Szezonzárás az utazási irodáknál

Tíz éve min­den nyá­ri sze­zon­zá­rás azt mu­tat­ja, nőtt az uta­zá­si kedv. Töb­ben és több­ször uta­zunk, s már rég­óta nem a ma­gyar nyel­vű ide­gen­ve­ze­tett utak a ked­ve­sek. A nyelv­is­me­ret biz­ton­sá­got ad, ezért a tu­ris­ták sok eset­ben csak szál­lás­fog­la­lá­sért fo­lya­mod­nak az uta­zá­si iro­dák mun­ka­tár­sa­i­hoz. Azt vi­szont, hogy ho­vá uta­zunk, a po­li­ti­ka és a di­vat ha­tá­roz­za meg. Hor­vát­or­szág­nak évek­be tel­lett, amíg el­vesz­tett ven­dé­ge­it vissza­csa­lo­gat­ta. Eb­ben az év­ben vi­szont re­kor­dot dön­tött, hi­szen már a sze­zon ele­jén fog­lal­tak vol­tak a szál­lo­dák. Jú­li­us­ban, au­gusz­tus­ban egy gom­bos­tűt is alig le­he­tett le­ej­te­ni a hor­vát ten­ger­par­ton. Iz­ra­el az idén je­len­tős visz­­sza­esést köny­vel­het el, míg a spa­nyo­lok – a ter­ror­tá­ma­dás­ok el­le­né­re – nem pa­nasz­kod­tak a lá­to­ga­tók szá­má­nak csök­ke­né­sé­re. So­ro­za­tunk­ban a na­gyobb uta­zá­si iro­dák szá­mol­nak be for­gal­muk ala­ku­lá­sá­ról és az uta­zá­si di­vat vál­to­zá­sá­ról.

2001 nya­rán a leg­több ven­dég a tö­rök Ri­vi­é­rá­ra uta­zott 4-5 csil­la­gos, all inclusive szál­lo­dák­ba. Ezek­ben a szál­lo­dák­ban az el­lá­tás mel­lett kor­lát­lan az étel- és ital­fo­gyasz­tás, to­váb­bá szá­mos szol­gál­ta­tás in­gye­nes (pl. a mas­­százs, ba­ná­no­zás a ví­zen). A ke­ve­sebb szol­gál­ta­tást nyúj­tó szál­lo­dák nem vol­tak an­­nyi­ra ke­re­set­tek, mint az el­múlt év­ben. Ugyan­csak nagy volt az ér­dek­lő­dés a dél-spa­nyol­or­szá­gi Marbella iránt. Leg­több ven­dég az Alicate Playa La­kó­park­ban töl­tött el egy vagy két he­tet, csa­lá­di­as, ott­ho­nos kör­nye­zet­ben.

Az or­szág 5–6. leg­na­gyobb for­gal­mú ATA iro­dá­ja a Tensi. Ügy­fe­lei egyé­ni és cé­ges meg­ren­de­lők az or­szág szá­mos pont­ján. Üz­le­ti part­ne­re­ik fe­lé tel­jes szol­gál­ta­tást nyúj­ta­nak: szál­lás­fog­la­lás, ví­zum­ügy­in­té­zés, au­tó­bér­lés, au­tó­busz-, ha­jó-, re­pü­lő- és vas­úti­jegy-ér­té­ke­sí­tés. A bu­da­pes­ti üz­le­ti part­ne­rek ré­szé­re a meg­vá­sá­rolt me­net­rend sze­rin­ti re­pü­lő­je­gye­ket in­gye­ne­sen ház­hoz szál­lít­ják. Kü­lön­le­ges le­he­tő­ség és aján­lat az ún. „ösz­tön­ző” uta­zá­sok (pl. gyer­tya­fé­nyes cso­por­tos va­cso­ra egy ódon vár­kas­tély­ban, va­cso­ra után já­ték­kal). A vál­la­la­tok, cé­gek ve­ze­tői nagy­sze­rű le­he­tő­ség­nek tar­tot­ták ju­tal­ma­zás­ra, él­mény­nyúj­tás­ra.

A Tensi a vis­­sza­té­rő ven­dé­ge­it törzsutaskártyával ju­tal­maz­za. Már a má­so­dik uta­zás al­kal­má­val 7% ked­vez­mény­re jo­go­sult min­den­ki, de a ked­vez­mény mér­té­ke akár 10% is le­het. Eb­ben az év­ben a törzsutasok szá­ma el­ér­te a 10 000 főt, ami 10-15%-kal több, mint az el­múlt sze­zon­ban. Az utas­lét­szám az el­múlt sze­zon­hoz ké­pest az idén 10%-kal emel­ke­dett, az ár­be­vé­tel pe­dig 30%-kal. En­nek ér­tel­mé­ben az egy fő­re ju­tó köl­tés je­len­tő­sen meg­nőtt, az­az az uta­sok a ma­ga­sabb ka­te­gó­ri­á­jú uta­zá­sok­ra és szol­gál­ta­tá­sok­ra je­lent­kez­tek.

