Óriásit bukhat a Ryanair egy bírósági döntés következtében

A légitársaságot akár 265 milliárd forintnak megfelelő összeg kifizetésére is kötelezheti a manchesteri bíróság, miután egy közel 10 órás késést követően kártérítést követel hat utasuk.

Az Európai Unió a fogyasztóvédelemre, ezen belül a légi utasok jogainak védelmére igen komoly gondot fordít, és irányelveinek betartását alkalmanként megköveteli. Így történt ez a Ryanair esetében is a manchesteri bíróságon, ugyanis a cég az EU-szabályt egyedien értékelve vonakodott kb. 610 millió font – közel 265 milliárd forint – kompenzációt kifizetni a 9 óra 50 perces késést elszenvedő utasainak, akik több mint két év elteltével folyamodtak a kártérítésükért.

A szállító szerint csak két éven belül tehették volna ezt meg, ezért a kérelmüket elutasították. Az utasok ezután ügyvédek útján a manchesteri bíróságra adták be keresetüket, és végül a perben az is rögzítést nyert, hogy egy EU jogszabály szerint bármilyen kártérítési panasz az eset megtörténte után nem kettő, hanem hat évig nyújtható be az illetékes légitársasághoz, a szükséges adatokkal és dokumentumokkal együtt. A légitársaság ezt köteles megvizsgálni, és ha bebizonyosodik a tény, valamint a cég mulasztása, akkor kártérítést kell fizetnie.

A bíróságon a cég jogi képviselője azzal védekezett, hogy túlzottan hosszú a határidő, és teljes bizonyossággal hat évre visszamenőleg már nem kereshetők vissza az okmányok, ezért nem is megbízható a helyzet kivizsgálása, valamint azzal, hogy az utasok a repülőjegy megvételével elfogadták a két év igénybejelentési határidőt. Továbbá erősen vitatta az utasok kártérítési igényének mértékét is. Hiszen akár műszaki, akár időjárási okról van szó, a légitársaság felelőssége nem áll arányban a kártérítés mértékével.

A vonatkozó bírósági ítélet, mely a hat Ryanair-utas keresete után született, példaértékű. Ugyanis 2008. március 6-án a spanyolországi Reusból Londonba tartó Ryanair-járat több mint három órát – pontosan 9 óra 50 percet – késett, nem időjárási és nem is műszaki okokból, hanem géphiány miatt. A bíróságra az utasok ügyvédje a panaszt 2014 januárjában adta be, az ítélet pedig az elmúlt héten már meg is született. A Ryanair már fellebbezett, de arra számít, hogy az eset kapcsán az utasok tömege fog élni a hatéves határidőn belüli bírósági eljárás lehetőségével és valóban nagyon komoly kártérítéseket kell majd a közeljövőben részükre kifizetni.


Mesél a török légitársaság

Mesél a török légitársaság  

Érkezik a Turkish Airlines Podcast második évada.
Közvetlen légijárat Budapest és Kuvaitváros között

Közvetlen légijárat Budapest és Kuvaitváros között 

A Jazeera Airways járata heti kétszer közlekedik.
Kényszerleszállást hajtott végre egy Ryanair-gép röviddel az indulását követően

Kényszerleszállást hajtott végre egy Ryanair-gép röviddel az indulását követően 

A Berlinből Milánóba tartó járaton 179 utas és hat fős személyzet tartózkodott.
Rangos díj a Turkish Airlines teherszállító üzletágának

Rangos díj a Turkish Airlines teherszállító üzletágának 

A Turkish Cargo elnyerte a „Cargo Airline of the Year – Global” díjat a 2025-ös World Air Cargo Awards gálán.
Scoot: Bécs-Szingapúr járatindítás

Scoot: Bécs-Szingapúr járatindítás 

Ünnepélyes keretek között fogadták Bécsben az első közvetlen szingapúri járatot.
Több ország is csatlakozott a spanyolok poggyászcsatájához

Több ország is csatlakozott a spanyolok poggyászcsatájához 

Tizenkét ország fogyasztóvédelmi szervezete csatlakozott a spanyol kezdeményezéshez.
IATA: nyereség a szélsőséges időjárás ellenére

IATA: nyereség a szélsőséges időjárás ellenére  

A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) szerint a légitársaságok a gazdasági és geopolitikai bizonytalanságok ellenére is erős nyereséggel számolhatnak 2025-ben.
Újabb légitársaságok az uniós tiltólistán

Újabb légitársaságok az uniós tiltólistán 

A listára valamennyi Suriname-ban és Tanzániában engedélyezett légi fuvarozó felkerült.
Épülhet a repülőtéri gyorsvasút

Épülhet a repülőtéri gyorsvasút 

A beruházás előkészítése az ezt részletező kormányhatározat alapján elkezdődött, a koncessziós pályázatokat fél éven belül kiírhatják.
Kompjárat indult Dubrovnik és Kotor között

Kompjárat indult Dubrovnik és Kotor között 

A politikus közölte, az új kompjárattal erősíteni kívánják a baráti és gazdasági kapcsolatokat a két ország között.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.