Óriásit bukhat a Ryanair egy bírósági döntés következtében

A légitársaságot akár 265 milliárd forintnak megfelelő összeg kifizetésére is kötelezheti a manchesteri bíróság, miután egy közel 10 órás késést követően kártérítést követel hat utasuk.

Az Európai Unió a fogyasztóvédelemre, ezen belül a légi utasok jogainak védelmére igen komoly gondot fordít, és irányelveinek betartását alkalmanként megköveteli. Így történt ez a Ryanair esetében is a manchesteri bíróságon, ugyanis a cég az EU-szabályt egyedien értékelve vonakodott kb. 610 millió font – közel 265 milliárd forint – kompenzációt kifizetni a 9 óra 50 perces késést elszenvedő utasainak, akik több mint két év elteltével folyamodtak a kártérítésükért.

A szállító szerint csak két éven belül tehették volna ezt meg, ezért a kérelmüket elutasították. Az utasok ezután ügyvédek útján a manchesteri bíróságra adták be keresetüket, és végül a perben az is rögzítést nyert, hogy egy EU jogszabály szerint bármilyen kártérítési panasz az eset megtörténte után nem kettő, hanem hat évig nyújtható be az illetékes légitársasághoz, a szükséges adatokkal és dokumentumokkal együtt. A légitársaság ezt köteles megvizsgálni, és ha bebizonyosodik a tény, valamint a cég mulasztása, akkor kártérítést kell fizetnie.

A bíróságon a cég jogi képviselője azzal védekezett, hogy túlzottan hosszú a határidő, és teljes bizonyossággal hat évre visszamenőleg már nem kereshetők vissza az okmányok, ezért nem is megbízható a helyzet kivizsgálása, valamint azzal, hogy az utasok a repülőjegy megvételével elfogadták a két év igénybejelentési határidőt. Továbbá erősen vitatta az utasok kártérítési igényének mértékét is. Hiszen akár műszaki, akár időjárási okról van szó, a légitársaság felelőssége nem áll arányban a kártérítés mértékével.

A vonatkozó bírósági ítélet, mely a hat Ryanair-utas keresete után született, példaértékű. Ugyanis 2008. március 6-án a spanyolországi Reusból Londonba tartó Ryanair-járat több mint három órát – pontosan 9 óra 50 percet – késett, nem időjárási és nem is műszaki okokból, hanem géphiány miatt. A bíróságra az utasok ügyvédje a panaszt 2014 januárjában adta be, az ítélet pedig az elmúlt héten már meg is született. A Ryanair már fellebbezett, de arra számít, hogy az eset kapcsán az utasok tömege fog élni a hatéves határidőn belüli bírósági eljárás lehetőségével és valóban nagyon komoly kártérítéseket kell majd a közeljövőben részükre kifizetni.


Villámcsapás kényszerítette földre a Wizz Air Budapest és Stockholm közötti gépét

Villámcsapás kényszerítette földre a Wizz Air Budapest és Stockholm közötti gépét 

A péntek hajnali járat kényszerleszállást hajtott végre Varsóban.
Így tervezik meg a magyar fiatalok a repüléseiket

Így tervezik meg a magyar fiatalok a repüléseiket 

A magyar fiatalok nemcsak álmodoznak, hanem tudatosan készülnek arra is, ha valami nem a tervek szerint alakul.
Útipoggyásszal kapcsolatos tudnivalók a NAV-tól

Útipoggyásszal kapcsolatos tudnivalók a NAV-tól 

A NAV felhívja a figyelmet a készpénzre is.
Újabb hiányosságokat tártak fel az Air India gépein

Újabb hiányosságokat tártak fel az Air India gépein  

Még vizsgálják a katasztrófa okait.
Végre egy értelmes ötlet a balatoni utazóközönségnek

Végre egy értelmes ötlet a balatoni utazóközönségnek  

Tizenegy balatoni állomáson a peronokat szektorokra osztják az utasok segítése érdekében.
Fenntarthatósági díj a diszkont légitársaságnak

Fenntarthatósági díj a diszkont légitársaságnak 

A Wizz Air ismét elnyerte a World Finance Sustainability Awards 2025-ös „Legfenntarthatóbb diszkont légitársaság” címét.
A Wizz Air saját költségén gondoskodik a Dubajban rekedt utasokról

A Wizz Air saját költségén gondoskodik a Dubajban rekedt utasokról 

A légitársasággal szemben azt követően indítottak vizsgálatot, hogy a hétfői Dubaj-Budapest járat törlése miatt több tucat magyar utas maradt ellátás nélkül a Közel-Keleten.
Jó hír: két díjmentes kézipoggyász lehet hamarosan a fedélzeten

Jó hír: két díjmentes kézipoggyász lehet hamarosan a fedélzeten 

Az Európai Unió törvényhozói kedden szavaztak arról a javaslatról, amely betiltaná a légitársaságok számára, hogy díjat számítsanak fel az utasok kis kézipoggyászáért.
Szerdán fennakadások a Budapest-Miskolc vasútvonalon

Szerdán fennakadások a Budapest-Miskolc vasútvonalon 

A MÁV-csoport közleménye alapján.
A Wizz Air Dubajban hagyott utasokat, a kormányhivatal már vizsgálja az esetet

A Wizz Air Dubajban hagyott utasokat, a kormányhivatal már vizsgálja az esetet 

Budapest Főváros Kormányhivatala vizsgálatot indított a légitársasággal szemben, jelentették be kedden.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.