Szezonzárás az utazási irodáknál

Tíz éve min­den nyá­ri sze­zon­zá­rás azt mu­tat­ja, nőtt az uta­zá­si kedv. Töb­ben és több­ször uta­zunk, s már rég­óta nem a ma­gyar nyel­vű ide­gen­ve­ze­tett utak a ked­ve­sek. A nyelv­is­me­ret biz­ton­sá­got ad, ezért a tu­ris­ták sok eset­ben csak szál­lás­fog­la­lá­sért fo­lya­mod­nak az uta­zá­si iro­dák mun­ka­tár­sa­i­hoz. Azt vi­szont, hogy ho­vá uta­zunk, a po­li­ti­ka és a di­vat ha­tá­roz­za meg. Hor­vát­or­szág­nak évek­be tel­lett, amíg el­vesz­tett ven­dé­ge­it vissza­csa­lo­gat­ta. Eb­ben az év­ben vi­szont re­kor­dot dön­tött, hi­szen már a sze­zon ele­jén fog­lal­tak vol­tak a szál­lo­dák. Jú­li­us­ban, au­gusz­tus­ban egy gom­bos­tűt is alig le­he­tett le­ej­te­ni a hor­vát ten­ger­par­ton. Iz­ra­el az idén je­len­tős visz­­sza­esést köny­vel­het el, míg a spa­nyo­lok – a ter­ror­tá­ma­dás­ok el­le­né­re – nem pa­nasz­kod­tak a lá­to­ga­tók szá­má­nak csök­ke­né­sé­re. So­ro­za­tunk­ban a na­gyobb uta­zá­si iro­dák szá­mol­nak be for­gal­muk ala­ku­lá­sá­ról és az uta­zá­si di­vat vál­to­zá­sá­ról.

2001 nya­rán a leg­több ven­dég a tö­rök Ri­vi­é­rá­ra uta­zott 4-5 csil­la­gos, all inclusive szál­lo­dák­ba. Ezek­ben a szál­lo­dák­ban az el­lá­tás mel­lett kor­lát­lan az étel- és ital­fo­gyasz­tás, to­váb­bá szá­mos szol­gál­ta­tás in­gye­nes (pl. a mas­­százs, ba­ná­no­zás a ví­zen). A ke­ve­sebb szol­gál­ta­tást nyúj­tó szál­lo­dák nem vol­tak an­­nyi­ra ke­re­set­tek, mint az el­múlt év­ben. Ugyan­csak nagy volt az ér­dek­lő­dés a dél-spa­nyol­or­szá­gi Marbella iránt. Leg­több ven­dég az Alicate Playa La­kó­park­ban töl­tött el egy vagy két he­tet, csa­lá­di­as, ott­ho­nos kör­nye­zet­ben.

Az or­szág 5–6. leg­na­gyobb for­gal­mú ATA iro­dá­ja a Tensi. Ügy­fe­lei egyé­ni és cé­ges meg­ren­de­lők az or­szág szá­mos pont­ján. Üz­le­ti part­ne­re­ik fe­lé tel­jes szol­gál­ta­tást nyúj­ta­nak: szál­lás­fog­la­lás, ví­zum­ügy­in­té­zés, au­tó­bér­lés, au­tó­busz-, ha­jó-, re­pü­lő- és vas­úti­jegy-ér­té­ke­sí­tés. A bu­da­pes­ti üz­le­ti part­ne­rek ré­szé­re a meg­vá­sá­rolt me­net­rend sze­rin­ti re­pü­lő­je­gye­ket in­gye­ne­sen ház­hoz szál­lít­ják. Kü­lön­le­ges le­he­tő­ség és aján­lat az ún. „ösz­tön­ző” uta­zá­sok (pl. gyer­tya­fé­nyes cso­por­tos va­cso­ra egy ódon vár­kas­tély­ban, va­cso­ra után já­ték­kal). A vál­la­la­tok, cé­gek ve­ze­tői nagy­sze­rű le­he­tő­ség­nek tar­tot­ták ju­tal­ma­zás­ra, él­mény­nyúj­tás­ra.

