Az Országház Főrendházi termében dr. Schmitt Pál, a Magyar Országgyűlés Elnöke, jövendőbeli köztársasági elnökünk köszöntötte a vendégeket. Schmitt felidézte, hogy tizenhét éven át dolgozott a budapesti Astoria szállodában, ahol számos alapszabályt megtanult a turizmussal kapcsolatban: például azt, hogy a ma el nem adott szoba már soha el nem adható, és a szakácsnak is van lelke. Schmitt úgy véli, hazánk számára is a turizmus lehet a kitörési pont, akárcsak Izlandon. Elhangzott az is, hogy a Parlament épülete egyik leglátogatottabb turisztikai vonzerőnk, amelyet évente 6-800 ezer vendég keres fel. Schmitt szerint erősíteni kell a „nemzeti turizmust”: ennek keretében az iskolásoknak fel kell fedezniük a határon túli magyarlakta területeket. Erre a célra külön programot indít a kormány.
Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter helyzetértékeléssel kezdte előadását. Kiemelte, hogy 10 évvel ezelőtt indult az első Széchenyi terv, amely azonban „torzóban maradt”. „Az utóbbi években sokat romlott az ország versenyképessége, a turizmusban is” – hangsúlyozta. Pedig ezen időszak alatt megkétszereződött a gyógyszállodák száma. A turizmus nemzetgazdasági szerepét tekintve 181 ország közül csupán a 136. helyen állunk, és az uniós államok között is csupán a 25. hely a miénk. Jellemző adat, hogy Ausztriában hatszor annyit költ egy átlagos turista, mint nálunk. Jövőképet is felvázolt a miniszter, eszerint a turizmus nemzetgazdasági szerepét meg kell kétszerezni, 700 ezer új munkahelyet kell teremteni és a nemzetközi versenyképességünket 1/3-ával kell javítani a következő tíz éven alatt. Ennek érdekében minőségi és nem mennyiségi fejlesztésekre van szükség – a pályázatok elbírálása során a hungaricum-jelleg előnyt jelent majd. A turizmus fejlesztését egy tágabb gazdaságfejlesztési program – az egészségipar - részeként képzeli el a miniszter. Matolcsy biztosította a hallgatóságot, hogy lesz tíz évre szóló 2. Széchenyi terv, megszületik a Turizmus törvény és megfelelő közgazdasági környezetet (bürokrácia csökkentése, kevesebb adó) teremt a kormányzat a turisztikai vállalkozások számára.
dr. Horváth Endre helyettes államtitkár a turizmusirányítás új alapelveit ismertette. Hangsúlyozta, hogy mivel a turizmus egy volatilis iparág, alapos elemzés szükséges a fejlesztési programok sikeres megvalósításához. A programok kidolgozásához viszont az utazók motivációjának megismerése szükséges. A programok kialakítását a szakma aktív bevonásával képzeli el Horváth Endre, aki szerint fel kell gyorsítani a tervezés folyamatát: ¼ év alatt kell összeállítani stratégiai programokat. Az erős nemzetközi versenyben egyedi képességeinkre kell építeni, és ki kell törni az árversenyből. „Ne éves reklámkampányokban, hanem több évig tartó termékstratégiákban gondolkodjunk!” – emelte ki. Felhívta a figyelmet az egészségipar, egy egységes minősítési rendszer, valamint a magyar termékek, a helyi kis gazdaságok erősítésének szükségességére.
Horváth Gergely, a Magyar Turizmus Zrt. közelmúltban kinevezett új vezérigazgatója az új nemzetközi piaci hangsúlyokról szólt. A nemzetközi szállodaipari tapasztalatokat szerzett fiatal szakember eredményorientált értékesítési szemléletet kíván meghonosítani a társaságnál. Ennek jegyében mérni fogják a kampányok hatékonyságát. Idén folytatják a Budapest Winter Invitation kampányt, reményei szerint az eddigi 50 helyett immár 100 millió forintos költségvetéssel. Tervezik a kampány kiterjesztését Budapesten kívüli magyar tájakra is. Horváth Gergely célként határozta meg a többnapos, külföldi főutazások arányának megduplázását. Optimalizálni kell szerinte ugyanakkor a Magyar Turizmus Zrt. működését, mivel jelenleg túl magas a működési költségek aránya a marketingbüdzséhez képest. Ennek jegyében hamarosan felmérik a külképviseletek és a vidéki hálózat (RMI-k) működését. Szakmai tanácsadói profitcentrumokat kívánnak létrehozni, és fejlesztik a Nemzeti Kongresszusi Irodát. Megerősítik a konferencia nagyköveti programot, újraindítják a sportnagyköveti programot, és e-commerce központot hoznak létre a társaság online adatbázisára építve. 2010 szeptemberében kezdik az egyeztetéseket a szakmával a jövő évi marketingterv részleteiről. 2011 az egészségturizmus éve lesz, de várhatóan 2012-ben is ez lesz turizmusunk fő arculati eleme. Az ősztől már igyekszünk kihasználni a jövő évi uniós elnökségünkből fakadó lehetőségeket, és a Liszt-év is hangsúlyos lesz a külföldi magyar nemzeti megjelenésekben. Elképzelhető a Welcome to Hungária beutaztató workshop újraindítása, de „nem feltétlenül az Utazás kiállítás” ideje alatt. Erősíteni szándékozik az új vezérigazgató Budapest gyűjtő-elosztó szerepét, ugyanakkor a Fly and rail, illetve Fly and bus programokat is népszerűsíteni kívánja.