A Napi Turizmusnak eljuttatott információk szerint a még kellően meg nem erősödött, úgy hazai mint külföldi viszonylatban versenyhátrányban működő vidéki repülőtereket a vártnál nagyobb mértékben érintette a gazdasági válság, és nem egy helyen már a működés is veszélyben forog. Eközben a szomszédos országok hasonló repülőterei mindenütt kiemelt kormányzati támogatást élveznek és töretlenül fejlődnek. Ezek a repülőterek a VRSZ meglátása szerint már nem csupán a forgalmat viszik el a magyar repülőterekről, de a befektetések is inkább a fejlett repülőtér-hálózattal rendelkező Románia, Szlovákia és Horvátország repülőterei köré települnek.
A problémák megoldására a VRSZ egy cselekvési tervet dolgozott ki és fogadott el, melyet a következő hetekben a közlekedéspolitika irányítóival és a repülőtereken jelenlévő hatóságok és egyéb szervek vezetőivel kívánnak egyeztetni.
A közgyűlésen egyetértés született abban, hogy a vidéki repülőterek működésének fenntartása elsőrendű nemzeti érdek, mivel ezek jelentős mértékben növelik az őket körülvevő régiók verseny- és, tőkevonzó képességét. A közgyűlésen résztvevő repülőtér-igazgatók úgy látják, hogy az állam néhány a repülőterekre vonatkozó jogszabály felülvizsgálatával, illetve megfelelő koordinációval pénz nélkül is sokat tudna javítani a repülőterek helyzetén. A jogszabályi módosítások egyfelől érintenék a belföldi kereskedelmi repülés adómentessegét; a hatályos szabályozás értelmében a belföldi kereskedelmi repülésre nem vonatkozik a külföldi járatokra érvényes üzemanyagárat csökkentő adómentesség. Mint Vadász Lászlótól, Győr-Pér repülőtér igazgatójától a Napi Turizmus megtudta, a belföldi kereskedelmi repülés a kerozint sújtó magas jövedéki adó és ÁFA miatt kétszer annyiba kerül, mint a nemzetközi repülés, így nehéz esélyegyenlőséget teremteni.
Másfelől könnyítéseket remél a VRSZ a határnyitási procedúrát illetve annak költségeit illetően. A Napi Turizmus kérdésére reagálva Vadász László elmondta, az illetékes tárcák az ügyben pozitív hozzáállást tanúsítottak. A VRSZ-nél úgy látják, a közlekedéspolitikának szemléletváltásra van szüksége, mivel a magyar légiközlekedési piac példátlanul torz és központosított. Míg a hasonló méretű országokban a regionális repülőterek piaci részesedése 35-55%-os a központi repülőterek mellett, addig nálunk ez az arány kevesebb, mint 1%.
A VRSZ várja az okok feltárását és ezt hivatalosan is kéri az illetékes állami szervektől, ehhez a szövetség felajánlja segítségét, tagjainak szakmai tapasztalatát. A szövetség a szerkesztőségünkbe eljuttatott közlemény szerint legfontosabb jövőbeni feladatának tekinti, hogy minden eszközzel segítse a repülőterek megerősödését, hogy azok megfelelően tudják szolgálni a vidéki régiók gazdaságát, és javítani a lakosság életminőségét.
A fent elhangzottak mellett a közgyűlésen tisztújításra is sor került: A szövetség elnökének Vadász Lászlót, Győr-Pér repülőtér igazgatóját választották, akinek munkáját Farkas András a debreceni és Horváth Péter a nyíregyházi repülőtér igazgatója alelnökként segíti. A szövetség határozatban köszönte meg a leköszönő elnök Jenei Zoltán és Papp József alelnök eddigi munkáját.
Lapunk, a Turizmus Trend, hamarosan megjelenő nyomtatott számában részletesen is foglalkozik a vidéki repülőterek helyzetével.