Végleg bezár a FlyBalaton?

Megrendült a sármelléki FlyBalaton nemzetközi repülőtér helyzete. A Népszabadság értesülései szerint az üzemeltető cég adósságai miatt kétségessé vált, hogy a korábbi ígéreteknek megfelelően újra tudják-e nyitni március végén a tavaly novemberben ideiglenesen bezárt repülőteret.

Az egykori szovjet katonai légikikötőt 2004 decemberétől működteti a Cape Clear Aviation Kft. Az ír-magyar tulajdonban lévő cég négy év alatt, 365 milliós állami támogatással 3,5 milliárdos korszerűsítést hajtott végre - egyebek mellett új terminált, teherszállítási bázist épített -, az utasforgalmat pedig 25 ezerről 120 ezerre növelte. Itt hozta létre első vidéki logisztikai központját a német gyorsposta-szolgáltató, a DHL. A dinamikus fejlődés a múlt ősszel hirtelen véget ért: a gazdasági válságra hivatkozva a Ryanair - az egyetlen állandó sármelléki járatokat üzemeltető, legtöbb utast hozó légitársaság - leállította gépeit, majd a reptéren "téli csökkentett üzemmódot" rendeltek el, vagyis lényegében tavaszig bezárták a légikikötőt. Nem sokkal később lemondott posztjáról Gubicza Ágoston, a Cape Clear Aviation Kft. ügyvezetője és 22 százalékos tulajdonosa, aki a kezdetektől irányította a céget. Majd kiderült: nem egészen két év után elhagyja a repteret a DHL.

A cég közleménye szerint ugyanis "a DHL Express nyugat-dunántúli logisztikai központja 2009. február végétől nem Sármelléken működik". Noha a Cape Clear Aviation mindezek után is állította, hogy a reptér jövője nincs veszélyben, egyre több jel utal erre. A FlyBalaton repülőtér honlapján a menetrendre kattintva csak egy üres oldal nyílik meg, holott az ígéretek szerint már március végén újranyit a reptér. A légikikötőben korábban irodát működtető Keszthely Tourist Kft. vezetője, Tormáné Szilágyi Márta ennek kapcsán azt mondta: aggodalomra ad okot, hogy két hónappal a reptér állítólagos újranyitása előtt is kérdéses, milyen járatok indulására, érkezésére számíthatnak.

Aggódnak a repteret üzemeltető cég megkérdezett - s kivétel nélkül névtelenséget kérő - dolgozói is. Szerintük kétséges, hogy megkapják januári fizetésüket, ráadásul a cégnek komoly adósságai vannak, így az sem kizárt, hogy felszámolást indítanak ellene. Az tény: a cég tartozik a légi irányítást végző Hungarocontrol Zrt.-nek. Fehér Imre, a társaság kommunikációs vezetője részleteket nem közölt, de a tartozás tényét megerősítette. Majd úgy fogalmazott: egyeztetnek a Cape Clear Aviation menedzsmentjével az anyagi ügyek rendezéséről. A FlyBalaton ingatag helyzetére utal az is: egy szerdai balatonfüredi konferencián a turisztikai szakemberek nem zárták ki annak lehetőségét, hogy a repülőtér tulajdonosa kénytelen végleg bezárni a légikikötőt. A Magyar Turizmus Zrt. közleménye szerint reálisan azzal lehet számolni: a FlyBalaton tulajdonosa "talál új befektetőt, de az üzemeltetés átvételével kapcsolatos teendők elhúzódnak, és leghamarabb csak a szezon végén tud új járatokat fogadni a repülőtér". Mindezek alapján a társaság új marketing- stratégiát javasol a balatoni régióban. A FlyBalaton népszerűsítésére is szolgáló Légi Marketing Alapot ideiglenesen Buszos Marketing Alappal helyettesítenék.

Szabó Vendel, Sármellék polgármestere a Népszabadság érdeklődésére azt mondta: a pletykák, találgatások miatt szeretnének információkhoz jutni, de a reptér üzemeltetője nem ad tájékoztatást. A Cape Clear Aviation Kft. a napilap megkeresésére - a cég új kommunikációs ügynökségén keresztül - rövid közleményben reagált. E szerint közgyűlésük Jonathan Moore-t - a többségi tulajdonos ír befektetői kör egyik tagját - nevezte ki ügyvezetőnek.

