Tíz évvel a katasztrófa után kezdődik a Concorde-per

Tíz évvel a 113 halálos áldozatot követelő Concorde katasztrófája után kedden megkezdődik a Párizs közeli Pontoise-ban az Air France légitársaság egykori szuperszonikus gépe tragédiájának máig vitatott körülményeit tisztázó per.

A francia légitársaság egyik Concorde típusú utasszállító gépe 2000. július 25-én zuhant le. A katasztrófa nem sokkal azután érte a New Yorkba tartó járatot, hogy elindult a párizsi Charles de Gaulle repülőtérről. A gép, amelynek baloldali hajtóműve a felszálláskor kigyulladt, egy szállodára zuhant Párizs Gonesse nevű elővárosában. A tragédiában mind a száz utas, a kilenc tagú francia személyzet és a szállodaépületben tartózkodott négy személy életét vesztette. A Concorde első katasztrófája egyben a hangsebesség kétszeresénél nagyobb, óránként 2200 kilométeres sebességgel szárnyaló, a fedélzetén luxuskörülményeket biztosító szuperszonikus gép mítoszának a végét is jelentette, s a légi járművet 2003-ban végleg kivonták a forgalomból. Az Air France és a British Airways által üzemeltetett utasszállító repülőgép 27 éven át üzemelt: a londoni Heahtrow, illetve a párizsi Charles de Gaulle repülőtérről három és fél óra alatt ért a New York-i John F. Kennedy repülőtérre.

A szakértői csatározásnak ígérkező négy hónapos per még el sem kezdődött, de a védelem a francia médiában már vitatta a légikatasztrófák vizsgálatával megbízott francia szervezet, a BEA következtetését, miszerint a Concorde két baloldali motorjának hibáját az okozta, hogy az egyik motor üzemanyagtartálya belülről megsérült, amikor a gép ráfutott egy a kifutópályán heverő 43 centiméter hosszú, 4,5 kilogramm súlyú fémdarabra, amely az előtte felszálló Continental Airlines amerikai légitársaság DC-10 típusú gépéről esett le; a hulladék szétszabdalta a szuperszonikus gép kerekét, amelynek szétrepülő darabjai megsértették az üzemanyagtartályt, s az így berobbant kerozin okozta a gép pusztulását.

"Ez a hivatalos verzió. Ezt meg fogjuk dönteni és be fogjuk bizonyítani, hogy a Concorde nyolc másodperccel korábban, mielőtt még átment a fémdarabon, azaz 700 méterrel előbb kapott lángra" - jelentette ki Olivier Metzner, a Continental ügyvédje. A francia igazságszolgáltatás ugyanis, a nyolc évig tartó vizsgálat után, az amerikai légitársaság, valamint öt személy ellen emelt vádat nem szándékos emberölés gyanújával. A Continental két alkalmazottja, az ominózus fémdarabot rosszul rögzítő John Taylor munkás, és közvetlen főnöke, Stanley Ford mellett a Concorde gép projektjének egykori két irányítója, Henri Perrier és Jacques Hérubel, valamint Claude Frantzen, a francia polgári légiközlekedési igazgatóság volt vezetője azért került a vádlottak padjára, mert a katasztrófa előtt alábecsülték a Concorde korábbi incidenseit.

A BEA vizsgálata megállapította, hogy a szuperszonikus gép rövid karrierje során 65 esetben merült fel gond a kerekekkel, illetve a gumiabroncsokkal, s ez hat alkalommal az üzemanyagtartály sérülésével járt együtt. Az Air France felelősségét azonban az ügyészség nem látta bizonyítottnak annak ellenére, hogy a BEA több gondatlanságot is észlelt a Concorde-ok karbantartásában.

A Canal+ kereskedelmi televízióban a múlt héten sugárzott dokumentumfilm viszont harminc szemtanú vallomása alapján egyértelműen az Air France-ot okolta a tragédiáért. Egy vizsgálat szerint a Concorde kerekei azért estek szét a kifutópálya egyik göröngyös darabján, mert a gép túl volt terhelve, és hiányzott egy támasztó alkatrész, amelyet a francia légitársaság karbantartói elfelejtettek a gépre ráhelyezni. Ezt a verziót a légitársaság vitatja, és felperesként vehet részt az ügyben. A 113 áldozat családjai közül csak hat fordult a bírósághoz, de az utasok rokonai közül egy sem. Nekik az amerikai légitársaság kisebb, az Air France pedig titok tárgyát képező hatalmas összegben fizetett kártérítést. (MTI)


Fennakadások a franciáknál a légi közlekedésben

Fennakadások a franciáknál a légi közlekedésben 

Erős havazás bénítja a gépek fel- és leszállását.
Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje

Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje 

Friss információk a repülőtér adataiból.
A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről

A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről 

A november 27-i kitelepülésen a tárca munkatársai mind a hazai, mind a külföldi utasok kérdéseire, esetleges panaszaira válaszolnak annak érdekében, hogy a fogyasztók tisztában legyenek az uniós rendelet alapján őket megillető jogi lehetőségekkel.
Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos

Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos 

Különleges járművel találkozhatunk a főváros szívében, ami azzal csal sokak arcára mosolyt, hogy oda is a játék örömét hozza el, ahol a városlakók nem is számítanak rá.
Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen!

Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen! 

Többek közt ez a megállapítás hangzott el azon a november 19-ei sajtóbeszélgetésen, amelyen mi is részt vettünk.
Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők

Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők 

A lettek az elmúlt hónapban újabb sikert értek el az utasszám és a járatkihasználtság tekintetében.
Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren

Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren 

Növelte utasforgalmát és javított eredmény mutatóin az év első három negyedévében az egyebek között Bécs schwechati repülőterét is üzemeltető Flughafen Wien Gruppe.
Új járatot indít a Ryanair

Új járatot indít a Ryanair 

2025 tavaszától indulnak a járatok Budapest és Castellón között.
Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását

Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását 

A két fél a következő évre szóló, karbantartási projektre kötött keretmegállapodása nemcsak a légiközlekedésben való együttműködést, hanem a magyar-szerb gazdasági és diplomáciai kapcsolatok erősítését is tükrözi.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.