Mégis marad a BAA monopólium?

Fellebbezést nyert a legnagyobb brit repülőtér-üzemeltető, a BAA azon versenyhatósági döntés ügyében, amely három nagy repülőterének eladására kötelezte a céget. A hétfői fellebbviteli végzés azonban nem tér ki arra, hogy a BAA végül megtarthatja-e a légikikötőket.

A brit versenyhivatal hosszas vizsgálat után tavaly decemberben kötelezte három nagy repülőterének - köztük két londoninak - az eladására BAA-t. A cégnek, amely nemrég még a Ferihegyet működtető Budapest Airportot is birtokolta, a londoni Gatwick és Stansted értékesítését, illetve a két legnagyobb skóciai repülőtér, Edinburgh és Glasgow közül az egyiknek az eladását írta elő a hivatal. A Malév által is használt, évente átlagosan 34 milliós utasforgalmú Gatwick - a második legforgalmasabb brit repülőtér - már el is kelt: a Londontól délre fekvő, 1958-ban megnyílt repülőteret BAA az idén 1,51 milliárd fontért adta el az amerikai Global Infrastructure Partners (GIP) nevű szakmai befektetési társaságnak. Jelenleg a BAA tulajdonában van még két nagy londoni repülőtér, a Heathrow és a Stansted, emellett a dél-angliai Southampton, valamint a három legnagyobb skóciai repülőtér, Glasgow, Edinburgh és Aberdeen is. E repülőtereken tavaly összesen 115 millió utas fordult meg.

A BAA azonban részrehajlás címén megfellebbezte a versenyhivatali döntést, arra hivatkozva, hogy az eladási kötelezettséget indokló hivatali jelentés készítői között volt egy manchesteri nyugdíjalap-kezelő főtanácsadója, és ez az alapkezelő kapcsolatban állt a Gatwickre annak idején szintén vételi szándékot bejelentő manchesteri repülőtér-üzemeltető cégcsoporttal (MAG). A versenyügyi fellebbviteli fórum ezt az érvelést elfogadta, ám hétfői végzésében azt nem mondta ki, hogy a BAA-nek nem kell további repülőtereket eladnia. A fellebbezés elfogadásával arra nyílik mód, hogy a cég és a versenyhivatal egyaránt újabb beadványokkal érveljen álláspontja mellett.

A BAA-csoport feldarabolását jó ideje szorgalmazták a légitársaságok és a fogyasztói érdekképviseletek is, arra hivatkozva, hogy a cég a nagy-britanniai repülőtérpiacon gyakorlatilag monopolhelyzetben van, és ez szerintük az árképzésen és a szolgáltatási színvonalon is meglátszik. A BAA 2005 decemberében 1,3 milliárd fontért - londoni iparági elemzők akkori véleménye szerint világrekord áron - 75 százalék mínusz egy részvény érdekeltséget és 75 évi üzemeltetési jogot vásárolt a Budapest Airportban. A következő évben azonban a BAA vált felvásárlási célponttá: a brit céget hosszas csatározás után 10,1 milliárd fontért megvette a spanyol Ferrovial építőipari és szolgáltató vállalat, amely nem sokkal később eladta a magyar érdekeltséget a német Hochtief csoportnak. (MTI)


Bővülő légi kapcsolatok: fókuszban az amerikai járatindítások

Bővülő légi kapcsolatok: fókuszban az amerikai járatindítások 

Valentínyi Katalin (Budapest Airport) aktualitásokról, a jövőbeli tervekről az MSZÉSZ budapesti régióülésén.
Ha Ausztria felé indul, ezzel számoljon

Ha Ausztria felé indul, ezzel számoljon 

Jelentős a torlódás a magyar-osztrák határszakasz több átkelőjénél.
airBaltic: új megoldás a módosítások kezeléséhez

airBaltic: új megoldás a módosítások kezeléséhez 

A lett légitársaság bejelentette új fejlesztését.
Új prémium turista osztály ennél a légitársaságnál

Új prémium turista osztály ennél a légitársaságnál 

Idén nyártól az EVA AIR Bécs–Tajpej járatain utazók élvezhetik az új Prémium Turista osztály kényelmét.
Balkán Jeruzsálemnek hívják – a török légitársaság felvette célállomásai közé

Balkán Jeruzsálemnek hívják – a török légitársaság felvette célállomásai közé 

Ohrid, Észak-Macedónia egyik gyöngyszeme, az ország egyik legrégebbi és legszebb városa.
Indul a légi expressz csomagkézbesítő szolgáltatás

Indul a légi expressz csomagkézbesítő szolgáltatás 

Közel négy évtizedes szállítmányozási tapasztalatára építve az Emirates légitársaság elindította csomagküldő szolgáltatását.
Új koncepció a Wizz Airnél

Új koncepció a Wizz Airnél 

Ízelítő a légitársaság legújabb stratégiai terveiről, amelyek a fenntarthatóságot, az innovációt és az ügyfélcentrikus gondolkodást helyezik előtérbe.
Kishajós megállóhelyek a Balaton déli partján

Kishajós megállóhelyek a Balaton déli partján  

„Dél-Balatoni Vízi Kör” elnevezéssel vízi megállópont-hálózatot fejlesztenek a Balaton déli partvonala mentén.
Már a nyári főszezonra készülnek a horvátok

Már a nyári főszezonra készülnek a horvátok 

A horvát reptereken közel 500 belföldi és nemzetközi járatot várnak – ez 2 százalékkal több, mint a tavaly nyári menetrendben.
Ilyenről még nem is hallottunk, pedig Bécsben már élesben tesztelik

Ilyenről még nem is hallottunk, pedig Bécsben már élesben tesztelik 

Kísérleti projekt indult az osztrák fővárosban – igencsak különleges témában.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.