A Tensi a vis­­sza­té­rő ven­dé­ge­it törzsutaskártyával ju­tal­maz­za. Már a má­so­dik uta­zás al­kal­má­val 7% ked­vez­mény­re jo­go­sult min­den­ki, de a ked­vez­mény mér­té­ke akár 10% is le­het. Eb­ben az év­ben a törzsutasok szá­ma el­ér­te a 10 000 főt, ami 10-15%-kal több, mint az el­múlt sze­zon­ban. Az utas­lét­szám az el­múlt sze­zon­hoz ké­pest az idén 10%-kal emel­ke­dett, az ár­be­vé­tel pe­dig 30%-kal. En­nek ér­tel­mé­ben az egy fő­re ju­tó köl­tés je­len­tő­sen meg­nőtt, az­az az uta­sok a ma­ga­sabb ka­te­gó­ri­á­jú uta­zá­sok­ra és szol­gál­ta­tá­sok­ra je­lent­kez­tek.

2001 nya­rán Tö­rök­or­szág­ba, Hor­vát­or­szág­ba és Dél-Spa­nyol­or­szág­ba utaz­tak leg­töb­ben a Pe­ga­zus­sal. A gö­rög szi­ge­tek­re uta­zók szá­ma a vá­ra­ko­zá­so­kon alu­li ma­radt, ez va­ló­szí­nű az elő­ző évi – el­ső­sor­ban Gö­rög­or­szág­hoz kap­cso­ló­dó – HTC-botrány ne­ga­tív vissz­hang­já­val függ ös­­sze Ha a gö­rög szi­ge­tek­re nem is, a gö­rög­or­szá­gi kör­uta­zás iránt a nyár ele­jén igen so­kan ér­dek­lőd­tek. Szo­kat­la­nul so­kan je­lent­kez­tek a Por­tu­gá­li­á­ba szer­ve­zett kör­uta­zás­ok­ra is. Eu­ró­pa nagy­vá­ro­sai kö­zül Pá­rizs és Lon­don volt a leg­ked­ve­sebb. Az eg­zo­ti­kus, tá­vo­li he­lyek iránt is­mét nőtt az igény. Bali, Srí Lan­ka, Seyschelle-szigetek, Maldív-szigetek, Ja­ma­i­ca volt a leg­nép­sze­rűbb. Si­ke­re­sek vol­tak a ve­ro­nai ope­ra­fesz­ti­vál­ra szer­ve­zett út­ja­ink, va­la­mint a baj­no­kok li­gá­ja mi­lá­nói szer­ve­zé­sű dön­tő­jé­re tör­tént utaz­ta­tá­sok. Ez év nya­rán a ki­uta­zást szer­ve­zők el­ső al­ka­lom­mal prog­ra­mot aján­lot­tak Fran­cia­or­szág, Hol­lan­dia, Ír­or­szág, Né­met­or­szág leg­szebb te­rü­le­te­i­re szó­ló ha­jó­bér­let­tel. A nagy ér­dek­lő­dés ta­lán an­nak kö­szön­he­tő, hogy az utas ma­ga a ha­jó ka­pi­tá­nya, s bár­ki, elő­kép­zett­ség nél­kül ve­zet­he­ti a gond­ja­i­ra bí­zott ha­jót. A Pe­ga­zus Tours sa­ját szer­ve­zé­sű út­ja­i­nak ez évi for­gal­ma 317 mil­lió Ft volt, ami 21%-kal több, mint az el­múlt év­ben. Az uta­sok szá­ma 23,5%-kal nőtt: Eu­ró­pá­ban 2372 fő, Ázsi­á­ban 66 fő, Af­ri­ká­ban 38 fő, Ame­ri­ká­ban 49 fő, Auszt­rá­li­á­ban 4 fő töl­töt­te a sza­bad­sá­gát.

