A regionális idegenforgalmi bizottságnak dr. Varga Jenő, az eddigi üzemeltető társaság felszámolását végző a Vectigalis Zrt. elnök-vezérigazgatója adott tájékoztatást a jelenlegi állapotokról és a várható folytatásról. A magát mikroközgazdászként meghatározó szakember hangsúlyozottan egy olyan felszámolóként beszélt, aki a felszámolással nem megszüntetni, leépíteni, hanem újraindítani akar. Emiatt aztán tisztában kell lenniük a lehetőségekkel, mondta. Szerinte a repülőtérnek akkor lehet hosszú távon jövője, ha nem csak a turisztikai forgalomra építenek, hanem iparfejlesztéssel, menetrendszerinti járatok közlekedtetésével kihasználják azokat a logisztikai adottságokat, amik az elhelyezkedésből, a 400 hektáros területből és a jó időjárási feltételekből rendelkezésre állnak. Mint mondta, pécsiként is úgy látja, hogy Sármellék a legfontosabb vidéki repülőtér hazánkban, a Dunántúlon mindenképpen az első, de még az alföldieknek is ez lehet a bázisa. Földrajzi elhelyezkedése, viszonylag kevés ködös napja miatt az olasz, osztrák, szlovén és szlovák repülőtereknek is tehermentesítője lehet. Nem véletlen, hogy az oroszok is ezt választották ki. A technikai feltételek adottak, de a megfelelő stratégián túl szükség van arra is, hogy az önkormányzatok, az állam és az EU támogatását garantálják. Ez utóbbi alapfeltétele környezeti kár semlegesítése, a repülőtér alatt hullámzó kerozin eltávolítása.
A felszámolandó céget úgy vették át, hogy még könyvelése sem volt, és ami a legnagyobb teher, nem fizették az őrzést biztosító céget. A kétszázmilliós számlát azonnal rendezni kellett, mert ha széthordanák a berendezéseket, akkor esély sem lenne az újra indításra. Véleménye szerint az elmúlt húsz évben nem jó irányt választottak - bohóckodás volt csak, fogalmazott. Most még egy év van a kísérletezésre, de többre nem lesz lehetőség. December 21-én egy évre szerződést kötöttek a működtetésre az FB Airport Kft.-vel. A társaság bérli az eszközöket és előrehaladott tárgyalásokat folytatnak az önkormányzatokkal a terület használatáról. Mint korábban is elhangzott és az ülésen is megerősítették, az SCD csoport áll a cég mögött. Varga Jenő szerinte a legjobb lehetőséget választották ahhoz, hogy a tavasztól már működhessen a repülőtér.
Az első időszakban csak kiadásra lehet számítani, ehhez megfelelő háttér kell. Jelenleg az engedélyek megszerzése biztonságosan folyik, a szükséges próbarepülés időben meg fog történni, megvannak a szerződések a terminál, illetve a szükséges szolgáltató egységek használatára is, április 1-én fogadhatják az első gépet. Az üzemeltetők elsősorban a Lufthansára és charterjáratokra számítanak. Az idén lehet talán 30 ezer utas, jövőre 50-80 ezer, de legalább 3-8 év kell a megfelelő elinduláshoz. Ha a környezeti kár semlegesítése elmarad, vagy a területet nem tudják megszerezni a működtetők, akkor nincs esély a hosszú távú sikerre - hangsúlyozta később is egy kérdésre válaszolva.
Az SCD kapcsán volt aki bizalmatlanságának adott hangot a BRIB tagjai közül, utalva a mindeddig meg nem valósult balatoni fejlesztésekre. Csákvári Árpád, a cégcsoporthoz tartozó Balatontourist igazgatóságának az elnöke visszautasította az ilyen feltételezéseket. Szerinte az önkormányzatok gáncsoskodása miatt nem valósultak meg eddig a tervek. A fentiekre jelentős hatással lehet az a sajtóban szombaton megjelent hír, hogy a repülőteret az 1990-es évek elején üzemeltető Balaton Airport Kft. végrehajtást kért a légibázis önkormányzati kézben lévő területére. A cég így szeretne hozzájutni a több mint 200 millió forintos megítélt követeléséhez.
Ugyancsak a régi kapcsolatokkal színesíti a képet az is, hogy a működtetési lehetőséget egy évre most megkapó FB Airport Kft. tulajdonosa és vezetője Gubicza Ágoston, a FlyBalaton repülőteret eddig üzemeltető Cape Clear Aviation Kft. korábbi ügyvezető igazgatója. Mint lapunkban is olvashattak róla, 2008 végén vált meg a cégtől. A távozás okairól és módjáról azóta is eltérő nyilatkozatok jelennek meg. Az FB Airport Kft.-t 2009. december 14-én - a bérleti szerződés aláírása előtt egy héttel jegyezték be 500 ezer forintos tőkével.