Tíz évvel a katasztrófa után kezdődik a Concorde-per

Tíz évvel a 113 halálos áldozatot követelő Concorde katasztrófája után kedden megkezdődik a Párizs közeli Pontoise-ban az Air France légitársaság egykori szuperszonikus gépe tragédiájának máig vitatott körülményeit tisztázó per.

A francia légitársaság egyik Concorde típusú utasszállító gépe 2000. július 25-én zuhant le. A katasztrófa nem sokkal azután érte a New Yorkba tartó járatot, hogy elindult a párizsi Charles de Gaulle repülőtérről. A gép, amelynek baloldali hajtóműve a felszálláskor kigyulladt, egy szállodára zuhant Párizs Gonesse nevű elővárosában. A tragédiában mind a száz utas, a kilenc tagú francia személyzet és a szállodaépületben tartózkodott négy személy életét vesztette. A Concorde első katasztrófája egyben a hangsebesség kétszeresénél nagyobb, óránként 2200 kilométeres sebességgel szárnyaló, a fedélzetén luxuskörülményeket biztosító szuperszonikus gép mítoszának a végét is jelentette, s a légi járművet 2003-ban végleg kivonták a forgalomból. Az Air France és a British Airways által üzemeltetett utasszállító repülőgép 27 éven át üzemelt: a londoni Heahtrow, illetve a párizsi Charles de Gaulle repülőtérről három és fél óra alatt ért a New York-i John F. Kennedy repülőtérre.

A szakértői csatározásnak ígérkező négy hónapos per még el sem kezdődött, de a védelem a francia médiában már vitatta a légikatasztrófák vizsgálatával megbízott francia szervezet, a BEA következtetését, miszerint a Concorde két baloldali motorjának hibáját az okozta, hogy az egyik motor üzemanyagtartálya belülről megsérült, amikor a gép ráfutott egy a kifutópályán heverő 43 centiméter hosszú, 4,5 kilogramm súlyú fémdarabra, amely az előtte felszálló Continental Airlines amerikai légitársaság DC-10 típusú gépéről esett le; a hulladék szétszabdalta a szuperszonikus gép kerekét, amelynek szétrepülő darabjai megsértették az üzemanyagtartályt, s az így berobbant kerozin okozta a gép pusztulását.

"Ez a hivatalos verzió. Ezt meg fogjuk dönteni és be fogjuk bizonyítani, hogy a Concorde nyolc másodperccel korábban, mielőtt még átment a fémdarabon, azaz 700 méterrel előbb kapott lángra" - jelentette ki Olivier Metzner, a Continental ügyvédje. A francia igazságszolgáltatás ugyanis, a nyolc évig tartó vizsgálat után, az amerikai légitársaság, valamint öt személy ellen emelt vádat nem szándékos emberölés gyanújával. A Continental két alkalmazottja, az ominózus fémdarabot rosszul rögzítő John Taylor munkás, és közvetlen főnöke, Stanley Ford mellett a Concorde gép projektjének egykori két irányítója, Henri Perrier és Jacques Hérubel, valamint Claude Frantzen, a francia polgári légiközlekedési igazgatóság volt vezetője azért került a vádlottak padjára, mert a katasztrófa előtt alábecsülték a Concorde korábbi incidenseit.

A BEA vizsgálata megállapította, hogy a szuperszonikus gép rövid karrierje során 65 esetben merült fel gond a kerekekkel, illetve a gumiabroncsokkal, s ez hat alkalommal az üzemanyagtartály sérülésével járt együtt. Az Air France felelősségét azonban az ügyészség nem látta bizonyítottnak annak ellenére, hogy a BEA több gondatlanságot is észlelt a Concorde-ok karbantartásában.

A Canal+ kereskedelmi televízióban a múlt héten sugárzott dokumentumfilm viszont harminc szemtanú vallomása alapján egyértelműen az Air France-ot okolta a tragédiáért. Egy vizsgálat szerint a Concorde kerekei azért estek szét a kifutópálya egyik göröngyös darabján, mert a gép túl volt terhelve, és hiányzott egy támasztó alkatrész, amelyet a francia légitársaság karbantartói elfelejtettek a gépre ráhelyezni. Ezt a verziót a légitársaság vitatja, és felperesként vehet részt az ügyben. A 113 áldozat családjai közül csak hat fordult a bírósághoz, de az utasok rokonai közül egy sem. Nekik az amerikai légitársaság kisebb, az Air France pedig titok tárgyát képező hatalmas összegben fizetett kártérítést. (MTI)


Halálos hajóbaleset Verőcénél - még tart az áldozatok felkutatása

Halálos hajóbaleset Verőcénél - még tart az áldozatok felkutatása 

A parton, a vízen és a vízben, valamint hőkamerás és egyéb drónokkal a levegőből is keresik a szombat éjjel Verőcénél balesetet szenvedett hajó eltűnt utasait.
Code share megállapodás az airBaltic és a Bulgaria Air között

Code share megállapodás az airBaltic és a Bulgaria Air között 

Ennek értelmében utasaiknak nagyobb rugalmasságot biztosítanak a két ország közötti utazás esetén.
Rekordnyereség a Singapore Airlines-nál

Rekordnyereség a Singapore Airlines-nál 

Tovább bővül a flotta és az útvonalhálózat.
Elektromos járműveken döcögünk a zöld átállás felé

Elektromos járműveken döcögünk a zöld átállás felé 

A hagyományos autók már nem kelendőek.
Átlépték a 130 milliárd forintot a repülőtéri fejlesztések

Átlépték a 130 milliárd forintot a repülőtéri fejlesztések 

...és a nagyszabású építkezések folytatódnak tovább.
Luxusdivatmárka a fedélzeten

Luxusdivatmárka a fedélzeten 

A készletet a China Airlines környezeti fenntarthatósági filozófiája jellemzi.
Nyáron hat új célállomás a lett légitársaság kínálatában

Nyáron hat új célállomás a lett légitársaság kínálatában 

Az idei nyári szezonban az airBaltic hat új célállomásra indít járatot Rigából, ezzel már több mint 70 útvonalat kínálnak a lett fővárosból.
Mindig is érdekelte, hogy milyen lehet egy buszgarázs belseje?

Mindig is érdekelte, hogy milyen lehet egy buszgarázs belseje? 

Ha igen, akkor május 11-én, szombaton módja lesz rá, hogy alaposan megtekintse.
Hétvégén Tour de Hongrie - forgalomkorlátozásokra számítson

Hétvégén Tour de Hongrie - forgalomkorlátozásokra számítson 

A Tour de Hongrie miatt május 10-11-én számíthatunk korlátozásokra és lezárásokra.
Látta már a Turkish Airlines reklámját José Mourinhóval?

Látta már a Turkish Airlines reklámját José Mourinhóval? 

A partnerség alapja a két globális óriás kiválóság és győzelem iránti közös szenvedélyét.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.