Nem ördögtől valók az idegenvezetők napidíjjal kapcsolatos elvárásai

Még nyáron, honlapján, majd nemrég közleményben tárta a Magyar Idegenvezetők Egyesülete (MIe) a szakma nyilvánossága elé az idegenvezetői napidíjakkal kapcsolatos elképzeléseit. Kíváncsiak voltunk a másik oldal véleményére is.

Az egységes minimum napidíjak bevezetése szinte az egyesület alapítása óta napirenden lévő kérdés. Szerintük azok mértéke évek óta változatlan. „A szakma érdeke, hogy az idegenvezetők számára kifizetett napidíjak a munkába fektetett tudás figyelembevételével reálisak legyenek.”

A napidíjakkal kapcsolatos ajánlásuk összeállításához online kérdőívben fordultak tagjaikhoz. A beérkezett válaszok alapján úgy kalkuláltak, hogy a nagy nyelveken végzett, beutazó félnapos munkák díja 18 000 forint. Ritka nyelvek esetében +15%-ot számolnak rá. Beutas egész napos munka 30 000 forint, ritka nyelveknél megint csak 15%-os felárral. Vacsora program és repülőtéri transzfer esetén 15-15 ezer forinttal számolnak. Kiutas idegenvezetők részére, biztosítást is feltételezve 28 000 forintos napidíjat ajánlottak meg, míg telepített idegenvezetők havi díja jutalék, ellátás és szállás biztosítása mellett 1000 euró lenne.

Leszögezik: csupán ajánlásról van szó, „az ettől való eltérés normális, az árakat ugyanis a piaci verseny alakítja”. Hozzáteszik: „természetesen (…) a napidíjak csoporttól, irodától, tapasztalattól és még sok mástól függenek.” Az eltérés lefelé azonban a MIe-tagok számára az ajánlott napidíjak 70 százalékáig lehetséges. Felfelé ennél is nyitottabbak. Arra pedig külön felhívják a figyelmet, hogy a díjak áfa nélkül értendők. Aki áfázik, annak kéretik a forgalmi adót rászámolni.

A MIe ajánlását eljuttatta a MUISZ-nak és MABEUSZ-nak, „bízva a jövőbeli együttműködések további erősödésében.” 

Megkerestük mindkét szövetséget. Erdei Bálint MUISZ-elnök türelemre intett: közös álláspontjukról, amint az megszületett, tájékoztat. Személy szerint azonban nem tartja valóságtól elrugaszkodottnak az egyesület ajánlását. A MABEUSZ részéről Kálmán István elnök röviden arról tájékoztatott, hogy tagjaik számára már tavaly kidolgoztak egy irányadó tarifarendszert. Szerinte elfogadhatók a tól-ig díjak. Ugyanakkor figyelmeztetett: az eltérő jellegű munkákat nehéz sztenderdizálni. Úgy látja: szintén kérdéseket vet fel az áfa kiszámlázása, mivel a forgalmi adót nem minden iroda tudja visszaigényelni. Egy garantált programokat szervező és beutazó csoportokkal egyaránt dolgozó iroda munkatársa szerint csoportos beutaztatásnál elfogadhatók az árak, de nagy volumenű, sok munkát jelentő garantált programok esetében nem biztos, hogy megállják a helyüket.

„Kedvezőbb fogadtatásra leltünk, mint elsőre reméltük volna” — tudtuk meg Stumpf Éda MIe-szóvivőtől. Szerinte van remény az irodákkal való konkrétabb együttműködésre.

Nem szerepelnek viszont az ajánlásban időtartamra vonatkozó meghagyások, azaz hány óra a félnap, honnantól számít egy megbízás egész naposnak. Egy neve elhallgatását kérő idegenvezető szerint ez egyebek mellett az olyan vacsora programoknál vehetné elejét vitás eseteknek, amikor este 7 órás kezdettel másnap hajnali fél kettőkor az idegenvezető jelenlétében még a gálavacsora helyszínén dajdajozik egy konferenciás csoport. Az egyesületnél nyugtattak: az időtartamok kidolgozása, valamint a munkafeltételek további körülhatárolása folyamatban van.


Újabb légitársaságok az uniós tiltólistán

Újabb légitársaságok az uniós tiltólistán 

A listára valamennyi Suriname-ban és Tanzániában engedélyezett légi fuvarozó felkerült.
Épülhet a repülőtéri gyorsvasút

Épülhet a repülőtéri gyorsvasút 

A beruházás előkészítése az ezt részletező kormányhatározat alapján elkezdődött, a koncessziós pályázatokat fél éven belül kiírhatják.
Kompjárat indult Dubrovnik és Kotor között

Kompjárat indult Dubrovnik és Kotor között 

A politikus közölte, az új kompjárattal erősíteni kívánják a baráti és gazdasági kapcsolatokat a két ország között.
Krétára indít charterjáratot Debrecenből a Kartago Tours

Krétára indít charterjáratot Debrecenből a Kartago Tours 

Az utazásszervező új úti céllal bővítette debreceni indulású ajánlatait.
Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál

Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál 

A Wizz Air célja, hogy 2029-re kizárólag új generációs, neo gépeket üzemeltessen.
Repülési élmény autista gyerekeknek

Repülési élmény autista gyerekeknek  

Autizmussal élők számára szerveztek repülési próbát a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt

Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt 

2019 óta tízmillióval emelkedett az érkezők és indulók száma, hosszabb távon pedig 60 millió fölötti utasforgalmat akarnak elérni.
Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével!

Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével! 

Csalók próbálnak pénzt kicsalni az utazóközönségtől.
Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság

Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság  

A régió egyik legmodernebb áruszállító HUB-ja üzemel ezentúl a rigai reptéren.
HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító

HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító 

Május 26-án Turi Ferenc vezérigazgató és Bárány Ákos kommunikációs és marketing igazgató a nyári csúcsszezonra való felkészülésükről tartott beszámolót.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.