Mi a közös Bécsben és Addisz-Abebában?

Az, hogy június 2 óta az Ethiopian Airlines járata köti össze őket. Ahogy az is, hogy mindkét város kontinensének legnépszerűbb konferencia helyszíne, sőt Bécs világszinten elvitte a pálmát. Mindkét fővárosban szeretik a kávét, de az etiópok meg is tudják termelni - Sorolta Jaan Albrecht Austrian Airlines (AUA) vezér a hasonlóságokat, a végére hagyva a legfontosabbat, hogy két megkerülhetetlen regionális Star Alliance hub került heti négyszeri összeköttetésbe az Ethiopian etióp légitársaság révén. A bécsi járat a 9. európai desztináció a légitársaság hálózatán.

A járatindítás ötlete állítólag tavaly decemberben, a Star Alliance fennállásának 15 éves évfordulója alkalmából rendezett bécsi találkozón pattant ki az AUA és az Ethiopian vezetőinek fejéből. Alig fél év elteltével pedig június 2-án hajnali 05:50-kor be is gurult a Schwechat-i terminál elé az etiópok Boeing 757-ese. Aki szűknek találja a keskeny törzsű madarat, megnyugodhat, a flotta gerincét alkotó Boeing 767-300-as is közlekedik majd a hétfőn, szerdán, csütörtökön és szombaton repült útvonalon.

A fapados járatnyitásokat idéző rövid előkészítés azonban megalapozottabbnak tűnik annál, hogy „megpróbáljuk, majd ha esik a foglaltság, töröljük a járatot”. A gép nem a semmiből a semmibe közlekedik, csak azért, hogy legyen egy hosszú távú járat, mert az olyan jól néz ki. Schwechat tavalyi 22 milliós utasforgalma nem kis mértékben annak köszönhető, hogy a reptér és a Lufthansa-csoport tag AUA közös munkájával jelentős Star Alliance hub-bá vált. Bécsből 72 légitársasággal 68 ország 180 repülőtere érhető el közvetlenül.

Az előkészítés rövidségét

magyarázhatja, hogy Bécset a korábban Kairó érintésével repült stockholmi járatra fűzték fel; Kairó maradt továbbra is. A SAS révén szintén Star Alliance reptérként működő Arlanda és Schwechat együtt már meg tudja tölteni azt a járatot, melynek elsődleges szerepe az európai üzleti és turistaforgalom afrikai terítése. Ráadásul az etiópok a Bécs-Stockholm viszonylaton kereskedelmi jogot kaptak, azaz az útvonalra váltható jegy. Bécs bekapcsolásával nem csupán az osztrák utazókra számítanak, hiszen az osztrákok első számú légikikötőjének vonzáskörzete, két fapadosodó végállomással - Pozsony és Budapest - a szomszédságában messze terjed. Így kerülünk mi a képbe. Az addiszi járatra a Magyarországon az Aviareps által képviselt Ethiopian-nel közös kód alatt repülő AUA-ról is átszállhat az ember, ha a Ferihegyről óhajt indulni. Közelebb van így is, mint a milánói, római vagy frankfurti járat.

Az Ethiopian-nel az afrikai piacon birokra kelni

igazi kihívás az európai légitársaságok számára. Ráadásul közlekedik Brüsszelbe, az Afrika-specialistaként ismert Brussels Airlines bázisára is. A vállalat partner légitársaságai révén 3 afrikai bázisról kínált 81 nemzetközi úti céljából 49 afrikai, melyhez jön még 18 belföldi útvonal. Az afrikai desztinációk Kairó kivételével mind a Szaharától délre találhatók, jellemzően kelet-nyugati irányban.

Az utasok jelentős része üzleti utazó lesz, de a légitársaság alternatíva lehet még a nyaralóturizmus számára bécsi indulással egy átszállással olyan desztinációkra, mint Kilimandzsáró, Zanzibár, Seychelless, Mombasa vagy Johannesburg. Mivel Addisz-Abeba eléggé délre fekszik ahhoz, hogy időt nyerjen az ember a Távol-Kelet fele, Thaiföld, Kína, Szingapúr és Japán irányába inkább az árérzékenyebb utazókra számíthatnak. Etiópia turisztikai végcélként egyelőre kevesekben merül fel, de a derék etiópok dolgoznak rajta.

