Nemzeti konzultáció a magyar turizmus jövőjéről

A Nemzetgazdasági Minisztérium Gazdaságfejlesztésért felelős Helyettes Államtitkársága július 16-án turizmus- és egészségipari konzultációt szervezett a magyar turizmus jövőjéről. Ez volt az első széles körű szakmai egyeztető fórum az új kormány megalakulása óta. A rendezvény telt ház előtt zajlott, a résztvevők között ott voltak a szakmai szervezetek, szállodák, utazási irodák, közlekedési vállalatok, TDM-szervezetek, oktatási intézmények és kutatócégek képviselői.

Az Országház Főrendházi termében dr. Schmitt Pál, a Magyar Országgyűlés Elnöke, jövendőbeli köztársasági elnökünk köszöntötte a vendégeket. Schmitt felidézte, hogy tizenhét éven át dolgozott a budapesti Astoria szállodában, ahol számos alapszabályt megtanult a turizmussal kapcsolatban: például azt, hogy a ma el nem adott szoba már soha el nem adható, és a szakácsnak is van lelke. Schmitt úgy véli, hazánk számára is a turizmus lehet a kitörési pont, akárcsak Izlandon. Elhangzott az is, hogy a Parlament épülete egyik leglátogatottabb turisztikai vonzerőnk, amelyet évente 6-800 ezer vendég keres fel. Schmitt szerint erősíteni kell a „nemzeti turizmust”: ennek keretében az iskolásoknak fel kell fedezniük a határon túli magyarlakta területeket. Erre a célra külön programot indít a kormány.

Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter helyzetértékeléssel kezdte előadását. Kiemelte, hogy 10 évvel ezelőtt indult az első Széchenyi terv, amely azonban „torzóban maradt”. „Az utóbbi években sokat romlott az ország versenyképessége, a turizmusban is” – hangsúlyozta. Pedig ezen időszak alatt megkétszereződött a gyógyszállodák száma. A turizmus nemzetgazdasági szerepét tekintve 181 ország közül csupán a 136. helyen állunk, és az uniós államok között is csupán a 25. hely a miénk. Jellemző adat, hogy Ausztriában hatszor annyit költ egy átlagos turista, mint nálunk. Jövőképet is felvázolt a miniszter, eszerint a turizmus nemzetgazdasági szerepét meg kell kétszerezni, 700 ezer új munkahelyet kell teremteni és a nemzetközi versenyképességünket 1/3-ával kell javítani a következő tíz éven alatt. Ennek érdekében minőségi és nem mennyiségi fejlesztésekre van szükség – a pályázatok elbírálása során a hungaricum-jelleg előnyt jelent majd. A turizmus fejlesztését egy tágabb gazdaságfejlesztési program – az egészségipar - részeként képzeli el a miniszter. Matolcsy biztosította a hallgatóságot, hogy lesz tíz évre szóló 2. Széchenyi terv, megszületik a Turizmus törvény és megfelelő közgazdasági környezetet (bürokrácia csökkentése, kevesebb adó) teremt a kormányzat a turisztikai vállalkozások számára.

dr. Horváth Endre helyettes államtitkár a turizmusirányítás új alapelveit ismertette. Hangsúlyozta, hogy mivel a turizmus egy volatilis iparág, alapos elemzés szükséges a fejlesztési programok sikeres megvalósításához. A programok kidolgozásához viszont az utazók motivációjának megismerése szükséges. A programok kialakítását a szakma aktív bevonásával képzeli el Horváth Endre, aki szerint fel kell gyorsítani a tervezés folyamatát: ¼ év alatt kell összeállítani stratégiai programokat. Az erős nemzetközi versenyben egyedi képességeinkre kell építeni, és ki kell törni az árversenyből. „Ne éves reklámkampányokban, hanem több évig tartó termékstratégiákban gondolkodjunk!” – emelte ki. Felhívta a figyelmet az egészségipar, egy egységes minősítési rendszer, valamint a magyar termékek, a helyi kis gazdaságok erősítésének szükségességére.

Horváth Gergely, a Magyar Turizmus Zrt. közelmúltban kinevezett új vezérigazgatója az új nemzetközi piaci hangsúlyokról szólt. A nemzetközi szállodaipari tapasztalatokat szerzett fiatal szakember eredményorientált értékesítési szemléletet kíván meghonosítani a társaságnál. Ennek jegyében mérni fogják a kampányok hatékonyságát. Idén folytatják a Budapest Winter Invitation kampányt, reményei szerint az eddigi 50 helyett immár 100 millió forintos költségvetéssel. Tervezik a kampány kiterjesztését Budapesten kívüli magyar tájakra is. Horváth Gergely célként határozta meg a többnapos, külföldi főutazások arányának megduplázását. Optimalizálni kell szerinte ugyanakkor a Magyar Turizmus Zrt. működését, mivel jelenleg túl magas a működési költségek aránya a marketingbüdzséhez képest. Ennek jegyében hamarosan felmérik a külképviseletek és a vidéki hálózat (RMI-k) működését. Szakmai tanácsadói profitcentrumokat kívánnak létrehozni, és fejlesztik a Nemzeti Kongresszusi Irodát. Megerősítik a konferencia nagyköveti programot, újraindítják a sportnagyköveti programot, és e-commerce központot hoznak létre a társaság online adatbázisára építve. 2010 szeptemberében kezdik az egyeztetéseket a szakmával a jövő évi marketingterv részleteiről. 2011 az egészségturizmus éve lesz, de várhatóan 2012-ben is ez lesz turizmusunk fő arculati eleme. Az ősztől már igyekszünk kihasználni a jövő évi uniós elnökségünkből fakadó lehetőségeket, és a Liszt-év is hangsúlyos lesz a külföldi magyar nemzeti megjelenésekben. Elképzelhető a Welcome to Hungária beutaztató workshop újraindítása, de „nem feltétlenül az Utazás kiállítás” ideje alatt. Erősíteni szándékozik az új vezérigazgató Budapest gyűjtő-elosztó szerepét, ugyanakkor a Fly and rail, illetve Fly and bus programokat is népszerűsíteni kívánja.


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.