Mégis marad a BAA monopólium?

Fellebbezést nyert a legnagyobb brit repülőtér-üzemeltető, a BAA azon versenyhatósági döntés ügyében, amely három nagy repülőterének eladására kötelezte a céget. A hétfői fellebbviteli végzés azonban nem tér ki arra, hogy a BAA végül megtarthatja-e a légikikötőket.

A brit versenyhivatal hosszas vizsgálat után tavaly decemberben kötelezte három nagy repülőterének - köztük két londoninak - az eladására BAA-t. A cégnek, amely nemrég még a Ferihegyet működtető Budapest Airportot is birtokolta, a londoni Gatwick és Stansted értékesítését, illetve a két legnagyobb skóciai repülőtér, Edinburgh és Glasgow közül az egyiknek az eladását írta elő a hivatal. A Malév által is használt, évente átlagosan 34 milliós utasforgalmú Gatwick - a második legforgalmasabb brit repülőtér - már el is kelt: a Londontól délre fekvő, 1958-ban megnyílt repülőteret BAA az idén 1,51 milliárd fontért adta el az amerikai Global Infrastructure Partners (GIP) nevű szakmai befektetési társaságnak. Jelenleg a BAA tulajdonában van még két nagy londoni repülőtér, a Heathrow és a Stansted, emellett a dél-angliai Southampton, valamint a három legnagyobb skóciai repülőtér, Glasgow, Edinburgh és Aberdeen is. E repülőtereken tavaly összesen 115 millió utas fordult meg.

A BAA azonban részrehajlás címén megfellebbezte a versenyhivatali döntést, arra hivatkozva, hogy az eladási kötelezettséget indokló hivatali jelentés készítői között volt egy manchesteri nyugdíjalap-kezelő főtanácsadója, és ez az alapkezelő kapcsolatban állt a Gatwickre annak idején szintén vételi szándékot bejelentő manchesteri repülőtér-üzemeltető cégcsoporttal (MAG). A versenyügyi fellebbviteli fórum ezt az érvelést elfogadta, ám hétfői végzésében azt nem mondta ki, hogy a BAA-nek nem kell további repülőtereket eladnia. A fellebbezés elfogadásával arra nyílik mód, hogy a cég és a versenyhivatal egyaránt újabb beadványokkal érveljen álláspontja mellett.

A BAA-csoport feldarabolását jó ideje szorgalmazták a légitársaságok és a fogyasztói érdekképviseletek is, arra hivatkozva, hogy a cég a nagy-britanniai repülőtérpiacon gyakorlatilag monopolhelyzetben van, és ez szerintük az árképzésen és a szolgáltatási színvonalon is meglátszik. A BAA 2005 decemberében 1,3 milliárd fontért - londoni iparági elemzők akkori véleménye szerint világrekord áron - 75 százalék mínusz egy részvény érdekeltséget és 75 évi üzemeltetési jogot vásárolt a Budapest Airportban. A következő évben azonban a BAA vált felvásárlási célponttá: a brit céget hosszas csatározás után 10,1 milliárd fontért megvette a spanyol Ferrovial építőipari és szolgáltató vállalat, amely nem sokkal később eladta a magyar érdekeltséget a német Hochtief csoportnak. (MTI)


Újabb légitársaságok az uniós tiltólistán

Újabb légitársaságok az uniós tiltólistán 

A listára valamennyi Suriname-ban és Tanzániában engedélyezett légi fuvarozó felkerült.
Épülhet a repülőtéri gyorsvasút

Épülhet a repülőtéri gyorsvasút 

A beruházás előkészítése az ezt részletező kormányhatározat alapján elkezdődött, a koncessziós pályázatokat fél éven belül kiírhatják.
Kompjárat indult Dubrovnik és Kotor között

Kompjárat indult Dubrovnik és Kotor között 

A politikus közölte, az új kompjárattal erősíteni kívánják a baráti és gazdasági kapcsolatokat a két ország között.
Krétára indít charterjáratot Debrecenből a Kartago Tours

Krétára indít charterjáratot Debrecenből a Kartago Tours 

Az utazásszervező új úti céllal bővítette debreceni indulású ajánlatait.
Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál

Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál 

A Wizz Air célja, hogy 2029-re kizárólag új generációs, neo gépeket üzemeltessen.
Repülési élmény autista gyerekeknek

Repülési élmény autista gyerekeknek  

Autizmussal élők számára szerveztek repülési próbát a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt

Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt 

2019 óta tízmillióval emelkedett az érkezők és indulók száma, hosszabb távon pedig 60 millió fölötti utasforgalmat akarnak elérni.
Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével!

Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével! 

Csalók próbálnak pénzt kicsalni az utazóközönségtől.
Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság

Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság  

A régió egyik legmodernebb áruszállító HUB-ja üzemel ezentúl a rigai reptéren.
HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító

HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító 

Május 26-án Turi Ferenc vezérigazgató és Bárány Ákos kommunikációs és marketing igazgató a nyári csúcsszezonra való felkészülésükről tartott beszámolót.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.