„Nagyon büszke vagyok erre a gépre”

Az egész jelenet egészen szürreális: a lengyel LOT Seattle-i gyárból varsói bázisára repült újdonatúj Boeing 787-9-esének kétharmada sötétben, csak a hajtóművek susognak. Életnek jelét leginkább a premium economy és a pilótafülke között látni. Grönland fölött jár a Dreamliner, kint az Aurora Borealis éli életét, bent az economy félhomályában Rafal Milczarskival, a tavaly 25%-os növekedéssel 6,8 millió utast szállító LOT vezérigazgatójával beszélgetünk.

A LOT zászlóshajóján ülünk, milyen érzés az első 787-9-esen repülni?

Óriási. A vadonatúj economy ülésünkben ülök. Abszolút kényelmes, fantasztikus. Nézze csak meg a lábtartókat. Kíváló minőség, nagyon büszke vagyok erre a gépre.

Ez az első 9-esük. Mennyit várnak a típusból?

Nagyon sokat. Ki sem merem mondani, mennyit. (nevet - V.A.) Négy darabra szerződtünk. Áprilisban, júniusban és 2019 februárjában érkezik a többi. 2019 elejére megduplázzuk a Dreamliner-flottánkat; 8 darab 787-8 és 4 darab 787-9 repül majd LOT színekben.

Amikor tavaly Budapestre repültünk, hogy bejelentsék a New York-i és chicagói közvetlen járatokat, mondta, hogy akár a 9-es is állomásozhat a Ferihegyen, ha a kereslet indokolja. Alakul a kereslet?

Rendben van, de örülnénk, ha még ennél is jobb lenne. Mindenkit arra ösztönzök, hogy repüljön LOT-tal. Ugyanakkor látom, hogy még több időt és figyelmet kell Magyarországnak szentelnünk. Számomra Magyarország nagyon fontos piac. Idén elkezdjük a kisebbik Dreamlinerrel, de további bővülésben vagyunk érdekeltek. Szeretném, ha a LOT Kelet-Közép-Európa kedvenc légitársasága lenne.

Tehát, hogy alakulnak a foglalások?

A terveknek megfelelően. Rendben vannak, de még tartogat további tartalékokat. Ez egy olyan járat, amire nem hordanak rá. A ráhordás alapjaiban változtatná meg a helyzetet. Annak idején részt vettünk volna az önök kormánya által a nyugat-balkáni járatokra kiírt tenderen. Kicsit sajnálom, hogy nem nyertünk. Vélhetően az akkori, negatív pénzügyi eredményünk miatt nem feleltünk meg a feltételeknek. Szerintem a mi ajánlatunk a nyertesénél sokkal jobb volt. A flottánk, a gépeink mérete sokkal nagyobb járatsűrűséget tett volna lehetővé. Nem hetente háromszor, hanem naponta, vagy akár naponta kétszer tudtunk volna közlekedni. Igen, sokkal jobb megoldás lett volna. Bízom benne, hogy a jövőben is előremutató kapcsolatokat ápolunk majd a magyar kormánnyal, szükségünk van a támogatásukra, szeretnénk, ha az utazók szívesen fogadnának minket Magyarországon, hisszük, hogy szívesen fogadnak majd minket és szeretnénk a jövőben még nagyobb nyitottságot látni.

Kemény versenyre számít? Miért választaná a LOT-ot a magyar utas?

Szerintem jól állunk, mert mi kínáljuk a legjobb terméket. Mi vagyunk az egyetlen, az USA kulcs desztinációira Dreamlinerrel Budapestről közvetlenül repülő légitársaság. Nézze, én szeretem a versenyt, erősebbé tesz, segít leküzdeni a lustaságunkat.

Egy árérzékeny piacon, amilyen a magyar is. Elég egy közvetlenül repülő Dreamliner a versenyhez?

A LOT egy minőségi terméket kínál. Ennek megvan az ára. Egy bizonyos árszint alá nem tudok menni, de az egy átszállásos útvonalak áraival versenyképesek maradunk. Emlékeztetném, hogy alakulóban van az Alaska Airlines-szal kötendő interline-megállapodásunk, amivel Észa-Amerikában egészen kiterjedt útvonalhálózatot érhetnek el a magyar utazók is.

Még nem telt el egy év, hogy bejelentették az amerikai járatokat. A magyar fejekben van már a LOT?

Még nem. Lehet, hogy a magyarok számára a Malév megmaradása lenne a legideálisabb, de ez a lehetőség már elúszott, nincs fölötte többé kontrol, mint a híd alatt hömpölygő víz. Szerintem a LOT — legyen az LOT Polish, vagy LOT Hungarian Airlines — felkészült arra, hogy bázist működtessen Budapesten. Nézze, mi tiszteljük a magyarokat, kedveljük egymást, szeretnénk élvezni a támogatásukat, és korrekt, nyitott körülmények között kínálni a szolgáltatásainkat. Igazán remélem, hogy ez így lesz.


Elindult a dunai hajózási szezon

Elindult a dunai hajózási szezon 

Korszerűbb belső terek, kávéházi hangulat, vacsorahajók.
A SIA felújítja a szingapúri reptéren lévő váróhelyiségeit

A SIA felújítja a szingapúri reptéren lévő váróhelyiségeit 

A Singapore Airlines felújítja a Changi repülőtéren lévő váróit.
Jön a nyár, érkeznek az új Flixbus-ok

Jön a nyár, érkeznek az új Flixbus-ok 

2025-ben 15 százalékkal több úti cél érhető el, mint tavaly.
Jönnek az új Bubik

Jönnek az új Bubik 

Teljes megújuláson megy keresztül a fővárosi közbringarendszere.
Légügyi cég stratégiai megállapodása az egyre szeszélyesebb időjárás miatt

Légügyi cég stratégiai megállapodása az egyre szeszélyesebb időjárás miatt 

A HungaroControl szorosabb együttműködésbe kezdett hazánk meteorológiai szolgáltatójával, a HungaroMet-tel.
Fent a fedélzeten az utas, és nem tudja hová tart a SAS

Fent a fedélzeten az utas, és nem tudja hová tart a SAS 

Az utasok csak a landolás után tudják meg, hova érkeztek.
Kedden, szerdán ne a megszokott rutinból közlekedjen Budapesten!

Kedden, szerdán ne a megszokott rutinból közlekedjen Budapesten! 

Mert a fővárosban kedd délutántól szerda estig tartó gyűlés miatt ismét jelentős torlódásokra kell számítani.
Egyetlen szendvics sem vihető be az Egyesült Királyságba

Egyetlen szendvics sem vihető be az Egyesült Királyságba 

Az európai kontinens több országában terjedő fertőző száj- és körömfájás miatt a hús- és tejtermékek személyes célú behozatali tilalmát kiterjesztik az összes uniós tagállamra.
Exkluzív díjátadó a Duna-parton

Exkluzív díjátadó a Duna-parton 

Díjakat osztott magyarországi utazási irodáknak a világ legtöbb országába repülő légitársasága.
Születésnapját régi vonatokkal ünnepli a Gyermekvasút

Születésnapját régi vonatokkal ünnepli a Gyermekvasút 

Szombaton rendezik meg a Gyermekvasút napját.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.