Ha Etiópia, akkor

az ember tele negatív képzettársításokkal: szegénység, éhezés, konfliktusok. Ha ezek egy része valamilyen mértékig rendezésre is került az utóbbi években, GDP-je alapján az ország első ránézésre továbbra is a szegényebbek táborát erősíti. Ehhez képest az utóbbi évek és a közeli jövő Ethiopian Airlines jelensége kísértetiesen emlékeztet az olajban gázoló öbölbeli országok légitársaságainak menetelésére. Annyi különbséggel, hogy előbbi már 1946-os első, kairói járata óta működik. Viszont 1962-ben első afrikai légitársaságként lépett be a jet-korszakba, 1984-ben szintén a fekete kontinens elsőjeként állította forgalomba az akkori csúcstechnikát képviselő Boeing 767-300-ast, majd 28 évvel később Afrikában szintén elsőként, a világon harmadikként vált Dreamliner-üzemeltetővé. 2016-ban pedig már a kontinensen elsőként repül majd az Airbus Dreamliner-re adott válaszával, az A350-essel. Utóbbiból 14-re adtak le rendelést annak a csomagnak részeként, melyben egyebek mellett további 6 Dreamliner-t és 7 Boeing 777-est rendeltek. A 15 évre szóló Vision2025 programjuk végére a 100%-ban állami tulajdon Ethiopian 146 desztinációra 140 géppel 18 millió utast tervez szállítani 1 milliárd dollárnyi profit elérése mellett. Ha minden rendben halad... A 10 éve még csupán 0,37 millió dolláros nyereséget könyvelő légitársaság tavaly már 165%-os ugrással 110 millióval zárt. Ráadásul az agárország Etiópia tavaly - igaz alacsony szintről - két számjegyű növekedést produkált, az afrikai középosztály pedig egyre növekszik - tájékoztatott Tewolde Gebremariam, az utóbbi években számos nemzetközi elismerést bezsebelő Ethiopian ügyvezető igazgatója hétfőn, a járatindítás alkalmából szervezett fogadáson.

Növekvő afrikai középosztály és ígéretes etiópiai növekedés ide vagy oda, a légitársaság építésében meghatározó szerep jut az évi 36 millió Afrikába utazó európainak, melyből 15 millió a Szaharától délre utazott. Illetve a tavalyi, növekvő 211 milliárdos európai exportforgalomnak.


 Miért éri meg jobban repülni, mint vonatozni?

Miért éri meg jobban repülni, mint vonatozni? 

Az elmúlt években a repülés sokak számára nemcsak elérhetővé, de sok esetben a legolcsóbb utazási móddá vált.
Befolyásolja a repjegy árát a keresési előzmények törlése?

Befolyásolja a repjegy árát a keresési előzmények törlése? 

Úgy tartják, a légitársaságok vagy a foglalási oldalak követik a kereséseinket, hogy így emeljék az árakat. De vajon van ennek valóságalapja?
Nem lesz egyszerű elővárosi vonattal közlekedni

Nem lesz egyszerű elővárosi vonattal közlekedni 

Június 21-étől július 27-ig jelentősen változik a közlekedési rend az esztergomi, a szobi és a veresegyházi vonalon a rákosrendezői állomáson pályafelújítása miatt.
Budapest Airport: itt a nyári csúcsforgalom

Budapest Airport: itt a nyári csúcsforgalom 

Rekord utasforgalom várható az idei nyáron a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, amelyre a Budapest Airport már tavaly ősszel megkezdte a felkészülést.
Új VIP terminál a máltai repülőtéren

Új VIP terminál a máltai repülőtéren 

4,5 millió eurós beruházással újult meg a máltai repülőtér VIP vendégterminálja.
Az Emirates és az Uber stratégiai együttműködést írt alá

Az Emirates és az Uber stratégiai együttműködést írt alá 

A felek egy gördülékeny foglalási rendszer kialakításán dolgoznak együtt.
Íme, Nyugat-Európa legjobb légitársasága

Íme, Nyugat-Európa legjobb légitársasága 

A francia légitársaság egymást követő ötödik évben lett a legjobb nyugat-európai légitársaság az utasok visszajelzése alapján készülő listán.
Ryanair: Évek óta figyelmeztettünk a Boeing problémáira

Ryanair: Évek óta figyelmeztettünk a Boeing problémáira 

A Ryanair vezérigazgatója, Michael O’Leary élesen bírálta a Boeing gyártási gyakorlatát, miután lezuhant az Air India Dreamliner repülőgépe.
A Wizz Air felfüggeszti a Dubaj és Abu-Dzabi felé induló járatait

A Wizz Air felfüggeszti a Dubaj és Abu-Dzabi felé induló járatait 

A légitársaság a kialakult helyzet miatt július 3-tól szeptember 15-ig felfüggeszti ezeket a járatpárokat.
Új szinten az autómegosztás: egyre többen választják külföldi utakhoz is

Új szinten az autómegosztás: egyre többen választják külföldi utakhoz is 

MOL Limo: a hosszútávú belföldi bérlések legnépszerűbb célpontja a magyarok körében a Balaton.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.