Segédmunkásból parlamenti tanácsadó

71 évesen leköszönt a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetségének főtitkári posztjáról Csók Csaba, aki 35 éven át intézte a szövetség ügyes-bajos dolgait. A páratlanul hosszú pályafutás néhány érdekes momentumát elevenítettük fel a főtitkárral.

Aligha akad valaki a magyar turisztikai szakmában, aki ne ismerné legalább látásból Csók Csabát, a MUISZ főtitkárát. Szakmai kérdésekről én is sokszor tárgyaltam már vele, de magánemberként nem tudtam róla jóformán semmit. Egy budai kisvendéglőben azután a közelmúltban megosztotta velem hetven év tapasztalatait. Rögtön azzal kezdte, hogy „rent a caros” volt az előző rendszerben.

ttrend • Dolgoztál autókölcsönzőnél is?

Ugyan, dehogy, csak így nevezték azokat, akiknek a káderlapján az iskolában egy nagy X szerepelt, akárcsak régen a bérautók rendszámtábláján. Az X a legmegbízhatatlanabb tanulók jelzésére szolgált.

ttrend • És miért nem lehetett megbízni benned?

A családunknak valaha több száz holdas birtoka volt Baranya déli részén, a ma Horvátországhoz tartozó Pélmonostor környékén, ez nem volt túl jó ajánlólevél. Édesapám a MÁV Kórház főigazgató főorvosaként dolgozott a negyvenes években, így természetesnek tűnt, hogy én is az orvosi egyetemre jelentkezzek. Előtte a piaristáknál jártam középiskolába, Öveges professzor volt a fizikatanárom. Hiába, az orvosira kitűnő bizonyítványom ellenére helyhiány miatt nem vettek fel, így tizennyolc évesen munkahely után kellett néznem, a postára kerültem motoros újságkihordónak.

ttrend • Nem szokványos pályakezdés, az biztos…

Az idegenforgalommal néhány év múlva, 1958. április elsején kerültem először kapcsolatba, amikor felvettek az IBUSZ-hoz. A németnyelv-tudást „von Haus aus” hoztam magammal, de az angol is jól ment. Szakmai pályafutásom azonban korántsem indult zökkenőmentesen. Alig egy évet töltöttem az IBUSZ-nál, amikor kiderült, tizenöt pályakezdőt el kell küldeni „létszámtúllépés” miatt. Az akkori vezérigazgató behivatott minket – én voltam a tizenöt között az egyetlen férfi –, és elmondta a szomorú hírt. Távozáskor én mint udvarias ember utoljára akartam kilépni az ajtón, amikor a főnök visszahívott. Felajánlotta, hogy van egy fizikai státusa, így ha elvállalom, lehetek segédmunkás a propagandaraktárban. Elvállaltam. Ezután a Ferenciek terén pakoltam le és fel a teherautókra az irodákba küldött prospektusokat. Ez persze nem esett túl nehezemre, mivel húszéves koromig aktívan sportoltam, ifjúsági csúcstartó voltam súlylökésben. Innen kerültem aztán az IBUSZ Bartók Béla úti irodájába, pultos ügyintézőnek. Itt szereztem meg első szakvizsgámat „dolgozók hétvégi különvonata” tárgykörben. Ezekkel a vonatokkal bejártam a fél országot. Később egymás után szereztem meg a különféle belés külföldi jegykiadói vizsgákat, letettem az autóbusz-kísérői vizsgát is. 1962-ben elvégeztem az idegenvezetői tanfolyamot, utána évente három-négy alkalommal külföldre, a volt keleti blokk országaiba vihettem csoportokat. Amikor 1962-ben elindult a Kereskedelmi és Vendéglátó-ipari Főiskolán a képzés, az elsők között végeztem vendéglátó szakon, de idegenforgalmi diplomát is szereztem. Alighogy lediplomáztam, felkértek, hogy legyek másodállásban az idegenforgalmi ágazat vezetője a főiskolán. Később elvégeztem az ELTE Bölcsészettudományi Karán a pedagógia szakot, majd le is doktoráltam. Közben a hetvenes évek elején az IBUSZ-nál a központba kerültem önálló osztályvezetőnek, hozzám tartoztak a szállodai szerződések is, akkoriban ugyanis mi hoztuk az országba a külföldi turisták többségét. Akkoriban már Nyugatra is jártam, ami óriási dolognak számított, tekintve, hogy sohasem voltam párttag. Az IBUSZ viszont komoly kádergyűjtőnek számított abban az időben, és végül engem is ki akartak csinálni, ezért átmentem főállásban a főiskolára. És milyenek a véletlenek, 1974. január elsejével létrejött a hét állami tulajdonú utazási iroda érdekeinek képviseletére a MUISZ, engem pedig megválasztottak az új szövetség főtitkárává. Először másodállásban láttam el a feladatot, majd ahogy bővült a tagság, úgy lett ez a főállásom, és a főiskola lett a másodállás. 1995 után hagytam fel a tanítással, de én írtam az első főiskolai jegyzetet utazásszervezésből, utána pedig további tizenegyet.

ttrend • Melyek voltak azok a legfontosabb eredmények, amelyeket a szövetség főtitkáraként sikerült elérned?

