Szinte a Duna-partjáról indul naponta az ország egyik legkedveltebb erdei kisvasútja, a Királyréti Erdei Vasút, hogy mintegy harmincpercnyi zakatolás után elérje Királyrétet, a Börzsöny-hegység sokak által látogatott kirándulóhelyét. Az egykor az erődgazdálkodást szolgáló keskeny nyomtávú vasút ma már leginkább a túrázókat szolgálja. A kisvasutat működtető, állami tulajdonú, Ipoly Erdő Zrt. a „Kisvasutak turisztikai célú fejlesztése a Börzsönyben” elnevezésű Európai Uniós projektnek köszönhetően, hamarosan felújítja a kismarosi végállomás épületét, ami így 2010-re igazi turisztikai központtá alakulhat. Ugyancsak itt épül fel a vasúti kocsik tároló csarnoka, amiben a tervek szerint hamarosan egy új rendezvénykocsi és egy motorvonat is helyet kaphat. Kevésbé látványos, de fontos része lesz a beruházásnak a Kismaros és Hártókút közötti pályaszakasz felújítása, illetve az kismarosi állomás környékének rendezése.
A szlovák határ közelében, Kemencéről hétvégenként indul – ugyancsak a Börzsöny belseje, a Feketevölgy felé – az Ipoly Erdő Zrt. másik kisvasútja, a Kemencei Erdei Múzeumvasút. A fenntartó Ipoly Erdő Zrt. az uniós pályázatnak köszönhetően itt is felújítja a kocsiszínt, rendbe tetei a kerítéseket és a zöldfelületeket, sőt egy új attrakciót is létrehoz. A hamarosan elkészülő kovácsműhelyben az egykor oly fontos mesterség titkaival ismerkedhetnek meg a látogatók. A projektek indulását az Ipoly Erdő Zrt. október 25-én családi nappal szeretné emlékezetessé tenni. A Királyréti Erdei Vasút két végállomásán – Kismaroson és Királyréten – gazdag programok várják a Börzsöny és a kisvasutak szerelemeseit, és minden kikapcsolódni vágyó kicsit és nagyot. Itt adják át az általános iskolásoknak meghirdetett „Erdei kisvasút” című rajzpályázat díjait, és a résztvevők végigmehetnek egy különleges, az erdők értékeit bemutató Interaktív Erdei Élménypályán.