A történet ott kezdődött, hogy az Egyesült Államokban régóta vita tárgyát képező, szűkülő, ülések közti távolság egy esete a bíróságig jutott. A “Légiutasok Jogai” fogyasztóvédelmi szervezet panasza nyitotta a sort. Állításuk szerint az átlagos székköz 35-ről (88,5 cm) 31 hüvelykre (78,7 cm) csökkent a turista oszályon, sőt, vannak légicégek, ahol mindössze 28 hüvelyk a széktávolság, a székek szélessége pedig a 2000-es évek eleji 18,5 hüvelykről (47 cm) 17 hüvelykre (43 cm) csökkent.
A bíróság az FAA-hoz fordult, akik a bevezetőben idézett állásfoglalásig jutottak. Ezt azonban szakemberek - kabinberendező - bevonásával bonyolított vizsgálat előzte meg. Kíváncsiak voltak, hogy magas kihasználtság és bevétel érdekében eltűnő centik miatt akadozik-e a gépek vészhelyzet esetén történő evakuálása. Arra jutottak, hogy önmagában a székköz nem gyorsíja és nem is lassítja az utasok vészkijárathoz jutási idejét, legfeljebb a folyosó szélesség tudja ezt befolyásolni.
A portál az ATW Online-t idézi, mely szerint az Airbus, Boeing és Embraer gyártók által szimulált kimenekítési eljárások során kicsi sorbanállással, 71 centis üléstáv és 40 centis ülésszélesség mellett sikeres volt a kiürítés.
Vonatkoznak az ülésekre egyéb, deformációra, terhelésbírásra vonatkozó előírások, ami miatt az FAA kizártnak tartja, hogy 66 centi alá zsugorodjon a sorok közti távolság.
A témával részletesen foglalkozunk a Turizmus & Vendég júniusi számában. Előfizetett már?