Tíz évvel a katasztrófa után kezdődik a Concorde-per

Tíz évvel a 113 halálos áldozatot követelő Concorde katasztrófája után kedden megkezdődik a Párizs közeli Pontoise-ban az Air France légitársaság egykori szuperszonikus gépe tragédiájának máig vitatott körülményeit tisztázó per.

A francia légitársaság egyik Concorde típusú utasszállító gépe 2000. július 25-én zuhant le. A katasztrófa nem sokkal azután érte a New Yorkba tartó járatot, hogy elindult a párizsi Charles de Gaulle repülőtérről. A gép, amelynek baloldali hajtóműve a felszálláskor kigyulladt, egy szállodára zuhant Párizs Gonesse nevű elővárosában. A tragédiában mind a száz utas, a kilenc tagú francia személyzet és a szállodaépületben tartózkodott négy személy életét vesztette. A Concorde első katasztrófája egyben a hangsebesség kétszeresénél nagyobb, óránként 2200 kilométeres sebességgel szárnyaló, a fedélzetén luxuskörülményeket biztosító szuperszonikus gép mítoszának a végét is jelentette, s a légi járművet 2003-ban végleg kivonták a forgalomból. Az Air France és a British Airways által üzemeltetett utasszállító repülőgép 27 éven át üzemelt: a londoni Heahtrow, illetve a párizsi Charles de Gaulle repülőtérről három és fél óra alatt ért a New York-i John F. Kennedy repülőtérre.

A szakértői csatározásnak ígérkező négy hónapos per még el sem kezdődött, de a védelem a francia médiában már vitatta a légikatasztrófák vizsgálatával megbízott francia szervezet, a BEA következtetését, miszerint a Concorde két baloldali motorjának hibáját az okozta, hogy az egyik motor üzemanyagtartálya belülről megsérült, amikor a gép ráfutott egy a kifutópályán heverő 43 centiméter hosszú, 4,5 kilogramm súlyú fémdarabra, amely az előtte felszálló Continental Airlines amerikai légitársaság DC-10 típusú gépéről esett le; a hulladék szétszabdalta a szuperszonikus gép kerekét, amelynek szétrepülő darabjai megsértették az üzemanyagtartályt, s az így berobbant kerozin okozta a gép pusztulását.

"Ez a hivatalos verzió. Ezt meg fogjuk dönteni és be fogjuk bizonyítani, hogy a Concorde nyolc másodperccel korábban, mielőtt még átment a fémdarabon, azaz 700 méterrel előbb kapott lángra" - jelentette ki Olivier Metzner, a Continental ügyvédje. A francia igazságszolgáltatás ugyanis, a nyolc évig tartó vizsgálat után, az amerikai légitársaság, valamint öt személy ellen emelt vádat nem szándékos emberölés gyanújával. A Continental két alkalmazottja, az ominózus fémdarabot rosszul rögzítő John Taylor munkás, és közvetlen főnöke, Stanley Ford mellett a Concorde gép projektjének egykori két irányítója, Henri Perrier és Jacques Hérubel, valamint Claude Frantzen, a francia polgári légiközlekedési igazgatóság volt vezetője azért került a vádlottak padjára, mert a katasztrófa előtt alábecsülték a Concorde korábbi incidenseit.

A BEA vizsgálata megállapította, hogy a szuperszonikus gép rövid karrierje során 65 esetben merült fel gond a kerekekkel, illetve a gumiabroncsokkal, s ez hat alkalommal az üzemanyagtartály sérülésével járt együtt. Az Air France felelősségét azonban az ügyészség nem látta bizonyítottnak annak ellenére, hogy a BEA több gondatlanságot is észlelt a Concorde-ok karbantartásában.

A Canal+ kereskedelmi televízióban a múlt héten sugárzott dokumentumfilm viszont harminc szemtanú vallomása alapján egyértelműen az Air France-ot okolta a tragédiáért. Egy vizsgálat szerint a Concorde kerekei azért estek szét a kifutópálya egyik göröngyös darabján, mert a gép túl volt terhelve, és hiányzott egy támasztó alkatrész, amelyet a francia légitársaság karbantartói elfelejtettek a gépre ráhelyezni. Ezt a verziót a légitársaság vitatja, és felperesként vehet részt az ügyben. A 113 áldozat családjai közül csak hat fordult a bírósághoz, de az utasok rokonai közül egy sem. Nekik az amerikai légitársaság kisebb, az Air France pedig titok tárgyát képező hatalmas összegben fizetett kártérítést. (MTI)


Ködös időben szállunk fel, incidens repülés közben, „lezuhanunk”,  csúszdán menekülünk, sűrű füst- és tűzfelhőbe keveredünk

Ködös időben szállunk fel, incidens repülés közben, „lezuhanunk”, csúszdán menekülünk, sűrű füst- és tűzfelhőbe keveredünk 

A Wizz Air január 31-ére szóló meghívása alaposan felpörgette az adrenalinszintemet, elvégre nem minden nap zuhanhat le úgy az ember egy repülő fedélzetéről, hogy azt tuti túl is élje.
Új prémium márkájú folyami hajók járják hamarosan Európa vizeit

Új prémium márkájú folyami hajók járják hamarosan Európa vizeit 

2027-től indít Európában új folyami hajózási szolgáltatást indít a Royal Caribbean Group.
Közvetlen légihíd Debrecenből a török és az albán tengerparthoz

Közvetlen légihíd Debrecenből a török és az albán tengerparthoz 

Nyáron már indulnak a közvetlen járatok.
Most akkor van vagy nincs otthoni munkavégzés a MÁV-nál?

Most akkor van vagy nincs otthoni munkavégzés a MÁV-nál? 

Kisebb vita robbant ki ez ügyben a z érdekelt felek közt.
Évértékelő jelentés a lett légitársaság tavalyi eredményeiről

Évértékelő jelentés a lett légitársaság tavalyi eredményeiről 

Az airBaltic tavalyi évét jelentős növekedés, rekorderedmények, innovatív fejlesztések és megerősített globális jelenlét jellemezte.
Rekordévet zárt a dubaji nemzetközi repülőtér

Rekordévet zárt a dubaji nemzetközi repülőtér 

A nemzetközi utazások legforgalmasabb repülőtere, a dubaji nemzetközi repülőtér (DXB) 2024-ben rekordot döntött: 92,3 millió utas haladt át a termináljain – jelentették be a hatóságok csütörtökön.
Utasszállító repülőgép ütközött helikopterrel Washingtonnál – FRISSÍTVE

Utasszállító repülőgép ütközött helikopterrel Washingtonnál – FRISSÍTVE 

Egy utasszállító repülőgép és egy katonai helikopter ütközött össze az amerikai főváros légterében. Nincs túlélője a tragédiának.
Hasított tavaly a BAHART

Hasított tavaly a BAHART 

Több mint 2,3 millióan utaztak 2024-ben a Balatoni Hajózási Zrt. (BAHART) járatain, 178 ezerrel többen, mint a megelőző évben.
Megaveszteséggel zárta a tavalyi évet a Boeing

Megaveszteséggel zárta a tavalyi évet a Boeing  

Nem valószínű, hogy ennek ismeretében rekordösszegű prémiumokat osztanak szét a cég vezetői között. És az már most bizonyos, hogy idén jelentős átalakításokra is sor kerül.
Félretették a rossz viszonyt – újraindul a légiközlekedés India és Kína között

Félretették a rossz viszonyt – újraindul a légiközlekedés India és Kína között 

Öt évnyi mosolyszünetet követően most kedvező fordulatot vett a két ország közti kapcsolat.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.