Van-e jövőjük a kelet-európai légitársaságoknak?

Az Academy of World Business és a Budapesti Gazdasági Főiskola 2012. július 17. és 18. között tartja az Academy of World Business, Marketing and Management Development 2012-es, angol nyelvű konferenciáját a Danubius Hotel Helia-ban Budapesten.

A konferencián több turisztikai témájú előadás is elhangzik. Az első nap az amerikai szerzőpáros, Dawna L. Rhoades és Tamilla Curtis: “Rally ‘Round or Let ‘em Die’: The Airline Dilemma of Eastern Europe” című előadása hangzott el a kelet-európai légitársaságok jövőjével kapcsolatosan.

A légiközlekedés helyzete beleértve az áru- és a személyszállítást is, a nemzetközi és az adott ország gazdasági helyzetével párhuzamosan mozog, ezért az egyik fontos gazdasági indikátor. A nemzeti légitársaságok három okból kifolyólag lehetnek fontosak egy ország számára: az első a katonai, védelmi szempont, mivel számos országban katonai szállítmányokra és a fegyveres erő szállítására is használják a gépeket, ezért a nemzeti légitársaság stratégiai fontosságú. A második ok pusztán gazdasági: a légiközlekedés beleértve a cargo szolgáltatásokat is közvetlenül és közvetve is jelentős számú munkahelyet teremt. Az USA-ban például 5,5 millió fő közvetlenül a szektorban dolgozik, míg 27,5 millió a szektorhoz kapcsolódó tevékenységet végez. A harmadik ok a nemzeti büszkeség, mely miatt kormányok színezettől függetlenül támogatják légitársaságaikat.

Az amerikai kutatópáros Kelet-Európa 7 országának légiközlekedését vizsgálta: Lengyelország, Románia, Bulgária, Magyarország, Szlovákia, Litvánia és Csehország. A vizsgálat alatt a Malév, valamint a szlovák légitársaság megszűnt, az Air Baltic újraállamosítása befejeződött. Egyedül a bolgár légitársaság van privát tulajdonban. Az egységes tulajdoni szerkezet mellett az összes vállalatra jellemző a veszteséges működés, a rugalmatlan árstruktúra, a technológiai lemaradás és az innováció hiánya. További közös faktor, hogy a nemzeti légitársaságok az áruszállításban nem játszanak jelentős szerepet. A működtetés fenntartás mellett a kormányok leggyakoribb érve a munkahelyteremtés, illetve a turizmus ösztönzése. A kutatás eddigi következtetése szerint a térségben egy-egy nemzeti légitársaság megszűnése a fapados légitársaságoknak kedvez, melyek rövid időn belül képesek átvenni a piacot.

A vita során egy felszólaló a térség légitársaságainak imázs problémájáról beszélt, kihangsúlyozva a tényt, hogy egy Malévnak például a Budapest-Frankfurt viszonylaton a Lufthansával kellett versenyeznie és egy külföldi inkább az utóbbit választotta. A dél-afrikai felszólaló a belső problémák fontosságáról beszélt, kiemelve a tréning fontosságát. Súlyos kritikával illette a Liszt Ferenc repülőtér személyzetét, akik érkezésekor képtelenek voltak angolul érthetően megnyilvánulni. Az amerikai és az európai helyzetet összevetve, az előadó az amerikai tradicionális és fapados légitársaságok komplementer szerepét hangsúlyozta, ellentétben az európai helyzettel, ahol a verseny a jellemző. Ennek az a fő oka, hogy Európában a vasúti közlekedés is fejlett, így a porond háromszereplős.

Van-e egyáltalán jövője a hagyományos légitársaságoknak? Az előadó Oroszország példáját hozta fel, ahol két fapados is csődbe ment. Szintén sikeres túlélőnek számit a dél-afrikai légitársaság is, mely a globális verseny helyett ismét saját piaca, Afrika felé fordult.


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.