Nem ördögtől valók az idegenvezetők napidíjjal kapcsolatos elvárásai

Még nyáron, honlapján, majd nemrég közleményben tárta a Magyar Idegenvezetők Egyesülete (MIe) a szakma nyilvánossága elé az idegenvezetői napidíjakkal kapcsolatos elképzeléseit. Kíváncsiak voltunk a másik oldal véleményére is.

Az egységes minimum napidíjak bevezetése szinte az egyesület alapítása óta napirenden lévő kérdés. Szerintük azok mértéke évek óta változatlan. „A szakma érdeke, hogy az idegenvezetők számára kifizetett napidíjak a munkába fektetett tudás figyelembevételével reálisak legyenek.”

A napidíjakkal kapcsolatos ajánlásuk összeállításához online kérdőívben fordultak tagjaikhoz. A beérkezett válaszok alapján úgy kalkuláltak, hogy a nagy nyelveken végzett, beutazó félnapos munkák díja 18 000 forint. Ritka nyelvek esetében +15%-ot számolnak rá. Beutas egész napos munka 30 000 forint, ritka nyelveknél megint csak 15%-os felárral. Vacsora program és repülőtéri transzfer esetén 15-15 ezer forinttal számolnak. Kiutas idegenvezetők részére, biztosítást is feltételezve 28 000 forintos napidíjat ajánlottak meg, míg telepített idegenvezetők havi díja jutalék, ellátás és szállás biztosítása mellett 1000 euró lenne.

Leszögezik: csupán ajánlásról van szó, „az ettől való eltérés normális, az árakat ugyanis a piaci verseny alakítja”. Hozzáteszik: „természetesen (…) a napidíjak csoporttól, irodától, tapasztalattól és még sok mástól függenek.” Az eltérés lefelé azonban a MIe-tagok számára az ajánlott napidíjak 70 százalékáig lehetséges. Felfelé ennél is nyitottabbak. Arra pedig külön felhívják a figyelmet, hogy a díjak áfa nélkül értendők. Aki áfázik, annak kéretik a forgalmi adót rászámolni.

A MIe ajánlását eljuttatta a MUISZ-nak és MABEUSZ-nak, „bízva a jövőbeli együttműködések további erősödésében.” 

Megkerestük mindkét szövetséget. Erdei Bálint MUISZ-elnök türelemre intett: közös álláspontjukról, amint az megszületett, tájékoztat. Személy szerint azonban nem tartja valóságtól elrugaszkodottnak az egyesület ajánlását. A MABEUSZ részéről Kálmán István elnök röviden arról tájékoztatott, hogy tagjaik számára már tavaly kidolgoztak egy irányadó tarifarendszert. Szerinte elfogadhatók a tól-ig díjak. Ugyanakkor figyelmeztetett: az eltérő jellegű munkákat nehéz sztenderdizálni. Úgy látja: szintén kérdéseket vet fel az áfa kiszámlázása, mivel a forgalmi adót nem minden iroda tudja visszaigényelni. Egy garantált programokat szervező és beutazó csoportokkal egyaránt dolgozó iroda munkatársa szerint csoportos beutaztatásnál elfogadhatók az árak, de nagy volumenű, sok munkát jelentő garantált programok esetében nem biztos, hogy megállják a helyüket.

„Kedvezőbb fogadtatásra leltünk, mint elsőre reméltük volna” — tudtuk meg Stumpf Éda MIe-szóvivőtől. Szerinte van remény az irodákkal való konkrétabb együttműködésre.

Nem szerepelnek viszont az ajánlásban időtartamra vonatkozó meghagyások, azaz hány óra a félnap, honnantól számít egy megbízás egész naposnak. Egy neve elhallgatását kérő idegenvezető szerint ez egyebek mellett az olyan vacsora programoknál vehetné elejét vitás eseteknek, amikor este 7 órás kezdettel másnap hajnali fél kettőkor az idegenvezető jelenlétében még a gálavacsora helyszínén dajdajozik egy konferenciás csoport. Az egyesületnél nyugtattak: az időtartamok kidolgozása, valamint a munkafeltételek további körülhatárolása folyamatban van.


Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál

Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál  

A Delta Air Lines 30 000 amerikai dollárt (11.500.000 forint) ajánlott fel minden utasnak, aki a hétfőn Torontóban kényszerleszállást végrehajtó repülőgépen tartózkodott.
Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok

Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok 

A Flix erősíti jelenlétét a latin-amerikai buszpiacon.
Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren

Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren 

Minden idők legmagasabb januári utasforgalmával indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok

Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok 

A szürke Tram-train járatok élénk sárga színben pompáznak ezentúl.
Jön az új KRESZ?

Jön az új KRESZ? 

A 27 oldalas dokumentum célja a jelenlegi, nehezen átlátható szabályrendszer korszerűsítése és a mai közlekedési szokásokhoz igazítása.
Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL

Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL 

A baleset egy erős havazást követően történt.
Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli

Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli  

Kedden és szerdán lezárások lesznek Budapesten delegáció közlekedése miatt.
BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása

BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása 

Március elsejétől lezárják a déli hidat.
Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít

Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít 

Az új nagysebességű vonat mindössze 3 óra alatt összekapcsol két fő európai várost.
Ausztriában elmarasztalták a Wizz Airt

Ausztriában elmarasztalták a Wizz Airt 

Tisztességtelen szerződési kikötések és kereskedelmi gyakorlat miatt.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.