Tíz évvel a katasztrófa után kezdődik a Concorde-per

Tíz évvel a 113 halálos áldozatot követelő Concorde katasztrófája után kedden megkezdődik a Párizs közeli Pontoise-ban az Air France légitársaság egykori szuperszonikus gépe tragédiájának máig vitatott körülményeit tisztázó per.

A francia légitársaság egyik Concorde típusú utasszállító gépe 2000. július 25-én zuhant le. A katasztrófa nem sokkal azután érte a New Yorkba tartó járatot, hogy elindult a párizsi Charles de Gaulle repülőtérről. A gép, amelynek baloldali hajtóműve a felszálláskor kigyulladt, egy szállodára zuhant Párizs Gonesse nevű elővárosában. A tragédiában mind a száz utas, a kilenc tagú francia személyzet és a szállodaépületben tartózkodott négy személy életét vesztette. A Concorde első katasztrófája egyben a hangsebesség kétszeresénél nagyobb, óránként 2200 kilométeres sebességgel szárnyaló, a fedélzetén luxuskörülményeket biztosító szuperszonikus gép mítoszának a végét is jelentette, s a légi járművet 2003-ban végleg kivonták a forgalomból. Az Air France és a British Airways által üzemeltetett utasszállító repülőgép 27 éven át üzemelt: a londoni Heahtrow, illetve a párizsi Charles de Gaulle repülőtérről három és fél óra alatt ért a New York-i John F. Kennedy repülőtérre.

A szakértői csatározásnak ígérkező négy hónapos per még el sem kezdődött, de a védelem a francia médiában már vitatta a légikatasztrófák vizsgálatával megbízott francia szervezet, a BEA következtetését, miszerint a Concorde két baloldali motorjának hibáját az okozta, hogy az egyik motor üzemanyagtartálya belülről megsérült, amikor a gép ráfutott egy a kifutópályán heverő 43 centiméter hosszú, 4,5 kilogramm súlyú fémdarabra, amely az előtte felszálló Continental Airlines amerikai légitársaság DC-10 típusú gépéről esett le; a hulladék szétszabdalta a szuperszonikus gép kerekét, amelynek szétrepülő darabjai megsértették az üzemanyagtartályt, s az így berobbant kerozin okozta a gép pusztulását.

"Ez a hivatalos verzió. Ezt meg fogjuk dönteni és be fogjuk bizonyítani, hogy a Concorde nyolc másodperccel korábban, mielőtt még átment a fémdarabon, azaz 700 méterrel előbb kapott lángra" - jelentette ki Olivier Metzner, a Continental ügyvédje. A francia igazságszolgáltatás ugyanis, a nyolc évig tartó vizsgálat után, az amerikai légitársaság, valamint öt személy ellen emelt vádat nem szándékos emberölés gyanújával. A Continental két alkalmazottja, az ominózus fémdarabot rosszul rögzítő John Taylor munkás, és közvetlen főnöke, Stanley Ford mellett a Concorde gép projektjének egykori két irányítója, Henri Perrier és Jacques Hérubel, valamint Claude Frantzen, a francia polgári légiközlekedési igazgatóság volt vezetője azért került a vádlottak padjára, mert a katasztrófa előtt alábecsülték a Concorde korábbi incidenseit.

A BEA vizsgálata megállapította, hogy a szuperszonikus gép rövid karrierje során 65 esetben merült fel gond a kerekekkel, illetve a gumiabroncsokkal, s ez hat alkalommal az üzemanyagtartály sérülésével járt együtt. Az Air France felelősségét azonban az ügyészség nem látta bizonyítottnak annak ellenére, hogy a BEA több gondatlanságot is észlelt a Concorde-ok karbantartásában.

A Canal+ kereskedelmi televízióban a múlt héten sugárzott dokumentumfilm viszont harminc szemtanú vallomása alapján egyértelműen az Air France-ot okolta a tragédiáért. Egy vizsgálat szerint a Concorde kerekei azért estek szét a kifutópálya egyik göröngyös darabján, mert a gép túl volt terhelve, és hiányzott egy támasztó alkatrész, amelyet a francia légitársaság karbantartói elfelejtettek a gépre ráhelyezni. Ezt a verziót a légitársaság vitatja, és felperesként vehet részt az ügyben. A 113 áldozat családjai közül csak hat fordult a bírósághoz, de az utasok rokonai közül egy sem. Nekik az amerikai légitársaság kisebb, az Air France pedig titok tárgyát képező hatalmas összegben fizetett kártérítést. (MTI)


Ilyenről még nem is hallottunk, pedig Bécsben már élesben tesztelik

Ilyenről még nem is hallottunk, pedig Bécsben már élesben tesztelik 

Kísérleti projekt indult az osztrák fővárosban – igencsak különleges témában.
Hidrogénhajtású repülőgép tervet mutatott be az Airbus

Hidrogénhajtású repülőgép tervet mutatott be az Airbus 

Az Airbus bemutatta legújabb terveit a ZEROe repülőgéphez, amely teljesen elektromos, hidrogénhajtású és kibocsátásmentes lesz.
Ismert hazai szállodás szakemberek a magyar hajózási startup-nál

Ismert hazai szállodás szakemberek a magyar hajózási startup-nál 

A CLICKnCRUISE tőkét vont be angyalbefektetőktől, amelynek eredményeként a cég értéke eléri az 1,3 milliárd forintot.
Forgalomban vizsgázott az új magyar busz

Forgalomban vizsgázott az új magyar busz 

Jól vizsgázott az első magyar elektromos midibusz. Öt héten és 5800 kilométeren át szállította az utasokat Baján a GANZ-SOR EBN8 friss fejlesztésű prototípusa.
Kínában indul a légitaxi-szolgáltatás

Kínában indul a légitaxi-szolgáltatás 

Kína megadta az engedélyt az EHang elektromos légitaxijának (eVTOL), amely mostantól hivatalosan is szállíthat utasokat Kantonban és Hefejben.
Ült már szállítórepülő fedélzetén?

Ült már szállítórepülő fedélzetén? 

A RepTár Szolnoki Repülőmúzeum 2025-ben is különleges programokkal várja a családokat, baráti társaságokat, kirándulókat és a repülés szerelmeseit.
A LOT május 25-én indít egy járatot New York és Budapest között

A LOT május 25-én indít egy járatot New York és Budapest között 

Egyszeri charterjáratról van szó, nem közvetlen légi hídról New York és Budapest között.
Az izraeli miniszterelnök látogatása miatt gyakorlatilag lezárják fél Budapestet

Az izraeli miniszterelnök látogatása miatt gyakorlatilag lezárják fél Budapestet 

Az izraeli miniszterelnök, Benjamin Netanjahu látogatása miatt április 6-ig megváltozik a főváros forgalmi rendje.
Megérkezett az első járat Máltáról Debrecenbe

Megérkezett az első járat Máltáról Debrecenbe 

Sikeresen landolt a Universal Air légitársaság Máltáról érkező első menetrendszerű járata vasárnap délután.
Csoportok figyelmébe: vonaton, buszos utazáshoz előzetes regisztráció kell

Csoportok figyelmébe: vonaton, buszos utazáshoz előzetes regisztráció kell 

Előzetesen regisztrálni kell a csoportos utazás tervét a MÁV-csoport honlapján.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.