A Fischer Uta­zá­si Iro­da az idén elő­ször köz­vet­len char­ter­já­ra­to­kat in­dí­tott a Baleári-szigetek gyöngy­sze­mé­re, Mal­lor­cá­ra és a Ka­ná­ri-szi­ge­tek­re – Gran Canariára és Tenerifére. En­nek kö­szön­he­tő­en for­gal­muk 40%-kal nőtt, ami kb. 4000 utast je­lent. Ki­emel­ke­dő­en nép­sze­rű­ek vol­tak a csa­lá­dos uta­zá­sok, ugyan­is ked­vez­mé­nyes gyer­mek­ára­ik egye­dül­ál­ló­ak a ma­gyar uta­zá­si pi­a­con (15 éves ko­rig 50, ill. 30% ked­vez­mény il­let min­den gyer­me­ket). Egye­dül­ál­ló az is, hogy a Fischer Uta­zá­si Iro­da tel­jes árak­kal dol­go­zik. A fel­tün­te­tett árak­ ma­guk­ban fog­­lal­ják a tel­jes kö­rű bal­eset-, pogy­­gyász- és út­le­mon­dá­si biz­to­sí­tást, to­váb­bá a re­pü­lő­té­ri il­le­té­ke­ket, és az eset­le­ges ví­zum­költ­sé­get is. Ta­pasz­ta­la­taik sze­rint az elő­re meg­ter­ve­zett idő­pont­ok he­lyett két-há­rom nap­pal a sza­bad­ság meg­kez­dé­se előtt ke­re­sik fel az iro­dát, és a leg­jobb szál­lo­dák­ba ké­rik a fog­la­lást a nya­ral­ni vá­gyók. Jú­li­us­ban, au­gusz­tus­ban szin­te csak ilyen uta­sok­kal ta­lál­koz­tak az iro­da mun­ka­tár­sai, ezért kel­lő­en fel is ké­szül­tek az azon­na­li kí­ná­lat­ra és fog­la­lás­ra. A Neckermann-nál az idén 8 mil­li­árd Ft-ot köl­töt­tek nya­ra­lás­ra a ma­gya­rok. Az el­múlt évek­ben a gö­rög szi­ge­tek­re utaz­tak a leg­töb­ben, de az idén az el­ső hely­re a tö­rök Ri­vi­é­ra ke­rült. A sze­zon a ki­uta­zást il­le­tő­en ma­ga mö­gé uta­sí­tot­ta az elő­zőt, mi­vel a for­ga­lom egy­har­ma­dá­val (27,8%-kal) nőtt az elő­ző év ugyan­ezen idő­sza­ká­hoz ké­pest.

A Neckermann-nál a sze­zon 2001-ben ké­sőn in­dult. A ko­ráb­bi évek­ben má­jus­tól egé­szen ok­tó­be­rig fo­lya­ma­tos ro­ha­mot kel­lett ki­áll­ni­uk a mun­ka­tár­sak­nak, az idén nem ez volt a jel­lem­ző. A sze­zon jú­li­us­ban in­dult, szin­te min­den­ki a két hó­nap alatt sze­ret­te vol­na ki­pi­hen­ni az év fá­ra­dal­ma­it. Au­gusz­tus utol­só he­té­ben pe­dig szin­te va­rázs­ütés­re visz­­sza­esett a ke­res­let an­nak el­le­né­re, hogy az idén nem volt ál­ta­lá­nos is­ko­la­kez­dés eb­ben az idő­szak­ban.


Elindult a Scoot Bécs-Szingapúr járata

Elindult a Scoot Bécs-Szingapúr járata 

Ünnepélyes keretek között fogadták Bécsben a Scoot első közvetlen szingapúri járatát.
Több ország is csatlakozott a spanyolok poggyász csatájához

Több ország is csatlakozott a spanyolok poggyász csatájához 

Tizenkét ország fogyasztóvédelmi szervezete csatlakozott a spanyol kezdeményezéshez.
IATA: Erősödő nyereség a szélsőséges időjárás ellenére is

IATA: Erősödő nyereség a szélsőséges időjárás ellenére is 

A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) szerint a légitársaságok a gazdasági és geopolitikai bizonytalanságok ellenére is erős nyereséggel számolhatnak 2025-ben.
Újabb légitársaságok az uniós tiltólistán

Újabb légitársaságok az uniós tiltólistán 

A listára valamennyi Suriname-ban és Tanzániában engedélyezett légi fuvarozó felkerült.
Épülhet a repülőtéri gyorsvasút

Épülhet a repülőtéri gyorsvasút 

A beruházás előkészítése az ezt részletező kormányhatározat alapján elkezdődött, a koncessziós pályázatokat fél éven belül kiírhatják.
Kompjárat indult Dubrovnik és Kotor között

Kompjárat indult Dubrovnik és Kotor között 

A politikus közölte, az új kompjárattal erősíteni kívánják a baráti és gazdasági kapcsolatokat a két ország között.
Krétára indít charterjáratot Debrecenből a Kartago Tours

Krétára indít charterjáratot Debrecenből a Kartago Tours 

Az utazásszervező új úti céllal bővítette debreceni indulású ajánlatait.
Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál

Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál 

A Wizz Air célja, hogy 2029-re kizárólag új generációs, neo gépeket üzemeltessen.
Repülési élmény autista gyerekeknek

Repülési élmény autista gyerekeknek  

Autizmussal élők számára szerveztek repülési próbát a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt

Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt 

2019 óta tízmillióval emelkedett az érkezők és indulók száma, hosszabb távon pedig 60 millió fölötti utasforgalmat akarnak elérni.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.