Az új menedzsment azon dolgozik, hogy a reptéren már tavasszal az eddig megszokott utasszállító járatokat fogadhassák, ezért több új "partnerrel" is tárgyalnak. Információik szerint a cég vezetése megkereste a balatoni nagyberuházásokban érdekelt SCD-csoportot. Ezzel kapcsolatban tettek fel kérdést Elkán Péternek, az SCD kommunikációs igazgatójának, aki azt közölte: "Eredménytelenül tárgyaltunk a reptér tulajdonosaival."

A FlyBalaton megmentéséért nem csak a jelenlegi tulajdonosok dolgoznak. Suchman Tamás, a Balaton Fejlesztési Tanács elnöke ugyanis közölte: a közlekedési tárca megbízásából több vevő- és befektetőjelölttel is összeismertette a reptér tulajdonosait, a már folyamatban lévő tárgyalások pedig eredménnyel kecsegtetnek. Hozzátette: a légikikötőre - egyebek mellett a Sávolyon épülő, szeptemberben már világbajnoki futamnak otthont adó Moto GP-pálya miatt - nagy szüksége van a régiónak, ezért minden segítséget megadnak a tulajdonosoknak. Suchman Tamás a napilap kérdésére, hogy anyagilag is támogatná-e a repteret az állam, azt felelte: nem kizárt, de addig még lényeges kérdéseknek kell tisztázódniuk. (Népszabadság)


Évértékelő jelentés a lett légitársaság tavalyi eredményeiről

Évértékelő jelentés a lett légitársaság tavalyi eredményeiről 

Az airBaltic tavalyi évét jelentős növekedés, rekorderedmények, innovatív fejlesztések és megerősített globális jelenlét jellemezte.
Rekordévet zárt a dubaji nemzetközi repülőtér

Rekordévet zárt a dubaji nemzetközi repülőtér 

A nemzetközi utazások legforgalmasabb repülőtere, a dubaji nemzetközi repülőtér (DXB) 2024-ben rekordot döntött: 92,3 millió utas haladt át a termináljain – jelentették be a hatóságok csütörtökön.
Utasszállító repülőgép ütközött helikopterrel Washingtonnál – FRISSÍTVE

Utasszállító repülőgép ütközött helikopterrel Washingtonnál – FRISSÍTVE 

Egy utasszállító repülőgép és egy katonai helikopter ütközött össze az amerikai főváros légterében. Nincs túlélője a tragédiának.
Hasított tavaly a BAHART

Hasított tavaly a BAHART 

Több mint 2,3 millióan utaztak 2024-ben a Balatoni Hajózási Zrt. (BAHART) járatain, 178 ezerrel többen, mint a megelőző évben.
Megaveszteséggel zárta a tavalyi évet a Boeing

Megaveszteséggel zárta a tavalyi évet a Boeing  

Nem valószínű, hogy ennek ismeretében rekordösszegű prémiumokat osztanak szét a cég vezetői között. És az már most bizonyos, hogy idén jelentős átalakításokra is sor kerül.
Félretették a rossz viszonyt – újraindul a légiközlekedés India és Kína között

Félretették a rossz viszonyt – újraindul a légiközlekedés India és Kína között 

Öt évnyi mosolyszünetet követően most kedvező fordulatot vett a két ország közti kapcsolat.
Fenntartható repülőgép-üzemanyag Ferihegyen

Fenntartható repülőgép-üzemanyag Ferihegyen 

Januártól már elérhető a fenntartható repülőgép-üzemanyag a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Szegedre szerdáig busszal mehet – szünetel a vonatközlekedés

Szegedre szerdáig busszal mehet – szünetel a vonatközlekedés 

A MÁV-csoport megerősített pótlóbusz-flottával készül a szegedi forgalomra, írták közleményükben.
A Ryanair nyári menetrendje meglepő változást tartalmaz

A Ryanair nyári menetrendje meglepő változást tartalmaz 

Az ír diszkont légitársaság leállítja járatait két olyan spanyolországi célállomásra, amelyre mintegy 800 ezer utasa váltott jegyet az előző nyári időszakban.
Új tulajdonosnál az évek óta használaton kívüli taszári repülőtér

Új tulajdonosnál az évek óta használaton kívüli taszári repülőtér 

Korábbi vevője már meg is vált a taszári repülőtértől. Azonban, hogy mi lesz a terület további sorsa – az egyelőre nem derült ki.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.