„Tudtam, hogy repülőgépek közelében akarok dolgozni”

Hét, a Qatar Airways dohai központjában eltöltött év után mondhatni, hogy egy véletlen folytán vette át — hivatalosan április 1-én — Sárik Tamás a légitársaság budapesti képviseletén hosszú időn át betöltetlen értékesítési igazgatói pozícióját. Múltról, jelenről, jövőről kérdeztük.

Miért pont a repülés?

Azok közé tartozom, akiket már gyermekkorban megszédített a repülés. Nincsenek családi előzményeim, senki sem foglalkozott repüléssel, de én tudtam, hogy repülőgépek közelében akarok dolgozni.

Nem akart pilóta, utaskísérő, karbantartó vagy irányító lenni?

Nem éreztem ilyesmire belső késztetést, így idegenforgalmi főiskolára, majd a közgazdasági egyetemre jártam; utóbbit már munka mellett végeztem. A főiskolai diploma megszerzése után egy nappal már kiközvetített munkaerőként a ferihegyi jegykezelésen találtam magam. Állandóan kérdeztem, igyekeztem mindent megtanulni. Az érdeklődésemre felfigyeltek, így 1999-ben állományba vett a Malév. Nemzetközi elszámolással foglalkoztam négy éven át, majd árképzés és bevétel optimalizálás következett, egészen 2009-ig.

2009. a Karim Makhlouf nevével fémjelzett, sokak által vitatott időszak...

Izgalmas idők voltak ezek; az egyre erősődö fapadosok ellenében egy egészen más kereskedelmi stratégiát kellett kialakítani. Karim keresletet akart stimulálni, amiben volt ráció, de az átlagbevétel csökkent; a fapados modellhez kell egy ezt szabályozni képes bevétel optimalizálási rendszer, ez a szoftver a Malévnél eléggé elavult volt.

A Malév vége azonban már Katarban éri. Miért pont 2009-ben váltott?

Már 2008-ban megkerestek a Qatar Airways-től egy ajánlattal, de nem voltam elég bátor meglépni. Ekkor kezdtek igazán terjeszkedni, szakértőket kerestek, hozzám egy fejvadász cégen keresztül jutottak el. Egy évvel később éreztem, hogy — bár a Malév akkor egy komoly cég volt — sem tanulni, sem pedig adni nem vagyok képes már a légitársaságnál. Ezúttal én kopogtattam be a Qatar Airways-hez.

Tárt karokkal fogadták?

Olyannyira, hogy fél nappal azután, hogy írtam nekik már a repülőjegyet és a vízumot küldték. Egy héttel később fel is vettek. A hálózati bevétel optimalizálása, árképzés, a kereslet előrejelzése lett a feladatom. Illetékességem Afrikára, Ázsiára és Ausztráliára terjedt ki. De a csoportos üzletág terén a teljes hálózat hozzám tartozott.

Nem visszalépés a dohai pozíciót követően a budapesti kirendeltségen folytatni?

Hét évet töltöttem egy nem egyszerű területen, minden állomással majdnem 24/7-ben kapcsolatban kellett lennem. Másrészt szeretek tanulni, ismereteket szerezni így elkezdett érdekelni egy külállomás. Pluszt jelentett, hogy Magyarországon, ott ahol kezdtem a szakmát elsajátítani, üresedés történt. A Malévnél azt gondoltam, az lesz a szakmai kiteljesedésem, ha country manager lehetek. A sors fura játéka, hogy mindezt Budapesten Qatar színekben teszem. Mehettem volna Ázsiába, Hollandiába is, de a szívem is haza húzott.

Nehezen hagyta ott ennyi év után Katart? Jól érezte ott magát?

2009-ben még kevésbé örültem annak, hogy ott vagyok; korlátozottak voltak a lehetőségek. Utóbb meg még maradtam volna egy keveset. Exponenciális fejlődésen esett át Doha, amitől rengeteget javult az ember napi komfortérzete; sokkal élhetőbbé vált a város. Engem megfogott a helyiek élethez való példaértékű hozzáállása; tisztelik az életet, vidámabbak, barátságosabbak. Szerintem az éghajlat is remek; rendben, 2-3 hónapot meg kell szenvedni nyáron, de az év többi része kellemes. Az esernyőt elfelejthettem.

Ha már a szíve is húzta, egy darabig marad, a légitársaságnál mindenképpen.

Aligha tudnék hasonlóan dinamikusan fejlődő céget mondani, hasonlóan szuper termékkel.

Szupernek mondott termékkel a térségből más is versenyez a magyar piacért; az Emirates igyekszik mindent megtenni, hogy tripla hetesét nap mint nap megtöltse. Úgy tudjuk, hogy korrekt versenytársként jól megférnek egymás mellett.

Örülünk annak, ha mások is sikeresek, de inkább magunkról szólnék. Például, hogy a Qatar Airways-t a Skytrax az “év légitársaságává” választotta. Emellett business oszályunk évek óta a világ legjobbjának járó elismerést kapja. Arra törekszünk, hogy a legmagasabb utaselégedettséget érjük el, hogy az utasok természetes választása legyünk. Úgy vélem, hogy az új Hamad Nemzetközi Repülőtér szolgáltatásai illetve az onnan kínált száznál is több, rövid átszállási idővel elérhető célállomás ebbe az irányba tereli őket.

