Röviden: ésszel. De nagyon nem is volt más lehetősége sógorék égi fuvarosának, mint gatyába rázni a céget, mivel a tulajdonos Lufthansa kiadta ukászba a nyereségtermelést hosszú évek gyengélkedését követően.
A bajok az 1957-ben alapított Austrian (AUA) háza táján a 2008-as válsággal indultak. Ebben az időszakban került a Lufthansa a képbe, de az AUA 2009-es felvásárlása sem segített. A veszteséges évekből kivezető utat a teljes átszervezésben találta meg a cég vezetése, melynek révén 220 millió euróval sikerült a cég eredményét javítani - tájékoztatott Jaan Albrecht vezérigazgató csütörtökön, a légitársaság Bécsben rendezett sajtótájékoztatóján.
A meggyőző eredményhez jelentős mértékben járult hozzá, hogy a járatok üzemeltetését a hajózó személyzettel együtt kiszervezte az AUA a 100%-os tulajdonában lévő, még 1999-ben felvásárolt Tyrolean Airways-be megszüntetve így a velük kötött kollektív szerződést. (Ennek legegyértelműbb jele az összes AUA-gépen olvasható "Operated by Tyrolean" felirat). Így megúszta a pilóták szerződésben foglalt automatikus béremelését, mely 2013-ban 8%-ot tett volna ki. A bérek ilyetén befagyasztása miatt többen is morogtak; végül 1900 főnyi hajózó ment bele, háromszázan mondtak fel.
További intézkedésként felszámolták a veszteséges járatokat. Ugyanakkor keményen rágyúr a jövőben az AUA hosszú távú hálózata fejlesztésére. Ennek ígéretes eredménye a az idén májusban indult, 90%-os kihasználtsággal közlekedő Chicago-i járata, mely jövőre az eddigi, heti 5 helyett mindennap repül. Jövőre indul New York/Newark illetve Sanghaj. Jövő év nyarára újabb Boeing 777-essel egészül ki a cég 10 gépes - Boeing 777-ből és 767-ből álló - hosszú távú flottája. A „nagyvasak” kabinját 2013 augusztusára alakította át 90 millió eurós költséggel a légitáraság. Egyéb útvonalak esetében pedig kihasználják egyrészt a Lufthansa-csoportban rejlő lehetőségeket, másfelől a Star Alliance hálózatát.
Hosszú távú forgalmát pedig a bécsi repülőtérrel együttműködésben gyűjtő-elosztó szerepének további erősítésével igyekszik minél többeknek eladni. Fenti szerepük erősítését pedig kelet felé nyitva képzelik el, melynek igen jó esélyekkel láthatnak neki, ha azt vesszük, hogy a Malév és Budapest mint hub eleste óta némi túlzással Moszkváig nincs olyan komoly átszálló reptér, mint a 22 milliós forgalmú Schwechat, mellyel szintén az átszervezés keretén belül új alapokra helyezték eddigi kapcsolatukat.
Az új 777-es beszerzése mellett megkezdték a flotta egységesítését, melynek első lépcsőjeként megszabadultak a Boeing 737-es típusoktól. Következő lépésként a 22 Fokker 70-es és 100-as megy a levesbe. Hogy helyükbe mi lép, még nem tudni, de mint azt Bécsben az osztrák légitársaság sajtóeseményén megtudtuk, az Airbus A319-ese, a regionális és belföldi járatokon jelenleg is használt Q400-asok, vagy a Bombardier CSeries típus jöhetnek szóba. Persze a flotta még így is tarka marad, de a korszerűbb gépek kisebb fogyasztása pozitívan hat az eredményekre.
A légitársasági értékesítők kreativitását dicséri a Smart Upgrade névre keresztel licitálás, mellyel az eladatlan business üléseket igyekszik értékesíteni. Megveszi az ember economyra a jegyet, majd licitálhat az üres business ülésekre. Hogy ki nyert, azt az indulás előtt 72 órával tudja meg.
És, hogy mit hoz a jövő? A pénzügyek rendbetételét követően minél több utast. A vezérigazgató derülátását az utasok visszajelzésvel támasztja alá, mely szerint a Star Alliance légitársaságokkal kapcsolatos elégedettségi mutató alapján 4. lett a 27 tag között.