2001 nya­rán Tö­rök­or­szág­ba, Hor­vát­or­szág­ba és Dél-Spa­nyol­or­szág­ba utaz­tak leg­töb­ben a Pe­ga­zus­sal. A gö­rög szi­ge­tek­re uta­zók szá­ma a vá­ra­ko­zá­so­kon alu­li ma­radt, ez va­ló­szí­nű az elő­ző évi – el­ső­sor­ban Gö­rög­or­szág­hoz kap­cso­ló­dó – HTC-botrány ne­ga­tív vissz­hang­já­val függ ös­­sze Ha a gö­rög szi­ge­tek­re nem is, a gö­rög­or­szá­gi kör­uta­zás iránt a nyár ele­jén igen so­kan ér­dek­lőd­tek. Szo­kat­la­nul so­kan je­lent­kez­tek a Por­tu­gá­li­á­ba szer­ve­zett kör­uta­zás­ok­ra is. Eu­ró­pa nagy­vá­ro­sai kö­zül Pá­rizs és Lon­don volt a leg­ked­ve­sebb. Az eg­zo­ti­kus, tá­vo­li he­lyek iránt is­mét nőtt az igény. Bali, Srí Lan­ka, Seyschelle-szigetek, Maldív-szigetek, Ja­ma­i­ca volt a leg­nép­sze­rűbb. Si­ke­re­sek vol­tak a ve­ro­nai ope­ra­fesz­ti­vál­ra szer­ve­zett út­ja­ink, va­la­mint a baj­no­kok li­gá­ja mi­lá­nói szer­ve­zé­sű dön­tő­jé­re tör­tént utaz­ta­tá­sok. Ez év nya­rán a ki­uta­zást szer­ve­zők el­ső al­ka­lom­mal prog­ra­mot aján­lot­tak Fran­cia­or­szág, Hol­lan­dia, Ír­or­szág, Né­met­or­szág leg­szebb te­rü­le­te­i­re szó­ló ha­jó­bér­let­tel. A nagy ér­dek­lő­dés ta­lán an­nak kö­szön­he­tő, hogy az utas ma­ga a ha­jó ka­pi­tá­nya, s bár­ki, elő­kép­zett­ség nél­kül ve­zet­he­ti a gond­ja­i­ra bí­zott ha­jót. A Pe­ga­zus Tours sa­ját szer­ve­zé­sű út­ja­i­nak ez évi for­gal­ma 317 mil­lió Ft volt, ami 21%-kal több, mint az el­múlt év­ben. Az uta­sok szá­ma 23,5%-kal nőtt: Eu­ró­pá­ban 2372 fő, Ázsi­á­ban 66 fő, Af­ri­ká­ban 38 fő, Ame­ri­ká­ban 49 fő, Auszt­rá­li­á­ban 4 fő töl­töt­te a sza­bad­sá­gát.

