Újabb felszállási kísérlet Sármelléken

Gubicza Ágoston az SCD frontembere a sármelléki repülőtér újraindításánál - derült ki a Balatoni Regionális Idegenforgalmi Bizottság pénteki ülésén elhangzottak alapján. A szakembernek nem ismeretlen a terep, hisz alig egy éve távozott hirtelen az akkori működtető, a Cape Clear Aviation Kft. éléről.

A regionális idegenforgalmi bizottságnak dr. Varga Jenő, az eddigi üzemeltető társaság felszámolását végző a Vectigalis Zrt. elnök-vezérigazgatója adott tájékoztatást a jelenlegi állapotokról és a várható folytatásról. A magát mikroközgazdászként meghatározó szakember hangsúlyozottan egy olyan felszámolóként beszélt, aki a felszámolással nem megszüntetni, leépíteni, hanem újraindítani akar. Emiatt aztán tisztában kell lenniük a lehetőségekkel, mondta. Szerinte a repülőtérnek akkor lehet hosszú távon jövője, ha nem csak a turisztikai forgalomra építenek, hanem iparfejlesztéssel, menetrendszerinti járatok közlekedtetésével kihasználják azokat a logisztikai adottságokat, amik az elhelyezkedésből, a 400 hektáros területből és a jó időjárási feltételekből rendelkezésre állnak. Mint mondta, pécsiként is úgy látja, hogy Sármellék a legfontosabb vidéki repülőtér hazánkban, a Dunántúlon mindenképpen az első, de még az alföldieknek is ez lehet a bázisa. Földrajzi elhelyezkedése, viszonylag kevés ködös napja miatt az olasz, osztrák, szlovén és szlovák repülőtereknek is tehermentesítője lehet. Nem véletlen, hogy az oroszok is ezt választották ki. A technikai feltételek adottak, de a megfelelő stratégián túl szükség van arra is, hogy az önkormányzatok, az állam és az EU támogatását garantálják. Ez utóbbi alapfeltétele környezeti kár semlegesítése, a repülőtér alatt hullámzó kerozin eltávolítása.

A felszámolandó céget úgy vették át, hogy még könyvelése sem volt, és ami a legnagyobb teher, nem fizették az őrzést biztosító céget. A kétszázmilliós számlát azonnal rendezni kellett, mert ha széthordanák a berendezéseket, akkor esély sem lenne az újra indításra. Véleménye szerint az elmúlt húsz évben nem jó irányt választottak - bohóckodás volt csak, fogalmazott. Most még egy év van a kísérletezésre, de többre nem lesz lehetőség. December 21-én egy évre szerződést kötöttek a működtetésre az FB Airport Kft.-vel. A társaság bérli az eszközöket és előrehaladott tárgyalásokat folytatnak az önkormányzatokkal a terület használatáról. Mint korábban is elhangzott és az ülésen is megerősítették, az SCD csoport áll a cég mögött. Varga Jenő szerinte a legjobb lehetőséget választották ahhoz, hogy a tavasztól már működhessen a repülőtér.

Az első időszakban csak kiadásra lehet számítani, ehhez megfelelő háttér kell. Jelenleg az engedélyek megszerzése biztonságosan folyik, a szükséges próbarepülés időben meg fog történni, megvannak a szerződések a terminál, illetve a szükséges szolgáltató egységek használatára is, április 1-én fogadhatják az első gépet. Az üzemeltetők elsősorban a Lufthansára és charterjáratokra számítanak. Az idén lehet talán 30 ezer utas, jövőre 50-80 ezer, de legalább 3-8 év kell a megfelelő elinduláshoz. Ha a környezeti kár semlegesítése elmarad, vagy a területet nem tudják megszerezni a működtetők, akkor nincs esély a hosszú távú sikerre - hangsúlyozta később is egy kérdésre válaszolva.

