Az Országgyűlési Biztos Hivatala az MTI-hez szerdán eljuttatott közleményében ismerteti: az ombudsman arra számít, hogy a budapesti Liszt Ferenc repülőtéren átadott új utasforgalmi területek alkalmasak lehetnek a korábbi vizsgálatában feltárt alapjogi visszásságok egy részének orvoslására. Ugyanakkor Szabó Máté a kormányhoz és a repülőtér üzemeltetőjéhez is fordult az utasok és a repülőtéri munkavállalók biztonsági ellenőrzésének szabályozása, valamint az átvizsgálás körülményeinek javítása érdekében. Az állampolgári jogok biztosának munkatársai - több száz panaszos közös beadványa nyomán - több alkalommal is előzetes bejelentés nélkül győződtek meg a repülőtéri biztonsági átvizsgálások végrehajtásának módjáról.
Tapasztalataik nem minden esetben támasztották alá a repülőteret működtető Budapest Airport (BA) Zrt.-től kapott tájékoztatást. Nem volt ugyanis kizárható, hogy a biztonsági ellenőrzések során sérült a megalázó bánásmód tilalma, az emberi méltóság - áll a közleményben.
Szabó Máté a BA Zrt.-től kapott tájékoztatásban "megdöbbenéssel olvasta", hogy "ruházat átvizsgálás során nem kell biztosítani, hogy csak az utas és a vele azonos nemű ellenőr legyen jelen, tehát a folyamatot mások ne láthassák. A repülőtér üzemeltetője ezek szerint nem lát kivetnivalót abban, hogy ellentétes nemű személyek vizsgálhassák át a nadrágkorcot, a lábközt, a hónaljat, a nyakat, és a melltájékot is - írja. Ez azonban Magyarországon a hatósági eljárásokban kifejezetten tiltott - hívja fel a figyelmet.
Az ombudsman vizsgálata megállapította, hogy az utasbiztonsági ellenőrzések és – amint arra egy szakszervezet panasza is rávilágított – a repülőtéri munkavállalók biztonsági ellenőrzései esetenként jelentősen elhúzódtak, torlódásokat okoztak. Ez az utasforgalomban a helyi adottságokkal részben magyarázható volt, azonban a munkavállalók 20-30 perces várakozásának nem lehet megalapozott indoka Szabó Máté szerint.
A SkyCourt az utasok kezelésével kapcsolatos problémára remélhetőleg megnyugtató választ ad, azonban az, hogy a munkavállalók beléptetésük során esetenként szabad téren kénytelenek várakozni, továbbra sem szünteti meg az emberi méltósághoz való jog sérülésének veszélyét - írja.
Az ombudsman arra is felhívja a figyelmet, hogy a biztonsági ellenőrök azonosíthatóságát ugyanúgy kell megoldani, mint a rendőrökét. Elfogadhatatlannak tartja azt is, hogy az érintetteket nem tájékoztatják az átvizsgálás módjával összefüggő sérelmeikkel kapcsolatos panasztétel lehetőségéről. Szabó Máté mindezek miatt felkérte a kormányt, fontolja meg, hogy az Európai Unió hatáskörrel rendelkező szerveinél kezdeményezi a légi utasok alapjogi védelmének biztosításához elengedhetetlen szabályok megalkotását, továbbá intézkedjen a hiányzó garanciális szabályok megalkotásáról. Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa a vizsgálatban feltárt problémák megoldására ajánlásokat fogalmazott meg a repülőtér üzemeltetőjének, valamint az érintett minisztereknek is.
A BA Zrt. biztonsági ellenőrzései az EU előírásai szerint zajlanak
A Budapest Airport Zrt. az MTI-hez szerda este eljuttatott közleményében úgy reagál: a repülőtéri biztonsági ellenőrzés alapvetően nem emberi jogi, hanem biztonsági kérdés, amelynek minden, akár legapróbb részletét is az Európai Unió (EU) írja elő a tagországok repülőterei, illetve a biztonsági ellenőrzést végző szolgálatok számára; a BA biztonsági területein dolgozók szigorúan az EU előírásai szerint végzik munkájukat.
Hardy Mihály, a vállalati kapcsolatok igazgató közlemény úgy fogalmaz: "az ombudsman alapjaiban érti félre" a biztonsági ellenőrzés menetét, akár az utasbiztonsági folyosóról, akár a reptéri dolgozók ellenőrzéséről van szó. A ruházat átvizsgálást mindig azonos nemű biztonsági dolgozó végzi, soha nem fordulhat elő és nem is fordult elő, hogy ellenkező nemű ellenőr vizsgálta volna át a ruházatot - hangsúlyozta közleményében.
Ha alaposabb vizsgálatra van szükség, úgy külön helyiségekben zajlik a ruházat átvizsgálása, itt is azonos nemű ellenőrökkel; a vizsgálat kizárólag a ruházatra terjedhet ki. Ha pedig ennél alaposabb ellenőrzésre lenne szükség, úgy azt mindig a rendőrség folytatja, amelynek képviselője folyamatosan jelen van a működő utasbiztonsági folyosóknál - olvasható a közleményben.
Minden utasbiztonsági és biztonsági ellenőrnek a nyakában lóg a fényképes, névvel ellátott kártyája. Emellett a BA megkezdte a biztonsági területen dolgozók egyedi névkártyáinak kiosztását is, ami további támpontot ad a dolgozóink azonosításához.
A közlemény szerint abban igaza van az ombudsmannak, hogy a SkyCourt átadásával valóban lényegesen gyorsabbá vált az utasbiztonsági ellenőrzés folyamata, rövidültek a sorok, de nem csökkent az ellenőrzés aprólékossága és alapossága. Minden repülőtéri dolgozó annak tudatában áll munkába, hogy a biztonsági ellenőrzés része a napi munkájának, aki ennek nem hajlandó alávetni magát, attól akár a repülőtéri fegyveres biztonsági őrség, akár a rendőrség bevonhatja a belépőkártyáját, ami nélkül alkalmatlanná válik a dolgozó a munkavégzésre. A BA biztonsági területének dolgozói munkájukat határozottan, de udvariasan végzik, betartva a szigorú szakmai előírásokat - szögezi le a közlemény.
Forrás: MTI