A Fischer Uta­zá­si Iro­da az idén elő­ször köz­vet­len char­ter­já­ra­to­kat in­dí­tott a Baleári-szigetek gyöngy­sze­mé­re, Mal­lor­cá­ra és a Ka­ná­ri-szi­ge­tek­re – Gran Canariára és Tenerifére. En­nek kö­szön­he­tő­en for­gal­muk 40%-kal nőtt, ami kb. 4000 utast je­lent. Ki­emel­ke­dő­en nép­sze­rű­ek vol­tak a csa­lá­dos uta­zá­sok, ugyan­is ked­vez­mé­nyes gyer­mek­ára­ik egye­dül­ál­ló­ak a ma­gyar uta­zá­si pi­a­con (15 éves ko­rig 50, ill. 30% ked­vez­mény il­let min­den gyer­me­ket). Egye­dül­ál­ló az is, hogy a Fischer Uta­zá­si Iro­da tel­jes árak­kal dol­go­zik. A fel­tün­te­tett árak­ ma­guk­ban fog­­lal­ják a tel­jes kö­rű bal­eset-, pogy­­gyász- és út­le­mon­dá­si biz­to­sí­tást, to­váb­bá a re­pü­lő­té­ri il­le­té­ke­ket, és az eset­le­ges ví­zum­költ­sé­get is. Ta­pasz­ta­la­taik sze­rint az elő­re meg­ter­ve­zett idő­pont­ok he­lyett két-há­rom nap­pal a sza­bad­ság meg­kez­dé­se előtt ke­re­sik fel az iro­dát, és a leg­jobb szál­lo­dák­ba ké­rik a fog­la­lást a nya­ral­ni vá­gyók. Jú­li­us­ban, au­gusz­tus­ban szin­te csak ilyen uta­sok­kal ta­lál­koz­tak az iro­da mun­ka­tár­sai, ezért kel­lő­en fel is ké­szül­tek az azon­na­li kí­ná­lat­ra és fog­la­lás­ra. A Neckermann-nál az idén 8 mil­li­árd Ft-ot köl­töt­tek nya­ra­lás­ra a ma­gya­rok. Az el­múlt évek­ben a gö­rög szi­ge­tek­re utaz­tak a leg­töb­ben, de az idén az el­ső hely­re a tö­rök Ri­vi­é­ra ke­rült. A sze­zon a ki­uta­zást il­le­tő­en ma­ga mö­gé uta­sí­tot­ta az elő­zőt, mi­vel a for­ga­lom egy­har­ma­dá­val (27,8%-kal) nőtt az elő­ző év ugyan­ezen idő­sza­ká­hoz ké­pest.

A Neckermann-nál a sze­zon 2001-ben ké­sőn in­dult. A ko­ráb­bi évek­ben má­jus­tól egé­szen ok­tó­be­rig fo­lya­ma­tos ro­ha­mot kel­lett ki­áll­ni­uk a mun­ka­tár­sak­nak, az idén nem ez volt a jel­lem­ző. A sze­zon jú­li­us­ban in­dult, szin­te min­den­ki a két hó­nap alatt sze­ret­te vol­na ki­pi­hen­ni az év fá­ra­dal­ma­it. Au­gusz­tus utol­só he­té­ben pe­dig szin­te va­rázs­ütés­re visz­­sza­esett a ke­res­let an­nak el­le­né­re, hogy az idén nem volt ál­ta­lá­nos is­ko­la­kez­dés eb­ben az idő­szak­ban.


Code share megállapodás az airBaltic és a Bulgaria Air között

Code share megállapodás az airBaltic és a Bulgaria Air között 

Ennek értelmében utasaiknak nagyobb rugalmasságot biztosítanak a két ország közötti utazás esetén.
Rekordnyereség a Singapore Airlines-nál

Rekordnyereség a Singapore Airlines-nál 

Tovább bővül a flotta és az útvonalhálózat.
Elektromos járműveken döcögünk a zöld átállás felé

Elektromos járműveken döcögünk a zöld átállás felé 

A hagyományos autók már nem kelendőek.
Átlépték a 130 milliárd forintot a repülőtéri fejlesztések

Átlépték a 130 milliárd forintot a repülőtéri fejlesztések 

...és a nagyszabású építkezések folytatódnak tovább.
Luxusdivatmárka a fedélzeten

Luxusdivatmárka a fedélzeten 

A készletet a China Airlines környezeti fenntarthatósági filozófiája jellemzi.
Nyáron hat új célállomás a lett légitársaság kínálatában

Nyáron hat új célállomás a lett légitársaság kínálatában 

Az idei nyári szezonban az airBaltic hat új célállomásra indít járatot Rigából, ezzel már több mint 70 útvonalat kínálnak a lett fővárosból.
Mindig is érdekelte, hogy milyen lehet egy buszgarázs belseje?

Mindig is érdekelte, hogy milyen lehet egy buszgarázs belseje? 

Ha igen, akkor május 11-én, szombaton módja lesz rá, hogy alaposan megtekintse.
Hétvégén Tour de Hongrie - forgalomkorlátozásokra számítson

Hétvégén Tour de Hongrie - forgalomkorlátozásokra számítson 

A Tour de Hongrie miatt május 10-11-én számíthatunk korlátozásokra és lezárásokra.
Látta már a Turkish Airlines reklámját José Mourinhóval?

Látta már a Turkish Airlines reklámját José Mourinhóval? 

A partnerség alapja a két globális óriás kiválóság és győzelem iránti közös szenvedélyét.
így újítja fel utaskabinjait az Emirates

így újítja fel utaskabinjait az Emirates 

A flotta felújítását teljes egészében a légitársaság saját központjában végzik, ahol a hét minden napján, 0-24 órában több mint 250 fős szakembergárda dolgozik.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.