Végleg bezár a FlyBalaton?

Megrendült a sármelléki FlyBalaton nemzetközi repülőtér helyzete. A Népszabadság értesülései szerint az üzemeltető cég adósságai miatt kétségessé vált, hogy a korábbi ígéreteknek megfelelően újra tudják-e nyitni március végén a tavaly novemberben ideiglenesen bezárt repülőteret.

Az egykori szovjet katonai légikikötőt 2004 decemberétől működteti a Cape Clear Aviation Kft. Az ír-magyar tulajdonban lévő cég négy év alatt, 365 milliós állami támogatással 3,5 milliárdos korszerűsítést hajtott végre - egyebek mellett új terminált, teherszállítási bázist épített -, az utasforgalmat pedig 25 ezerről 120 ezerre növelte. Itt hozta létre első vidéki logisztikai központját a német gyorsposta-szolgáltató, a DHL. A dinamikus fejlődés a múlt ősszel hirtelen véget ért: a gazdasági válságra hivatkozva a Ryanair - az egyetlen állandó sármelléki járatokat üzemeltető, legtöbb utast hozó légitársaság - leállította gépeit, majd a reptéren "téli csökkentett üzemmódot" rendeltek el, vagyis lényegében tavaszig bezárták a légikikötőt. Nem sokkal később lemondott posztjáról Gubicza Ágoston, a Cape Clear Aviation Kft. ügyvezetője és 22 százalékos tulajdonosa, aki a kezdetektől irányította a céget. Majd kiderült: nem egészen két év után elhagyja a repteret a DHL.

A cég közleménye szerint ugyanis "a DHL Express nyugat-dunántúli logisztikai központja 2009. február végétől nem Sármelléken működik". Noha a Cape Clear Aviation mindezek után is állította, hogy a reptér jövője nincs veszélyben, egyre több jel utal erre. A FlyBalaton repülőtér honlapján a menetrendre kattintva csak egy üres oldal nyílik meg, holott az ígéretek szerint már március végén újranyit a reptér. A légikikötőben korábban irodát működtető Keszthely Tourist Kft. vezetője, Tormáné Szilágyi Márta ennek kapcsán azt mondta: aggodalomra ad okot, hogy két hónappal a reptér állítólagos újranyitása előtt is kérdéses, milyen járatok indulására, érkezésére számíthatnak.

Aggódnak a repteret üzemeltető cég megkérdezett - s kivétel nélkül névtelenséget kérő - dolgozói is. Szerintük kétséges, hogy megkapják januári fizetésüket, ráadásul a cégnek komoly adósságai vannak, így az sem kizárt, hogy felszámolást indítanak ellene. Az tény: a cég tartozik a légi irányítást végző Hungarocontrol Zrt.-nek. Fehér Imre, a társaság kommunikációs vezetője részleteket nem közölt, de a tartozás tényét megerősítette. Majd úgy fogalmazott: egyeztetnek a Cape Clear Aviation menedzsmentjével az anyagi ügyek rendezéséről. A FlyBalaton ingatag helyzetére utal az is: egy szerdai balatonfüredi konferencián a turisztikai szakemberek nem zárták ki annak lehetőségét, hogy a repülőtér tulajdonosa kénytelen végleg bezárni a légikikötőt. A Magyar Turizmus Zrt. közleménye szerint reálisan azzal lehet számolni: a FlyBalaton tulajdonosa "talál új befektetőt, de az üzemeltetés átvételével kapcsolatos teendők elhúzódnak, és leghamarabb csak a szezon végén tud új járatokat fogadni a repülőtér". Mindezek alapján a társaság új marketing- stratégiát javasol a balatoni régióban. A FlyBalaton népszerűsítésére is szolgáló Légi Marketing Alapot ideiglenesen Buszos Marketing Alappal helyettesítenék.

Szabó Vendel, Sármellék polgármestere a Népszabadság érdeklődésére azt mondta: a pletykák, találgatások miatt szeretnének információkhoz jutni, de a reptér üzemeltetője nem ad tájékoztatást. A Cape Clear Aviation Kft. a napilap megkeresésére - a cég új kommunikációs ügynökségén keresztül - rövid közleményben reagált. E szerint közgyűlésük Jonathan Moore-t - a többségi tulajdonos ír befektetői kör egyik tagját - nevezte ki ügyvezetőnek.