Remek, de honnan töltik a heti 10 járatot. Inkább Budapest felé van kereslet?

Természetesen Magyarország nagyon népszerű úticél let a közelmúltban de szezontól függően 30-50 százalék között mozog a magyar utasok aránya. A budapesti kapacitások nagyobb részét a hálózat tölti annak ellenére is, hogy a heti plusz három járat révén nagyobb mértékben járulunk hozzá a fenti arányhoz. A hétfői, csütörtöki és vasárnapi második járatok elsősorban Kína, Japán, Korea és a többi távol-keleti célállomás felé kurtítják meg olyan mértékben a csatlakozási időket, hogy a fenti desztinációkra a legrövidebb út Dohán keresztül vezet.

A Qatar Airways erőteljes régiós terjeszkedésének köszönhetően Budapest alaposan körbe lett lőve a légitársaság desztinációival. Rontják-e Budapest forgalmát az immár önállóan is közlekedő belgrádi, zágrábi járatok, van-e elszívó hatása a megnövelt bécsi kapacitásoknak?

Zágráb és Belgrád nem, ugyanakkor Schwechat értelemszerűen bevonzza a nyugat-magyarországi utazóközönséget. Bécsben nagyobb kapacitás értékesíthető, ami nekünk is jó, szükség lehet a több ülésre, kiegészítjük egymást. Ez az utasoknak is kényelmes, hiszen mindenki a lakóhelyéhez legközelebb eső repülőtérről indulhat.

Mit terveznek Magyarországon?

Legfőbb célunk, hogy az utazók minket válasszanak. Igyekszünk eljutni minden lehetséges utashoz, valamint szeretnénk továbbra is a Qatar márka megkövetelte színvonalat nyújtani. Turista, és business osztályunkra egyaránt büszkék vagyunk. Rendszeresen előrukkolunk kreatív ötletekkel, amiről utasaink is folyamatosan értesülnek. Csakúgy, mint az állandóan növekvő útvonalhálózatunkról, ami nemrég Ausztrália és Új-Zéland felé bővült; Sydney, Adelaide valamint Auckland is a hálózat részévé vált.


Budapest Airport: itt a nyári csúcsforgalom

Budapest Airport: itt a nyári csúcsforgalom 

Rekord utasforgalom várható az idei nyáron a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, amelyre a Budapest Airport már tavaly ősszel megkezdte a felkészülést.
Új VIP terminál a máltai repülőtéren

Új VIP terminál a máltai repülőtéren 

4,5 millió eurós beruházással újult meg a máltai repülőtér VIP vendégterminálja.
Az Emirates és az Uber stratégiai együttműködést írt alá

Az Emirates és az Uber stratégiai együttműködést írt alá 

A felek egy gördülékeny foglalási rendszer kialakításán dolgoznak együtt.
Íme, Nyugat-Európa legjobb légitársasága

Íme, Nyugat-Európa legjobb légitársasága 

A francia légitársaság egymást követő ötödik évben lett a legjobb nyugat-európai légitársaság az utasok visszajelzése alapján készülő listán.
Ryanair: Évek óta figyelmeztettünk a Boeing problémáira

Ryanair: Évek óta figyelmeztettünk a Boeing problémáira 

A Ryanair vezérigazgatója, Michael O’Leary élesen bírálta a Boeing gyártási gyakorlatát, miután lezuhant az Air India Dreamliner repülőgépe.
A Wizz Air felfüggeszti a Dubaj és Abu-Dzabi felé induló járatait

A Wizz Air felfüggeszti a Dubaj és Abu-Dzabi felé induló járatait 

A légitársaság a kialakult helyzet miatt július 3-tól szeptember 15-ig felfüggeszti ezeket a járatpárokat.
Új szinten az autómegosztás: egyre többen választják külföldi utakhoz is

Új szinten az autómegosztás: egyre többen választják külföldi utakhoz is 

MOL Limo: a hosszútávú belföldi bérlések legnépszerűbb célpontja a magyarok körében a Balaton.
Tarolt a Turkish Airlines a légitársaságok Oscar-díjátadóján

Tarolt a Turkish Airlines a légitársaságok Oscar-díjátadóján 

Immár tizedik alkalommal nyerték el az „Európa legjobb légitársasága” címet.
Emirates: új játékok, jobb repülési élmény

Emirates: új játékok, jobb repülési élmény 

A légitársaság a nyári iskolai szünetre időzítve új fedélzeti játék- és táskakollekciót vezet be a gyerekek számára minden járatán.
Hosszas előkészítő munka után az idei főszezonra tervezett start is elmaradhat

Hosszas előkészítő munka után az idei főszezonra tervezett start is elmaradhat 

A turistákat egyik görög szigetről a másikra szállító hidroplánokról van szó.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.