Van-e jövőjük a kelet-európai légitársaságoknak?

Az Academy of World Business és a Budapesti Gazdasági Főiskola 2012. július 17. és 18. között tartja az Academy of World Business, Marketing and Management Development 2012-es, angol nyelvű konferenciáját a Danubius Hotel Helia-ban Budapesten.

A konferencián több turisztikai témájú előadás is elhangzik. Az első nap az amerikai szerzőpáros, Dawna L. Rhoades és Tamilla Curtis: “Rally ‘Round or Let ‘em Die’: The Airline Dilemma of Eastern Europe” című előadása hangzott el a kelet-európai légitársaságok jövőjével kapcsolatosan.

A légiközlekedés helyzete beleértve az áru- és a személyszállítást is, a nemzetközi és az adott ország gazdasági helyzetével párhuzamosan mozog, ezért az egyik fontos gazdasági indikátor. A nemzeti légitársaságok három okból kifolyólag lehetnek fontosak egy ország számára: az első a katonai, védelmi szempont, mivel számos országban katonai szállítmányokra és a fegyveres erő szállítására is használják a gépeket, ezért a nemzeti légitársaság stratégiai fontosságú. A második ok pusztán gazdasági: a légiközlekedés beleértve a cargo szolgáltatásokat is közvetlenül és közvetve is jelentős számú munkahelyet teremt. Az USA-ban például 5,5 millió fő közvetlenül a szektorban dolgozik, míg 27,5 millió a szektorhoz kapcsolódó tevékenységet végez. A harmadik ok a nemzeti büszkeség, mely miatt kormányok színezettől függetlenül támogatják légitársaságaikat.

Az amerikai kutatópáros Kelet-Európa 7 országának légiközlekedését vizsgálta: Lengyelország, Románia, Bulgária, Magyarország, Szlovákia, Litvánia és Csehország. A vizsgálat alatt a Malév, valamint a szlovák légitársaság megszűnt, az Air Baltic újraállamosítása befejeződött. Egyedül a bolgár légitársaság van privát tulajdonban. Az egységes tulajdoni szerkezet mellett az összes vállalatra jellemző a veszteséges működés, a rugalmatlan árstruktúra, a technológiai lemaradás és az innováció hiánya. További közös faktor, hogy a nemzeti légitársaságok az áruszállításban nem játszanak jelentős szerepet. A működtetés fenntartás mellett a kormányok leggyakoribb érve a munkahelyteremtés, illetve a turizmus ösztönzése. A kutatás eddigi következtetése szerint a térségben egy-egy nemzeti légitársaság megszűnése a fapados légitársaságoknak kedvez, melyek rövid időn belül képesek átvenni a piacot.

A vita során egy felszólaló a térség légitársaságainak imázs problémájáról beszélt, kihangsúlyozva a tényt, hogy egy Malévnak például a Budapest-Frankfurt viszonylaton a Lufthansával kellett versenyeznie és egy külföldi inkább az utóbbit választotta. A dél-afrikai felszólaló a belső problémák fontosságáról beszélt, kiemelve a tréning fontosságát. Súlyos kritikával illette a Liszt Ferenc repülőtér személyzetét, akik érkezésekor képtelenek voltak angolul érthetően megnyilvánulni. Az amerikai és az európai helyzetet összevetve, az előadó az amerikai tradicionális és fapados légitársaságok komplementer szerepét hangsúlyozta, ellentétben az európai helyzettel, ahol a verseny a jellemző. Ennek az a fő oka, hogy Európában a vasúti közlekedés is fejlett, így a porond háromszereplős.

Van-e egyáltalán jövője a hagyományos légitársaságoknak? Az előadó Oroszország példáját hozta fel, ahol két fapados is csődbe ment. Szintén sikeres túlélőnek számit a dél-afrikai légitársaság is, mely a globális verseny helyett ismét saját piaca, Afrika felé fordult.


Fennakadások a franciáknál a légi közlekedésben

Fennakadások a franciáknál a légi közlekedésben 

Erős havazás bénítja a gépek fel- és leszállását.
Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje

Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje 

Friss információk a repülőtér adataiból.
A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről

A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről 

A november 27-i kitelepülésen a tárca munkatársai mind a hazai, mind a külföldi utasok kérdéseire, esetleges panaszaira válaszolnak annak érdekében, hogy a fogyasztók tisztában legyenek az uniós rendelet alapján őket megillető jogi lehetőségekkel.
Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos

Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos 

Különleges járművel találkozhatunk a főváros szívében, ami azzal csal sokak arcára mosolyt, hogy oda is a játék örömét hozza el, ahol a városlakók nem is számítanak rá.
Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen!

Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen! 

Többek közt ez a megállapítás hangzott el azon a november 19-ei sajtóbeszélgetésen, amelyen mi is részt vettünk.
Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők

Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők 

A lettek az elmúlt hónapban újabb sikert értek el az utasszám és a járatkihasználtság tekintetében.
Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren

Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren 

Növelte utasforgalmát és javított eredmény mutatóin az év első három negyedévében az egyebek között Bécs schwechati repülőterét is üzemeltető Flughafen Wien Gruppe.
Új járatot indít a Ryanair

Új járatot indít a Ryanair 

2025 tavaszától indulnak a járatok Budapest és Castellón között.
Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását

Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását 

A két fél a következő évre szóló, karbantartási projektre kötött keretmegállapodása nemcsak a légiközlekedésben való együttműködést, hanem a magyar-szerb gazdasági és diplomáciai kapcsolatok erősítését is tükrözi.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.