Mégis marad a BAA monopólium?

Fellebbezést nyert a legnagyobb brit repülőtér-üzemeltető, a BAA azon versenyhatósági döntés ügyében, amely három nagy repülőterének eladására kötelezte a céget. A hétfői fellebbviteli végzés azonban nem tér ki arra, hogy a BAA végül megtarthatja-e a légikikötőket.

A brit versenyhivatal hosszas vizsgálat után tavaly decemberben kötelezte három nagy repülőterének - köztük két londoninak - az eladására BAA-t. A cégnek, amely nemrég még a Ferihegyet működtető Budapest Airportot is birtokolta, a londoni Gatwick és Stansted értékesítését, illetve a két legnagyobb skóciai repülőtér, Edinburgh és Glasgow közül az egyiknek az eladását írta elő a hivatal. A Malév által is használt, évente átlagosan 34 milliós utasforgalmú Gatwick - a második legforgalmasabb brit repülőtér - már el is kelt: a Londontól délre fekvő, 1958-ban megnyílt repülőteret BAA az idén 1,51 milliárd fontért adta el az amerikai Global Infrastructure Partners (GIP) nevű szakmai befektetési társaságnak. Jelenleg a BAA tulajdonában van még két nagy londoni repülőtér, a Heathrow és a Stansted, emellett a dél-angliai Southampton, valamint a három legnagyobb skóciai repülőtér, Glasgow, Edinburgh és Aberdeen is. E repülőtereken tavaly összesen 115 millió utas fordult meg.

A BAA azonban részrehajlás címén megfellebbezte a versenyhivatali döntést, arra hivatkozva, hogy az eladási kötelezettséget indokló hivatali jelentés készítői között volt egy manchesteri nyugdíjalap-kezelő főtanácsadója, és ez az alapkezelő kapcsolatban állt a Gatwickre annak idején szintén vételi szándékot bejelentő manchesteri repülőtér-üzemeltető cégcsoporttal (MAG). A versenyügyi fellebbviteli fórum ezt az érvelést elfogadta, ám hétfői végzésében azt nem mondta ki, hogy a BAA-nek nem kell további repülőtereket eladnia. A fellebbezés elfogadásával arra nyílik mód, hogy a cég és a versenyhivatal egyaránt újabb beadványokkal érveljen álláspontja mellett.

A BAA-csoport feldarabolását jó ideje szorgalmazták a légitársaságok és a fogyasztói érdekképviseletek is, arra hivatkozva, hogy a cég a nagy-britanniai repülőtérpiacon gyakorlatilag monopolhelyzetben van, és ez szerintük az árképzésen és a szolgáltatási színvonalon is meglátszik. A BAA 2005 decemberében 1,3 milliárd fontért - londoni iparági elemzők akkori véleménye szerint világrekord áron - 75 százalék mínusz egy részvény érdekeltséget és 75 évi üzemeltetési jogot vásárolt a Budapest Airportban. A következő évben azonban a BAA vált felvásárlási célponttá: a brit céget hosszas csatározás után 10,1 milliárd fontért megvette a spanyol Ferrovial építőipari és szolgáltató vállalat, amely nem sokkal később eladta a magyar érdekeltséget a német Hochtief csoportnak. (MTI)


Friss jelentés az Emirates és a flydubai partnerségi együttműködéséről

Friss jelentés az Emirates és a flydubai partnerségi együttműködéséről 

Az Emirates és a flydubai szolgáltatásai iránti erőteljes kereslet 36 százalékos utasszám-növekedést eredményezett egy év alatt.
Környezetszennyező privátrepkedések Ausztriában

Környezetszennyező privátrepkedések Ausztriában 

Megdöbbentő adatokat közölt az osztrák Wiener Zeitung friss beszámolója.
Átadták a HungaroControl új távoli toronyirányítási rendszerét

Átadták a HungaroControl új távoli toronyirányítási rendszerét 

A fejlesztéssel a cég az első olyan léginavigációs szolgáltató a világon, amely helyhez kötöttség nélkül tudja irányítani egy-egy repülőtér terminálforgalmát.
Környezetbarát hangárt alakítanak ki az amszterdami reptéren

Környezetbarát hangárt alakítanak ki az amszterdami reptéren 

A KLM a környezeti hatások csökkentése érdekében új módszereket vet be egyik hangárjának felújítása során.
Ismét a magyar utakat járják a Google furcsa autói

Ismét a magyar utakat járják a Google furcsa autói 

Újra megjelennek Magyarországon a Google járgányai.
A Lufthansa megszünteti a fedélzeti árusítást hosszú távú járatain

A Lufthansa megszünteti a fedélzeti árusítást hosszú távú járatain 

A Lufthansa gazdasági okokból leállítja a fedélzeti értékesítést hosszú távú járatain.
Emirates és Visit Hungary megállapodás

Emirates és Visit Hungary megállapodás 

Az Emirates légitársaság együttműködési megállapodást írt alá a Visit Hungaryvel a Magyarországra irányuló beutazó turizmus fellendítése érdekében.
A Wizz Air törölte a Lisszabonból Budapestre tartó járatát

A Wizz Air törölte a Lisszabonból Budapestre tartó járatát 

A légitársaság már közvetlenül tájékoztatta azon érintett utasait, akik a weboldalon, illetve applikáción keresztül intézték foglalásukat.
Járattörlések a belgiumi repülőtéren

Járattörlések a belgiumi repülőtéren 

A közlekedési vállalatok szakszervezeteinek sztrájkja miatt közlekedési fennakadások és járattörlések várhatók április 29-én.
Az ír fapados fellép a reptéri ivászatok ellen

Az ír fapados fellép a reptéri ivászatok ellen 

A Ryanair már januárban azt javasolta, hogy az EU vezessen be alkoholkorlátozást a repülőtereken – közölte a CNN.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.