A 2011. december 31-én zárult üzleti évben az Alitalia Csoport 3,478 milliárd € (+7.9%) árbevételt ért el, 25 millió (+5.5%) utast szállítva. A járatok töltése 0.8 ponttal nőtt elérve a 72.8%*-ot - közölte lapunkkal a légitársaság.
Az üzemi árbevétel (EBIT) -6 millió euró volt, ami 100 millió eurós javulást jelent a 2010-es évhez képest, összhangban az üzemeltetési fedezeti pont elérésének célkitűzésével. A nettó eredmény, a beszerzések és extra költségek után, -69 millió €, ami 99 millió euróval van a 2010-es fölött.
A személyszállítási árbevétel a nemzetközi járatokon 7.2%-al nőtt, így összességében 62%-át tette ki az összes személyszállítási árbevételnek.
A növekedést – utasszámban, árbevételben, EBIT-ben és nettó árbevételben – egy olyan időszakban érte el a légitársaság, amikor:
- az olajárak jelentősen emelkedtek (hordónkénti 83 dollárról 110 dollárra), ami az Alitalianak 266 millió euróval magasabb költséget jelentett;
- az Alitalia két fontos piacát is érintő események – Japánban és Észak-Afrikában – a kereslet drámai visszaesését eredményezték a régiókban;
- a gazdasági krízis hatására a negyedik negyedévben jelentősen csökkent a kereslet az üzleti szegmens részéről high yield termékek iránt.
Célzott intézkedések
Ezeket a hatásokat célzott intézkedésekkel hatásosan tudták enyhíteni:
- a kapacitáskínálat hatékony kezelése – rugalmas menetrend kialakítás, útvonaltervezés és flotta kihasználás, a hosszútávú charter üzemeltetés fejlesztése a téli hónapokban – a kereslet trendjénél magasabb töltöttség növekedést eredményezett.
Az AEA (European Airlines Associations) 10 legnagyobb fuvarozója közül az Alitalia érte el a legnagyobb mértékű töltöttség növekedést 2011-ben;
Az újonnan bevezetett folyamatok és szabályozások célja a költések és a költségek csökkentésének optimalizálása;
Kiegészítő bevételek fejlesztése, co-marketing kezdeményezések és egyéb megállapodás az iparági partnereinkkel.
A december 31-i állapot szerint a gazdasági pozíciót a 854 millió eurót kitevő adósságállomány határozta meg, melynek legnagyobb részét (675 millió €, ami 2010-ben 774 millió euro volt) a Cég tulajdonát képező géppark tette ki.
A 2010. december 31-i állapot szerinti az Alitalia LAI (korábbi Alitalia) gondnoksági folyamatból adódó 115 millió euróval együtt, 2011-ben a nettó adósság 54 millió euróval nőtt, leginkább a működőtőke változásával.
A likviditási összeg 2011. december 31-én 326 millió € volt (2010-ben 412 millió €). Az év során az Alitalia flottájába 13 új tag érkezett (mellyel párhuzamban 12 korábbi gép kivonásra került), melyből 3 szélestörzsű gép.
Megújuló géppark
December 31-én az üzemelő géppark 152 gépből állt (európai viszonylatban a legfiatalabbak egyike, átlagosan 8,3 éves élettartammal). A 2009 és 2011 közötti időszakban összesen 34 gép állt szolgálatba, csaknem havonta egy, és 26 gép került kivonásra. 2012-ben a flottamegújítás fő eleme a hosszú-, rövid-, és középtávú gépek gyosabb kiszállítása lesz, melynek során legalább 20 új gép áll majd szolgálatba, melyből 5 Airbus A330 lesz a hosszútávú útvonalakon.
Az év végégig továbbá a meglévő 10 Boeing B777 belső tere a tervek szerint teljesen megújul (a hosszútávú járatok 3 fedélzeti osztályú kiszolgálási modelljéhez igazodva), ill. további 16 gép kerül kivonásra.
A “Smart Carrier” Air One (ami 2010 áprilisától üzemel) 25%-al több utast szállított 2011-ben (az ápr-dec. időszakot összehasonlítva), 1,4 milliós utast szállítva Milánó Malpensa-ról illetve az újonnan nyitott Pisa-i bázisról.
A Cargo Belly-vel az Alitalia több mint 58800 tonna árut szállított, ami 15%-os növekedést jelent mind volumenben mind árbevételben, köszönhetően részben a hosszútávú szállítások növekedésének.
Kiemelkedő pontosság, nemzetközi elismerések
2011-ben jelentős fejlődést ért el a légitársaság a szolgáltatás minőségében, ami a már 2010-ben is tapasztalt trendet követte. A járatok érkezésének pontossága elérte 85,5%-ot, ami 5,5 pontos növekedés 2010-hez képest és 3,6 ponttal van az AEA légitársaságok átlaga fölött.
Az év során az Alitalia számos jelentős nemzetközi kitüntetést kapott, mint pl. a legjobb fedélzeti konyha díja (a Global Traveller 36000 törzsutas közötti felmérése alapján), a legjobb öt légitársaság között volt a járatok pontossága tekintetében, beleértve a leányvállalatok és code-share partnerek által üzemeltetett járatokat is (Flightstats On-time Performance Service Awards 2011).
A légifuvarozási szektor kilátásai 2012-re is kihívással teliek. Az Airline Business Confidence Index szerint, amit az IATA 2012 januárjában készített, az iparág nagy valószínűséggel a profit további esésének néz elébe 2012-ben, leginkább a volumen lassuló növekedése miatt, továbbá a high yield iráni kereslet csökkenése és a növekvő üzemanyagárak miatt. Az Eurozóna különösen ki van téve ezeknek a hatásoknak, mely a zónán belüli GDP várható csökkenésének következménye.
Idei újdonságok
Az Alitalia Végrehajtó Bizottsága jóváhagyta:
a Milánó - London szolgáltatás új arculatát (több járat London City Airport-ra, megcélozva az üzleti utazókat, valamint új járat beindítását Milánó Malpensa és London Gatwick között, melyet az Air One üzemeltet);
a hűségprogramok további fejlesztése;
több éves együttműködési megállapodások vezető repülőgép- és hajtómű karbantartó szolgáltatókkal;
új járat nyitása Róma és Bengázi (Líbia) között, a 2011 novemberében első európai légitársaságként újranyitott Tripoli járat pozitív eredményeit követően.
Új vezérigazgató
Az Igazgatótanács tudomásul vette Rocco Sabelli lemondását a vezérigazgatói posztról. Sabelli az Igazgatótanács Elnökeként továbbra is részt vesz a munkában, teljes jogkörrel, a Tanácsbeli hivatali idejének lejártáig, ami a Cég pénzügyi elszámolásának részvényesek általi engedélyezésével egyidejűleg következik be 2011. december 31-én.
Ezzel egyidejűleg az Igazgatótanács kinevezte vezérigazgatónak Andrea Ragnettit, 2012. március 5-i hatállyal. Andrea Ragnetti jelentős olasz és nemzetközi tapasztalatot szerzett az üzleti életben vezetőként, illetve marketing területen, különösen a gyorsan mozgó fogyasztói cikkek, szolgáltatások, a telekommunikáció és fogyasztói technológiák területén.
Az Alitaliahoz a Philips Consumer Lifestyle elnöki pozíciójából érkezik, ahol évi 8,8 billió eurós bevételt és közel 17000 alkalmazottat irányított 2010-ben.