaszerezheti a már elköltött pénzét is, ha a része ugyan kisebb lesz, de a társaságot megtisztítják az adósságoktól. Oleg Pantyelejev, az Aviaport ügynökség elemzője a lapnak úgy nyilatkozott: kétli, hogy a VEB hozzá tudna jutni a Malévra költött összes pénzéhez, de a sémának van értelme, mert jelenleg a MALÉV 49 százaléka gyakorlatilag nem ér semmit, de ha sikerül a társaságot pénzügyileg helyrehozni, már a 25 százalékos részt is reális értéken lehet eladni. (MTI)


Újabb légitársaságok az uniós tiltólistán

Újabb légitársaságok az uniós tiltólistán 

A listára valamennyi Suriname-ban és Tanzániában engedélyezett légi fuvarozó felkerült.
Épülhet a repülőtéri gyorsvasút

Épülhet a repülőtéri gyorsvasút 

A beruházás előkészítése az ezt részletező kormányhatározat alapján elkezdődött, a koncessziós pályázatokat fél éven belül kiírhatják.
Kompjárat indult Dubrovnik és Kotor között

Kompjárat indult Dubrovnik és Kotor között 

A politikus közölte, az új kompjárattal erősíteni kívánják a baráti és gazdasági kapcsolatokat a két ország között.
Krétára indít charterjáratot Debrecenből a Kartago Tours

Krétára indít charterjáratot Debrecenből a Kartago Tours 

Az utazásszervező új úti céllal bővítette debreceni indulású ajánlatait.
Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál

Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál 

A Wizz Air célja, hogy 2029-re kizárólag új generációs, neo gépeket üzemeltessen.
Repülési élmény autista gyerekeknek

Repülési élmény autista gyerekeknek  

Autizmussal élők számára szerveztek repülési próbát a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt

Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt 

2019 óta tízmillióval emelkedett az érkezők és indulók száma, hosszabb távon pedig 60 millió fölötti utasforgalmat akarnak elérni.
Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével!

Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével! 

Csalók próbálnak pénzt kicsalni az utazóközönségtől.
Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság

Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság  

A régió egyik legmodernebb áruszállító HUB-ja üzemel ezentúl a rigai reptéren.
HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító

HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító 

Május 26-án Turi Ferenc vezérigazgató és Bárány Ákos kommunikációs és marketing igazgató a nyári csúcsszezonra való felkészülésükről tartott beszámolót.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.