Az új menedzsment azon dolgozik, hogy a reptéren már tavasszal az eddig megszokott utasszállító járatokat fogadhassák, ezért több új "partnerrel" is tárgyalnak. Információik szerint a cég vezetése megkereste a balatoni nagyberuházásokban érdekelt SCD-csoportot. Ezzel kapcsolatban tettek fel kérdést Elkán Péternek, az SCD kommunikációs igazgatójának, aki azt közölte: "Eredménytelenül tárgyaltunk a reptér tulajdonosaival."

A FlyBalaton megmentéséért nem csak a jelenlegi tulajdonosok dolgoznak. Suchman Tamás, a Balaton Fejlesztési Tanács elnöke ugyanis közölte: a közlekedési tárca megbízásából több vevő- és befektetőjelölttel is összeismertette a reptér tulajdonosait, a már folyamatban lévő tárgyalások pedig eredménnyel kecsegtetnek. Hozzátette: a légikikötőre - egyebek mellett a Sávolyon épülő, szeptemberben már világbajnoki futamnak otthont adó Moto GP-pálya miatt - nagy szüksége van a régiónak, ezért minden segítséget megadnak a tulajdonosoknak. Suchman Tamás a napilap kérdésére, hogy anyagilag is támogatná-e a repteret az állam, azt felelte: nem kizárt, de addig még lényeges kérdéseknek kell tisztázódniuk. (Népszabadság)


Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők

Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők 

A lettek az elmúlt hónapban újabb sikert értek el az utasszám és a járatkihasználtság tekintetében.
Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren

Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren 

Növelte utasforgalmát és javított eredmény mutatóin az év első három negyedévében az egyebek között Bécs schwechati repülőterét is üzemeltető Flughafen Wien Gruppe.
Új járatot indít a Ryanair

Új járatot indít a Ryanair 

2025 tavaszától indulnak a járatok Budapest és Castellón között.
Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását

Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását 

A két fél a következő évre szóló, karbantartási projektre kötött keretmegállapodása nemcsak a légiközlekedésben való együttműködést, hanem a magyar-szerb gazdasági és diplomáciai kapcsolatok erősítését is tükrözi.
SIA: járatsűrítés Jakarta és Szingapúr között

SIA: járatsűrítés Jakarta és Szingapúr között 

Szorosabb együttműködési megállapodást kötött a Garuda Indonesia és a Singapore Airlines.
Rosszabbak a szingapúriak eredményei, mint tavaly, de nincs okuk panaszra

Rosszabbak a szingapúriak eredményei, mint tavaly, de nincs okuk panaszra 

Hiszen a Singapore Airlines (SIA) friss jelentéséből kiderül, hogy a 2024/25-ös pénzügyi év első hat hónapjában a 19,2 millió utast szállítottak, ami 10,8 százalékos éves növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest.
Féléves mérleg az Emirates-nél

Féléves mérleg az Emirates-nél 

A vállalatcsoport közzétette a 2024-2025-ös pénzügyi év első félévének eredményeit: új rekordot döntött a csoportszintű nyereség és árbevétel.
Szinte egyszerre jött a légitársaság új repülőgépe és egy előkelő elismerés

Szinte egyszerre jött a légitársaság új repülőgépe és egy előkelő elismerés 

Ez a harmadik Airbus A220-300-as szállítás a idei évben, a légitársaság által megrendelt 50 darab Airbus A220-300 repülőgép egyike.
Végre egy jó hír a MÁV-val kapcsolatban!

Végre egy jó hír a MÁV-val kapcsolatban! 

Erdőkertesen szállt fel és a Nyugati Pályaudvarra tartott egy gazdátlan kutya.
Növekvő utasforgalom a török légitársaságnál

Növekvő utasforgalom a török légitársaságnál 

2024 harmadik negyedévében 5,4 százalékkal növelte utasforgalmi kapacitását a Turkish Airlines. A légitársaság összesen 24,5 millió utast szállított, és 1,3 milliárd USD főtevékenységből származó nyereséget ért el.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.