Az SCD kapcsán volt aki bizalmatlanságának adott hangot a BRIB tagjai közül, utalva a mindeddig meg nem valósult balatoni fejlesztésekre. Csákvári Árpád, a cégcsoporthoz tartozó Balatontourist igazgatóságának az elnöke visszautasította az ilyen feltételezéseket. Szerinte az önkormányzatok gáncsoskodása miatt nem valósultak meg eddig a tervek. A fentiekre jelentős hatással lehet az a sajtóban szombaton megjelent hír, hogy a repülőteret az 1990-es évek elején üzemeltető Balaton Airport Kft. végrehajtást kért a légibázis önkormányzati kézben lévő területére. A cég így szeretne hozzájutni a több mint 200 millió forintos megítélt követeléséhez.

Ugyancsak a régi kapcsolatokkal színesíti a képet az is, hogy a működtetési lehetőséget egy évre most megkapó FB Airport Kft. tulajdonosa és vezetője Gubicza Ágoston, a FlyBalaton repülőteret eddig üzemeltető Cape Clear Aviation Kft. korábbi ügyvezető igazgatója. Mint lapunkban is olvashattak róla, 2008 végén vált meg a cégtől. A távozás okairól és módjáról azóta is eltérő nyilatkozatok jelennek meg. Az FB Airport Kft.-t 2009. december 14-én - a bérleti szerződés aláírása előtt egy héttel jegyezték be 500 ezer forintos tőkével.


Sztrájkok okozhatnak fennakadásokat az olasz repülőtereken

Sztrájkok okozhatnak fennakadásokat az olasz repülőtereken  

2025. február 5-én, szerdán a poggyászkezelők tiltakozása miatt részleges sztrájkokra lehet számítani az olaszországi repülőtereken.
Spanyolország: új vasúti bérlet a turisták számára

Spanyolország: új vasúti bérlet a turisták számára 

 A bérlet többféle utazási lehetőségeket kínál.
Kiderült, melyik a legpocsékabb hangulatú holland vasútállomás

Kiderült, melyik a legpocsékabb hangulatú holland vasútállomás  

Ezt a versenyt akár nálunk is megrendezhetnénk. Több jelölt is jogosult lehetne arra, hogy felkerüljön a dobogó tetejére.
Ködös időben szállunk fel, incidens repülés közben, „lezuhanunk”,  csúszdán menekülünk, sűrű füst- és tűzfelhőbe keveredünk

Ködös időben szállunk fel, incidens repülés közben, „lezuhanunk”, csúszdán menekülünk, sűrű füst- és tűzfelhőbe keveredünk 

A Wizz Air január 31-ére szóló meghívása alaposan felpörgette az adrenalinszintemet, elvégre nem minden nap zuhanhat le úgy az ember egy repülő fedélzetéről, hogy azt tuti túl is élje.
Új prémium márkájú folyami hajók járják hamarosan Európa vizeit

Új prémium márkájú folyami hajók járják hamarosan Európa vizeit 

2027-től indít Európában új folyami hajózási szolgáltatást indít a Royal Caribbean Group.
Közvetlen légihíd Debrecenből a török és az albán tengerparthoz

Közvetlen légihíd Debrecenből a török és az albán tengerparthoz 

Nyáron már indulnak a közvetlen járatok.
Most akkor van vagy nincs otthoni munkavégzés a MÁV-nál?

Most akkor van vagy nincs otthoni munkavégzés a MÁV-nál? 

Kisebb vita robbant ki ez ügyben a z érdekelt felek közt.
Évértékelő jelentés a lett légitársaság tavalyi eredményeiről

Évértékelő jelentés a lett légitársaság tavalyi eredményeiről 

Az airBaltic tavalyi évét jelentős növekedés, rekorderedmények, innovatív fejlesztések és megerősített globális jelenlét jellemezte.
Rekordévet zárt a dubaji nemzetközi repülőtér

Rekordévet zárt a dubaji nemzetközi repülőtér 

A nemzetközi utazások legforgalmasabb repülőtere, a dubaji nemzetközi repülőtér (DXB) 2024-ben rekordot döntött: 92,3 millió utas haladt át a termináljain – jelentették be a hatóságok csütörtökön.
Utasszállító repülőgép ütközött helikopterrel Washingtonnál – FRISSÍTVE

Utasszállító repülőgép ütközött helikopterrel Washingtonnál – FRISSÍTVE 

Egy utasszállító repülőgép és egy katonai helikopter ütközött össze az amerikai főváros légterében. Nincs túlélője a tragédiának.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.