Az első utazásszervező tevékenységről szóló miniszteri rendelet létrejötténél is bábáskodtam 1992-ben. A 90-es évek elején ugyanis még nem volt külön szabályozás az utazási irodákra. Az akkori 3000 utazási irodából a szigorítás eredményeként mára maradt körülbelül 1200. Tizenhat külföldi szakmai szövetséggel kötöttünk kétoldalú szerződést, az ECTAA elsőként Kelet- Európából minket vett fel a soraiba. Szerepem volt abban is, hogy 1994-ben az országgyűlésben idegenforgalmi albizottság, majd 1998-ban önálló bizottság alakult. ttrend • Milyennek látod ennyi év elteltével a szakmai érdek-képviseleti munkát? Egy szakmai szervezet nem jogalkotó és nem is jogalkalmazó, ennél fogva, ha nem áll mögötte erős, együttműködő állami szerv, nagyon behatároltak a lehetőségei. Volt, hogy többévi munkánkba telt, mire sikerült az utazásszervezői kormányrendeletben egyetlen kérdéses mondatot megváltoztatnunk. Külföldön máshogy működik mindez, Ausztriában például kötelező a kamarai tagság, így könnyebb az irodák érdekképviselete.

ttrend • Az összes bejegyzett hazai utazási irodának csupán a negyede tagja a MUISZ-nak…

Érthető, ha a mai magyar gazdasági helyzetben a vállalkozó meggondolja, mire költ. Egy kisebb vállalkozás számára a tagdíj is megterhelő tétel lehet.

ttrend • Mivel fogod tölteni nyugdíjas napjaidat?

Továbbra is tanácsadó maradok a parlament idegenforgalmi bizottságában, írok majd, ahogy eddig is, és végre a könyvtáramat fogom rendezgetni.

 

Született: 1937. április 4-én

Iskolák: Kereskedelmi és Vendéglátó-ipari Főiskola, ELTE Bölcsészettudományi Kar, pedagógia szak

Nyelvek: német, angol

Család: két felnőtt lánya van

Hobbi: írás, olvasás, utazás


Ősztől visszatérhet az Air Algerie Budapestre

Ősztől visszatérhet az Air Algerie Budapestre 

Az algériai légitársaság október 20-tól naponta repül majd az előzetes tervek szerint Algír és Budapest között.
Perelnek a londoni taxisok, elegük van az Uber-sofőrökből

Perelnek a londoni taxisok, elegük van az Uber-sofőrökből 

Több mint tízezer londoni taxis nyújtott be keresetet az Uber ellen, azzal vádolva a céget, hogy szándékosan félrevezette a hatóságokat az engedélyek megszerzése érdekében.
A legaktívabb sofőr egy év alatt 747-szer használta az autómegosztót

A legaktívabb sofőr egy év alatt 747-szer használta az autómegosztót 

Már 23 millió megtett kilométer felett jár a most 5 éves wigo.
Így lehet hamarosan vonattal Spanyolországból Marokkóba utazni

Így lehet hamarosan vonattal Spanyolországból Marokkóba utazni 

Az alagút 27,6 km hosszú lenne maximum 300 méteres mélységben.
Koncert és foci élmények egy légitársasági platformon

Koncert és foci élmények egy légitársasági platformon 

Az új szolgáltatás több, mint tízmillió belépőjegyet kínál utasai számára, több mint háromszáz városába.
Ez a légitársaság a szektor legvonzóbb munkáltatója

Ez a légitársaság a szektor legvonzóbb munkáltatója 

A Randstad Employer Brand díjakat a világ legnagyobb független munkáltatói márkakutatása alapján osztják ki.
Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel

Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel 

Az AVIAREPS Magyarország, az idén 30 éves AVIAREPS cégcsoport magyar leányvállalata jelentette be a járatindítást.
Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi

Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi 

Dubajban vasárnap bejelentették az emírség azon tervét, hogy az Al Maktoum nemzetközi repülőteret a világ legnagyobb repülőterévé fejlesztik.
A 111 éves hajómatuzsálem visszatér a BAHART flottájába

A 111 éves hajómatuzsálem visszatér a BAHART flottájába 

A Jókaival a nagyközönség május elsejétől Balatonfüreden találkozhat, ahol sétahajóként üzemel  a teljes hajózási szezonban.
Lazulós döntés a holland légitársaságnál

Lazulós döntés a holland légitársaságnál 

Tornacipőt hordhat májustól a KLM teljes hajózó személyzete.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.