A brit versenyhivatal hosszas vizsgálat után tavaly decemberben kötelezte három nagy repülőterének - köztük két londoninak - az eladására BAA-t. A cégnek, amely nemrég még a Ferihegyet működtető Budapest Airportot is birtokolta, a londoni Gatwick és Stansted értékesítését, illetve a két legnagyobb skóciai repülőtér, Edinburgh és Glasgow közül az egyiknek az eladását írta elő a hivatal. A Malév által is használt, évente átlagosan 34 milliós utasforgalmú Gatwick - a második legforgalmasabb brit repülőtér - már el is kelt: a Londontól délre fekvő, 1958-ban megnyílt repülőteret BAA az idén 1,51 milliárd fontért adta el az amerikai Global Infrastructure Partners (GIP) nevű szakmai befektetési társaságnak. Jelenleg a BAA tulajdonában van még két nagy londoni repülőtér, a Heathrow és a Stansted, emellett a dél-angliai Southampton, valamint a három legnagyobb skóciai repülőtér, Glasgow, Edinburgh és Aberdeen is. E repülőtereken tavaly összesen 115 millió utas fordult meg.
A BAA azonban részrehajlás címén megfellebbezte a versenyhivatali döntést, arra hivatkozva, hogy az eladási kötelezettséget indokló hivatali jelentés készítői között volt egy manchesteri nyugdíjalap-kezelő főtanácsadója, és ez az alapkezelő kapcsolatban állt a Gatwickre annak idején szintén vételi szándékot bejelentő manchesteri repülőtér-üzemeltető cégcsoporttal (MAG). A versenyügyi fellebbviteli fórum ezt az érvelést elfogadta, ám hétfői végzésében azt nem mondta ki, hogy a BAA-nek nem kell további repülőtereket eladnia. A fellebbezés elfogadásával arra nyílik mód, hogy a cég és a versenyhivatal egyaránt újabb beadványokkal érveljen álláspontja mellett.
A BAA-csoport feldarabolását jó ideje szorgalmazták a légitársaságok és a fogyasztói érdekképviseletek is, arra hivatkozva, hogy a cég a nagy-britanniai repülőtérpiacon gyakorlatilag monopolhelyzetben van, és ez szerintük az árképzésen és a szolgáltatási színvonalon is meglátszik. A BAA 2005 decemberében 1,3 milliárd fontért - londoni iparági elemzők akkori véleménye szerint világrekord áron - 75 százalék mínusz egy részvény érdekeltséget és 75 évi üzemeltetési jogot vásárolt a Budapest Airportban. A következő évben azonban a BAA vált felvásárlási célponttá: a brit céget hosszas csatározás után 10,1 milliárd fontért megvette a spanyol Ferrovial építőipari és szolgáltató vállalat, amely nem sokkal később eladta a magyar érdekeltséget a német Hochtief csoportnak. (MTI)