Nem ördögtől valók az idegenvezetők napidíjjal kapcsolatos elvárásai

Még nyáron, honlapján, majd nemrég közleményben tárta a Magyar Idegenvezetők Egyesülete (MIe) a szakma nyilvánossága elé az idegenvezetői napidíjakkal kapcsolatos elképzeléseit. Kíváncsiak voltunk a másik oldal véleményére is.

Az egységes minimum napidíjak bevezetése szinte az egyesület alapítása óta napirenden lévő kérdés. Szerintük azok mértéke évek óta változatlan. „A szakma érdeke, hogy az idegenvezetők számára kifizetett napidíjak a munkába fektetett tudás figyelembevételével reálisak legyenek.”

A napidíjakkal kapcsolatos ajánlásuk összeállításához online kérdőívben fordultak tagjaikhoz. A beérkezett válaszok alapján úgy kalkuláltak, hogy a nagy nyelveken végzett, beutazó félnapos munkák díja 18 000 forint. Ritka nyelvek esetében +15%-ot számolnak rá. Beutas egész napos munka 30 000 forint, ritka nyelveknél megint csak 15%-os felárral. Vacsora program és repülőtéri transzfer esetén 15-15 ezer forinttal számolnak. Kiutas idegenvezetők részére, biztosítást is feltételezve 28 000 forintos napidíjat ajánlottak meg, míg telepített idegenvezetők havi díja jutalék, ellátás és szállás biztosítása mellett 1000 euró lenne.

Leszögezik: csupán ajánlásról van szó, „az ettől való eltérés normális, az árakat ugyanis a piaci verseny alakítja”. Hozzáteszik: „természetesen (…) a napidíjak csoporttól, irodától, tapasztalattól és még sok mástól függenek.” Az eltérés lefelé azonban a MIe-tagok számára az ajánlott napidíjak 70 százalékáig lehetséges. Felfelé ennél is nyitottabbak. Arra pedig külön felhívják a figyelmet, hogy a díjak áfa nélkül értendők. Aki áfázik, annak kéretik a forgalmi adót rászámolni.

A MIe ajánlását eljuttatta a MUISZ-nak és MABEUSZ-nak, „bízva a jövőbeli együttműködések további erősödésében.” 

Megkerestük mindkét szövetséget. Erdei Bálint MUISZ-elnök türelemre intett: közös álláspontjukról, amint az megszületett, tájékoztat. Személy szerint azonban nem tartja valóságtól elrugaszkodottnak az egyesület ajánlását. A MABEUSZ részéről Kálmán István elnök röviden arról tájékoztatott, hogy tagjaik számára már tavaly kidolgoztak egy irányadó tarifarendszert. Szerinte elfogadhatók a tól-ig díjak. Ugyanakkor figyelmeztetett: az eltérő jellegű munkákat nehéz sztenderdizálni. Úgy látja: szintén kérdéseket vet fel az áfa kiszámlázása, mivel a forgalmi adót nem minden iroda tudja visszaigényelni. Egy garantált programokat szervező és beutazó csoportokkal egyaránt dolgozó iroda munkatársa szerint csoportos beutaztatásnál elfogadhatók az árak, de nagy volumenű, sok munkát jelentő garantált programok esetében nem biztos, hogy megállják a helyüket.

„Kedvezőbb fogadtatásra leltünk, mint elsőre reméltük volna” — tudtuk meg Stumpf Éda MIe-szóvivőtől. Szerinte van remény az irodákkal való konkrétabb együttműködésre.

Nem szerepelnek viszont az ajánlásban időtartamra vonatkozó meghagyások, azaz hány óra a félnap, honnantól számít egy megbízás egész naposnak. Egy neve elhallgatását kérő idegenvezető szerint ez egyebek mellett az olyan vacsora programoknál vehetné elejét vitás eseteknek, amikor este 7 órás kezdettel másnap hajnali fél kettőkor az idegenvezető jelenlétében még a gálavacsora helyszínén dajdajozik egy konferenciás csoport. Az egyesületnél nyugtattak: az időtartamok kidolgozása, valamint a munkafeltételek további körülhatárolása folyamatban van.


Wizz Air: ugrásszerűen megnőtt a Skandináv térségbe utazók száma

Wizz Air: ugrásszerűen megnőtt a Skandináv térségbe utazók száma 

Egyre többen választják nyaralásuk célpontjának a hűvösebb Skandináv térséget.
Beköszöntött a Nagy Vonatozás korszaka

Beköszöntött a Nagy Vonatozás korszaka 

A vonatozás virágkorát éli, és egy friss kutatás szerint az európai utazók közül a következőkben még többen veszik majd igénybe ezt a szolgáltatási formát.
A magyar fiatalok ezt figyelik utazástervezéskor

A magyar fiatalok ezt figyelik utazástervezéskor 

Szinte minden magyar fiatal bevet trükköket azért, hogy spóroljon a repülőjegyen.
Napi három FlixBus járat az Adriához

Napi három FlixBus járat az Adriához 

A zöld buszokkal gyorsan és környezetbarát módon juthatnak el a magyarok el a horvát tengerpart városaiba.
Csúcsforgalommal számol nyáron a HungaroControl

Csúcsforgalommal számol nyáron a HungaroControl 

Az idei év első négy hónapjának forgalmi adatai előrevetítik minden idők legmagasabb légiforgalmát az idei nyárra.
Ezerrel erősít a MÁV-csoport Volán flottája

Ezerrel erősít a MÁV-csoport Volán flottája 

Ezer új autóbusszal válik még korszerűbbé és versenyképesebbé a Volán-flotta.
Változások a közlekedésben a kerékpáros körverseny miatt

Változások a közlekedésben a kerékpáros körverseny miatt 

A Tour de Hongrie profi kerékpáros körverseny budapesti szakaszán közlekedési változásokra, korlátozásokra kell készülni.
Forgalomkorlátozások vasárnap  a fővárosban

Forgalomkorlátozások vasárnap a fővárosban 

Vasárnap egy futóversenyt és az Élet Menete rendezvényt tartják Budapesten.
SIA Csoport: cél a karbonsemlegesség

SIA Csoport: cél a karbonsemlegesség  

A Singapore Airlines (SIA) Csoport megállapodásokat írt alá a Fenntartható Repülési Üzemanyag (SAF) beszerzéséről.
Emirates éves riport: annál is sikeresebb, mint gondolná

Emirates éves riport: annál is sikeresebb, mint gondolná 

Megdöntötte saját rekordját az Emirates Group a 2024–2025-ös pénzügyi évben.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.