A BBC szombati összeállítása szerint Egyiptomban például tízezer, Floridában 9 ezer, Indiában nyolcezer, Dél-Afrikában ötezer, Kaliforniában négyezer, a zavargásoktól sújtott Thaiföldön 2500 brit várakozik, de sokan szeretnének hazatérni a karibi térségből, valamint Dubajból és a Maldív-szigetekről is.
A British Airways (BA) és a Virgin Atlantic légitársaság egyaránt közölte: önkéntesek jelentkezését kéri, akik lemondanának korábban lefoglalt repülőjegyükről, helyet biztosítva a külföldön veszteglőknek. A BA az utazástól önként visszalépőknek pótköltség felszámítása nélkül kínál átfoglalási lehetőséget más járatokra, azzal a feltétellel, hogy az új foglalásnak legalább hét nappal későbbre kell szólnia az eredeti indulási dátumnál.
A Virgin Atlantic szombaton arról számolt be, hogy hasonló felhívására máris sokan jelentkeztek, lemondva utazásukról a külföldön rekedtek javára. Sir Richard Branson, a Virgin vállalatcsoport alapítója maga is csak szombaton tudott hazautazni Los Angelesből, bérelt repülőgépen. Sir Richard érkezése után a BBC-nek kijelentette: "nem lett volna helyénvaló", ha elfoglal egy ülőhelyet saját cégének egyik mentrendszerű járatán, miközben utasai a hazatérésre várakoznak. Hozzátette: légitársasága 50 millió fontot (csaknem 15 milliárd forintot) veszített a hatnapos brit légtérzár miatt, és ezért valószínűleg kártérítést kér a kormánytól.
A British Airwayst becslések szerint 100 millió font veszteség érhette a légiforgalom leállítása miatt. A brit légtér 6 napig volt zárva a vulkáni hamu jelentette repülésbiztonsági kockázat miatt. A brit repülőterek naponta átlagosan 5500 járatot és több mint félmillió utast fogadnak és indítanak. A brit utasforgalom felét a két legnagyobb londoni repülőtér, Heathrow és Gatwick bonyolítja le. Heathrow-n naponta átlagosan 1250 járat és 180 ezer utas, Gatwicken hatszáz járat és 77 ezer utas fordul meg. Willie Walsh, a British Airways vezérigazgatója a keddi légtérnyitás után kijelentette: véleménye szerint már napokkal korábban meg lehetett volna nyitni a brit repülőtereket. A brit polgári repülésügyi hatóság (CAA) szerint azonban a légijáratok újraindítása előtt a fő akadály az volt, hogy előbb ki kellett deríteni a repülőgépek "hamutűrő" képességének mértékét. (MTI)