Üdvözölnék a légitársaságok az uniós kártérítési szabályok módosítását

Az AIRportal.hu megkeresett több jelentős szereplőt, hogy mit szólnak a légiutasok jogairól szóló uniós irányelv tervezett módosításához: a válaszolók üdvözlik az elképzelést, álláspontjuk szerint egyértelműbb helyzetet kell teremteni, a szabályozásnak pedig a légicégek érdekeit is figyelembe kellene vennie.

A horvát uniós elnökség javaslatot nyújtott be a 261-es EU-irányelv módosítására. Ha elfogadnák, sokkal nehezebb lenne az utasoknak kártérítést kérniük: jóval több idő számítana késésnek rövidebb és nagyobb utaknál egyaránt, így például hosszútávú járatnál 12 óra után járna kártérítés, bár összegét nem módosították. Az AIRportal.hu megkeresésére nyilatkozó jelentős légitársaságok egyetértettek abban, hogy szükség van a most hatályban lévő rendelet módosítására, mert meg kell jelennie az ő érdekeiknek is. A többek közt a Lufthansa-csoportot, az IAG-holdingot és a Ryanairt is a tagjai között tudó Airlines for Europe (A4E) lobbiszervezet az AIRportal.hu érdeklődésére azt közölte: a szabályozás ellen már a hatályba lépése óta tiltakoznak, és folyamatosan lobbiztak azért, hogy újratárgyalják a tartalmát. Mint írták, a légitársaságok és az utasok közti viszonyt csak mérgezte, hogy senki nem tett semmit.

Szerintük mindkét fél érdeke a nagyobb jogbiztonság, és az, hogy az utasok és légitársaságok érdekei igazságosabb arányban jelenjenek meg. A mostani szabályozás az A4E szerint sok alapvető pontjában is elnagyolt, nem részletezi például, hogy mi számít “vis maior” helyzetnek (amikor nem a légitársaság felelőssége a késés vagy járattörlés) vagy műszaki hibának. Egyértelműség hiányában pedig rendkívül sok eset kerül a bíróságok elé, a bírók pedig különbözőképpen értelmezik a szöveget.

Az A4E szerint az új szabályozásnak tükröznie kell a legfrissebb Eurobarometer-jelentést, amely szerint az utasok késés vagy törlés esetén elsősorban ellátást és törődést szeretnének, valamint azt, ha a légitársaságok mindenképpen elvinnék őket a célállomásra. A szabályozásnak a lobbiszervezet szerint erre kellene rászorítania a légitársaságokat. Ugyanakkor a fuvarozóknak is van dolguk, mivel a késések 83 százalékáért még mindig ők okolhatók, de ha továbbra is mindenért a légitársaságok fizetnek, akkor annak beláthatatlan következményei lesznek az európai repülésre nézve.

A Ryanair az AIRportal.hu-nak küldött válaszában csalódottságának adott hangot, amiért a kártérítés összegét nem csökkentenék. Mint az ír fapados hangsúlyozza, a 261-es irányelv szerint járó legalább 250 eurós kártérítés a Ryanair átlagos jegyárának több mint ötszöröse, és az utas is profitálna abból, ha tisztább szabályozás lenne és konkrétabban megfogalmazná az unió, hogy mit ért vis maior és rendkívüli intézkedések alatt.

Forrás: Airportal.hu


Villámcsapás kényszerítette földre a Wizz Air Budapest és Stockholm közötti gépét

Villámcsapás kényszerítette földre a Wizz Air Budapest és Stockholm közötti gépét 

A péntek hajnali járat kényszerleszállást hajtott végre Varsóban.
Így tervezik meg a magyar fiatalok a repüléseiket

Így tervezik meg a magyar fiatalok a repüléseiket 

A magyar fiatalok nemcsak álmodoznak, hanem tudatosan készülnek arra is, ha valami nem a tervek szerint alakul.
Útipoggyásszal kapcsolatos tudnivalók a NAV-tól

Útipoggyásszal kapcsolatos tudnivalók a NAV-tól 

A NAV felhívja a figyelmet a készpénzre is.
Újabb hiányosságokat tártak fel az Air India gépein

Újabb hiányosságokat tártak fel az Air India gépein  

Még vizsgálják a katasztrófa okait.
Végre egy értelmes ötlet a balatoni utazóközönségnek

Végre egy értelmes ötlet a balatoni utazóközönségnek  

Tizenegy balatoni állomáson a peronokat szektorokra osztják az utasok segítése érdekében.
Fenntarthatósági díj a diszkont légitársaságnak

Fenntarthatósági díj a diszkont légitársaságnak 

A Wizz Air ismét elnyerte a World Finance Sustainability Awards 2025-ös „Legfenntarthatóbb diszkont légitársaság” címét.
A Wizz Air saját költségén gondoskodik a Dubajban rekedt utasokról

A Wizz Air saját költségén gondoskodik a Dubajban rekedt utasokról 

A légitársasággal szemben azt követően indítottak vizsgálatot, hogy a hétfői Dubaj-Budapest járat törlése miatt több tucat magyar utas maradt ellátás nélkül a Közel-Keleten.
Jó hír: két díjmentes kézipoggyász lehet hamarosan a fedélzeten

Jó hír: két díjmentes kézipoggyász lehet hamarosan a fedélzeten 

Az Európai Unió törvényhozói kedden szavaztak arról a javaslatról, amely betiltaná a légitársaságok számára, hogy díjat számítsanak fel az utasok kis kézipoggyászáért.
Szerdán fennakadások a Budapest-Miskolc vasútvonalon

Szerdán fennakadások a Budapest-Miskolc vasútvonalon 

A MÁV-csoport közleménye alapján.
A Wizz Air Dubajban hagyott utasokat, a kormányhivatal már vizsgálja az esetet

A Wizz Air Dubajban hagyott utasokat, a kormányhivatal már vizsgálja az esetet 

Budapest Főváros Kormányhivatala vizsgálatot indított a légitársasággal szemben, jelentették be kedden.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.