Nem ördögtől valók az idegenvezetők napidíjjal kapcsolatos elvárásai

Még nyáron, honlapján, majd nemrég közleményben tárta a Magyar Idegenvezetők Egyesülete (MIe) a szakma nyilvánossága elé az idegenvezetői napidíjakkal kapcsolatos elképzeléseit. Kíváncsiak voltunk a másik oldal véleményére is.

Az egységes minimum napidíjak bevezetése szinte az egyesület alapítása óta napirenden lévő kérdés. Szerintük azok mértéke évek óta változatlan. „A szakma érdeke, hogy az idegenvezetők számára kifizetett napidíjak a munkába fektetett tudás figyelembevételével reálisak legyenek.”

A napidíjakkal kapcsolatos ajánlásuk összeállításához online kérdőívben fordultak tagjaikhoz. A beérkezett válaszok alapján úgy kalkuláltak, hogy a nagy nyelveken végzett, beutazó félnapos munkák díja 18 000 forint. Ritka nyelvek esetében +15%-ot számolnak rá. Beutas egész napos munka 30 000 forint, ritka nyelveknél megint csak 15%-os felárral. Vacsora program és repülőtéri transzfer esetén 15-15 ezer forinttal számolnak. Kiutas idegenvezetők részére, biztosítást is feltételezve 28 000 forintos napidíjat ajánlottak meg, míg telepített idegenvezetők havi díja jutalék, ellátás és szállás biztosítása mellett 1000 euró lenne.

Leszögezik: csupán ajánlásról van szó, „az ettől való eltérés normális, az árakat ugyanis a piaci verseny alakítja”. Hozzáteszik: „természetesen (…) a napidíjak csoporttól, irodától, tapasztalattól és még sok mástól függenek.” Az eltérés lefelé azonban a MIe-tagok számára az ajánlott napidíjak 70 százalékáig lehetséges. Felfelé ennél is nyitottabbak. Arra pedig külön felhívják a figyelmet, hogy a díjak áfa nélkül értendők. Aki áfázik, annak kéretik a forgalmi adót rászámolni.

A MIe ajánlását eljuttatta a MUISZ-nak és MABEUSZ-nak, „bízva a jövőbeli együttműködések további erősödésében.” 

Megkerestük mindkét szövetséget. Erdei Bálint MUISZ-elnök türelemre intett: közös álláspontjukról, amint az megszületett, tájékoztat. Személy szerint azonban nem tartja valóságtól elrugaszkodottnak az egyesület ajánlását. A MABEUSZ részéről Kálmán István elnök röviden arról tájékoztatott, hogy tagjaik számára már tavaly kidolgoztak egy irányadó tarifarendszert. Szerinte elfogadhatók a tól-ig díjak. Ugyanakkor figyelmeztetett: az eltérő jellegű munkákat nehéz sztenderdizálni. Úgy látja: szintén kérdéseket vet fel az áfa kiszámlázása, mivel a forgalmi adót nem minden iroda tudja visszaigényelni. Egy garantált programokat szervező és beutazó csoportokkal egyaránt dolgozó iroda munkatársa szerint csoportos beutaztatásnál elfogadhatók az árak, de nagy volumenű, sok munkát jelentő garantált programok esetében nem biztos, hogy megállják a helyüket.

„Kedvezőbb fogadtatásra leltünk, mint elsőre reméltük volna” — tudtuk meg Stumpf Éda MIe-szóvivőtől. Szerinte van remény az irodákkal való konkrétabb együttműködésre.

Nem szerepelnek viszont az ajánlásban időtartamra vonatkozó meghagyások, azaz hány óra a félnap, honnantól számít egy megbízás egész naposnak. Egy neve elhallgatását kérő idegenvezető szerint ez egyebek mellett az olyan vacsora programoknál vehetné elejét vitás eseteknek, amikor este 7 órás kezdettel másnap hajnali fél kettőkor az idegenvezető jelenlétében még a gálavacsora helyszínén dajdajozik egy konferenciás csoport. Az egyesületnél nyugtattak: az időtartamok kidolgozása, valamint a munkafeltételek további körülhatárolása folyamatban van.


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.