„Nagyon büszke vagyok erre a gépre”

Az egész jelenet egészen szürreális: a lengyel LOT Seattle-i gyárból varsói bázisára repült újdonatúj Boeing 787-9-esének kétharmada sötétben, csak a hajtóművek susognak. Életnek jelét leginkább a premium economy és a pilótafülke között látni. Grönland fölött jár a Dreamliner, kint az Aurora Borealis éli életét, bent az economy félhomályában Rafal Milczarskival, a tavaly 25%-os növekedéssel 6,8 millió utast szállító LOT vezérigazgatójával beszélgetünk.

A LOT zászlóshajóján ülünk, milyen érzés az első 787-9-esen repülni?

Óriási. A vadonatúj economy ülésünkben ülök. Abszolút kényelmes, fantasztikus. Nézze csak meg a lábtartókat. Kíváló minőség, nagyon büszke vagyok erre a gépre.

Ez az első 9-esük. Mennyit várnak a típusból?

Nagyon sokat. Ki sem merem mondani, mennyit. (nevet - V.A.) Négy darabra szerződtünk. Áprilisban, júniusban és 2019 februárjában érkezik a többi. 2019 elejére megduplázzuk a Dreamliner-flottánkat; 8 darab 787-8 és 4 darab 787-9 repül majd LOT színekben.

Amikor tavaly Budapestre repültünk, hogy bejelentsék a New York-i és chicagói közvetlen járatokat, mondta, hogy akár a 9-es is állomásozhat a Ferihegyen, ha a kereslet indokolja. Alakul a kereslet?

Rendben van, de örülnénk, ha még ennél is jobb lenne. Mindenkit arra ösztönzök, hogy repüljön LOT-tal. Ugyanakkor látom, hogy még több időt és figyelmet kell Magyarországnak szentelnünk. Számomra Magyarország nagyon fontos piac. Idén elkezdjük a kisebbik Dreamlinerrel, de további bővülésben vagyunk érdekeltek. Szeretném, ha a LOT Kelet-Közép-Európa kedvenc légitársasága lenne.

Tehát, hogy alakulnak a foglalások?

A terveknek megfelelően. Rendben vannak, de még tartogat további tartalékokat. Ez egy olyan járat, amire nem hordanak rá. A ráhordás alapjaiban változtatná meg a helyzetet. Annak idején részt vettünk volna az önök kormánya által a nyugat-balkáni járatokra kiírt tenderen. Kicsit sajnálom, hogy nem nyertünk. Vélhetően az akkori, negatív pénzügyi eredményünk miatt nem feleltünk meg a feltételeknek. Szerintem a mi ajánlatunk a nyertesénél sokkal jobb volt. A flottánk, a gépeink mérete sokkal nagyobb járatsűrűséget tett volna lehetővé. Nem hetente háromszor, hanem naponta, vagy akár naponta kétszer tudtunk volna közlekedni. Igen, sokkal jobb megoldás lett volna. Bízom benne, hogy a jövőben is előremutató kapcsolatokat ápolunk majd a magyar kormánnyal, szükségünk van a támogatásukra, szeretnénk, ha az utazók szívesen fogadnának minket Magyarországon, hisszük, hogy szívesen fogadnak majd minket és szeretnénk a jövőben még nagyobb nyitottságot látni.

Kemény versenyre számít? Miért választaná a LOT-ot a magyar utas?

Szerintem jól állunk, mert mi kínáljuk a legjobb terméket. Mi vagyunk az egyetlen, az USA kulcs desztinációira Dreamlinerrel Budapestről közvetlenül repülő légitársaság. Nézze, én szeretem a versenyt, erősebbé tesz, segít leküzdeni a lustaságunkat.

Egy árérzékeny piacon, amilyen a magyar is. Elég egy közvetlenül repülő Dreamliner a versenyhez?

A LOT egy minőségi terméket kínál. Ennek megvan az ára. Egy bizonyos árszint alá nem tudok menni, de az egy átszállásos útvonalak áraival versenyképesek maradunk. Emlékeztetném, hogy alakulóban van az Alaska Airlines-szal kötendő interline-megállapodásunk, amivel Észa-Amerikában egészen kiterjedt útvonalhálózatot érhetnek el a magyar utazók is.

Még nem telt el egy év, hogy bejelentették az amerikai járatokat. A magyar fejekben van már a LOT?

Még nem. Lehet, hogy a magyarok számára a Malév megmaradása lenne a legideálisabb, de ez a lehetőség már elúszott, nincs fölötte többé kontrol, mint a híd alatt hömpölygő víz. Szerintem a LOT — legyen az LOT Polish, vagy LOT Hungarian Airlines — felkészült arra, hogy bázist működtessen Budapesten. Nézze, mi tiszteljük a magyarokat, kedveljük egymást, szeretnénk élvezni a támogatásukat, és korrekt, nyitott körülmények között kínálni a szolgáltatásainkat. Igazán remélem, hogy ez így lesz.


Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája

Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája 

A résztvevő több száz motoros összesen 831 km tesz meg idén, hogy ezúttal Békés megye kulturális és turisztikai értékeit felfedezze.
Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala

Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala 

Magyarország keleti részébe vezet az idei év kedvenc kerékpáros útvonala.
Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.
Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?