„Az elsődleges tényezők az üzemanyagköltségek, amelyek a komp üzemeltetési költségeinek 47 százalékát teszik ki. ” – mondta kedden Dionysis Theodoratos, a Személyszállítási Vállalkozások Szövetségének (SEEN) elnöke, olvasható a gtp.gr cikkében.
Mint írják, 2025. május 1-jén a Földközi-tenger hivatalosan is kénkibocsátás ellenőrzési területté (SECA) válik, amelynek következményeként a hajóknak legfeljebb 0,001 százalékos kéntartalmú üzemanyagot kell használniuk. Az új üzemanyag lényegesen drágább, mint a jelenlegi üzemanyag, ezért a komptársaságok 10-12 százalékos jegyár-emelkedést számolnak.
Ez a rendelet az Európai Bizottság „Fit for 55” csomagjában szereplő szélesebb körű környezetvédelmi kezdeményezések része. A csomag olyan intézkedéseket tartalmaz, mint az Európai Kibocsátáskereskedelmi Rendszer (EU-ETS) és a FuelEU tengerészeti szabályozása, amelyek célja a hajózási ágazat kibocsátásának csökkentése és az EU éghajlat-politikai céljainak támogatása.
A zöld átalakulásnak ára van
A környezetileg fenntartható gyakorlatokra való átállás elengedhetetlen az ágazat zöld átalakulása, de ennek ára van. A part menti hajózási szakemberek aggodalmát fejezik ki amiatt, hogy az EU-ETS fokozatos integrálása a hajózásba – mely 2026-ig teljes mértékben meg kell valósuljon - még tovább fogja növelni a komptársaságok működési költségeit.