GPS és napelem: áprilisban indul a Bubi

Első alkalommal próbálhatta ki a közönség a rövidesen Budapest utcáin megjelenő közbringarendszer, a MOL Bubi almazöld kerékpárjait és gyűjtőállomásait a VII. PORT Bringaexpón a kőbányai vásárvárosban.

A „Budapest bicikli” (MOL Bubi), a főváros új kerékpáros közösségi közlekedési rendszere áprilistól 75 gyűjtőállomáson 1100 db, speciális igénnyel összerakott egyenkerékpárral várja a Budapesten közlekedési alternatívát keresőket. A különlegesen strapabíró, GPS követővel ellátott háromsebességes bicikli – a kiállítás sztárja – szó szerint is új színt hoz majd a főváros közlekedésébe, ahogy erről a hétvégén minden látogató maga is meggyőződhetett. A Bringaexpo első, szakmai napján dr. Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes, Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója és Szollár Domokos, a MOL magyarországi kommunikációs igazgatója mutatta be a MOL Bubi bicikliket és a dokkolókat.

Nem kerékpárkölcsönző

A MOL Bubi a közösségi közlekedés új formája, nem pedig kerékpárkölcsönző: az egyéni közlekedés szabadságát ötvözi a kötöttpályás közlekedés megbízhatóságával. Áprilistól több mint ezer, a jól csengő, nagy hagyományú Csepel márkanév alatt gördülő kerékpárt használhatnak a fővárosban közlekedők a közbringarendszerben. A rendszer névadó szponzora a MOL, amelynek célja a közösségi közlekedés támogatása, a fenntarthatóság segítése és egy új, pozitív gondolkodásra épülő társadalmi modell előmozdítása.

Az áprilisban debütáló rendszer alkalmas lesz arra, hogy a felhasználók télen-nyáron napi 24 órában, a kezelő nélküli dokkban biciklire pattanhassanak, és használat után a kerékpárokat egy tetszőleges állomáson helyezhessék vissza. A 75 gyűjtőállomás helyét a BKK már korábban, a budapestiek és a Magyar Kerékpárosklub véleményének figyelembevételével kijelölte. Az állomáshálózat a Margitsziget–Budafoki út, illetve a Déli és a Keleti pályaudvar közötti tengely mentén lesz elérhető. A belvárosi zónában 300-500 méterenként találhatók gyűjtőállomások. A rendszeres felhasználók éves/féléves bérlettel kerekezhetnek majd, de a kerékpárok természetesen alkalomszerűen is használhatók, hiszen akár a termináloknál, akár a rendszer honlapján, akár okostelefonon is lehetőség lesz a bankkártyával történő díjfizetésre is. A gyűjtőállomások teljes listája és térképe a bkk.hu/bubi oldalon elérhető (www.bkk.hu/bubi/terkep).

A kerékpárok Magyarországon készülnek, azokat a Csepel Kerékpárgyártó és -forgalmazó Zrt. gyártja és szállítja. A T-Systems Magyarország Zrt. végzi a rendszer-integrációt, biztosítja az adatkommunikációt és a speciális szoftvermegoldásokat, a főbb rendszerelemeket pedig – alvállalkozóként – a német Nextbike GmbH szállítja.

Egyedi alkatrészekből készültek a bringák

A piros logókkal futó, almazölden csillogó masszív közbringák sok felhasználói szempontnak tesznek eleget, ahogy az első ránézésre megtapasztalható. Alapkövetelmény természetesen a defektmentes abroncs, a megszokottnál jóval nagyobb teher- és strapabírás. Ehhez olyan extra biztonsági megoldások járulnak, mint a teljesen zárt fékrendszer vagy a folyamatosan működő, megállás után egy ideig még világító – dinamóval hajtott – lámpák. A tervezők gondoltak a biciklik biztonságára is: mindegyik kerékpár rendelkezik lopás ellen védő GPS-modullal, így az egyes bringák sorsa könnyen nyomon követhető. Emellett a bringák olyan egyedi alkatrészekből készültek, amelyeket nem is érdemes ellopni, ugyanis más kerékpárokhoz nem hasznosíthatók. A gyűjtőállomásokra kamerarendszer ügyel.

Napelem és érintőképernyő

A MOL Bubi a konzorciumi tagok közös fejlesztésének eredményeként olyan látványos, innovatív megoldásokat is tartalmaz, mint például az állomások megújuló energiával, napelemmel történő működtetése vagy a nagyméretű érintőkijelzővel felszerelt terminálok. Az üzemeltetési feladatokban a csepeliek által kifejlesztett különleges „stringbike” kerékpárok elektromos rásegítésű változatai is szerepet kapnak: a kerékpárszállítást környezetkímélő módon oldják meg, és a helyszíni javításokhoz is főként ilyenekkel vonulnak majd a szerelők.

A budapesti kerékpáros forgalom 1994 óta majdnem az ötszörösére nőtt. A gépjárműforgalom egy részének kiváltásával csökkenhetnek a dugók, csökkenhet a légszennyeződés, a kerékpározással járó napi rendszeres testmozgás pedig hozzájárul az egészség megőrzéséhez. A rendszer átadásáig közlekedéstechnikai módosításokat is végez a BKK: a csomópontok közlekedését kell újraterveznie, és növeli a kerékpárutak számát.

Az Európai Unió támogatásával megvalósuló fejlesztés több mint egymilliárd forintba kerül. A „Budapesti Kerékpáros Közösségi Közlekedési Rendszer kialakítása” című projektet az EU Regionális Fejlesztési Alapja az Új Széchenyi Terv keretében támogatja. A rendszer kialakításának költsége nettó 899.000.732 forint, melynek 85%-a EU-s támogatás, az önrészt pedig a Fővárosi Önkormányzat biztosítja a BKK számára. A rendszer üzemeltetését fő szponzorként a MOL támogatja.

 


Bárki által elérhető nagysebességű internet a lett légitársaság fedélzetén

Bárki által elérhető nagysebességű internet a lett légitársaság fedélzetén 

A lett airBaltic légitársaság az első, amely ingyenesen bevezeti a SpaceX Starlink nagysebességű internetet az Airbus A220-300-as flottáján.
Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál

Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál  

A Delta Air Lines 30 000 amerikai dollárt (11.500.000 forint) ajánlott fel minden utasnak, aki a hétfőn Torontóban kényszerleszállást végrehajtó repülőgépen tartózkodott.
Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok

Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok 

A Flix erősíti jelenlétét a latin-amerikai buszpiacon.
Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren

Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren 

Minden idők legmagasabb januári utasforgalmával indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok

Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok 

A szürke Tram-train járatok élénk sárga színben pompáznak ezentúl.
Jön az új KRESZ?

Jön az új KRESZ? 

A 27 oldalas dokumentum célja a jelenlegi, nehezen átlátható szabályrendszer korszerűsítése és a mai közlekedési szokásokhoz igazítása.
Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL

Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL 

A baleset egy erős havazást követően történt.
Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli

Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli  

Kedden és szerdán lezárások lesznek Budapesten delegáció közlekedése miatt.
BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása

BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása 

Március elsejétől lezárják a déli hidat.
Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít

Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít 

Az új nagysebességű vonat mindössze 3 óra alatt összekapcsol két fő európai várost.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.