A kárpátaljai kisvasutat fenntartó Lembergi Vasút – azzal az indoklással, hogy ráfizetéses a keskeny nyomtávú vasútvonal üzemeltetése – már többször felvetette a forgalom teljes leállítását. Ennél is rosszabb, hogy az Ukrán Állami Vagyonalap Kárpátalja megyei kirendeltsége törvénytelenül – az illetékes önkormányzatok tudta és beleegyezése nélkül – privatizációra bocsátotta a vasút Zárnya (Priborzsavszke) és Kovácsrét (Kusnyica) közötti szakaszát, a hozzá tartozó földterülettel együtt. Mindezt áron alul vásárolta meg az idén májusban egy luganszki vállalkozó, és szinte azonnal megkezdte a vágányok felszámolását – írta legutóbbi számában a beregszászi Kárpátalja című hetilap.
A keskeny nyomtávú vasút felszámolása több magyar ajkú települést is érint. Korábban ugyanis jelentős szerepet játszott a személyforgalomban. Sokan jártak rajta munkába Beregszászra, Nagyszőlősre, Ilosvára (Irsava), szombaton és vasárnaponként pedig rengetegen kirándultak szerelvényeivel az Ilosvai járás festői szépségű tájaira. Ma már csak ritkán és rövid szakaszon közlekednek a vonatok.
Az 1970-es évektől kezdődően elhanyagolták a pálya gondozását, a teherszállítást egyre inkább kamionokkal, tehergépkocsikkal oldották meg. A Borzsa-völgyi kisvasút elvesztette jelentőségét a személyforgalomban is, most pedig a végleges megszűnés veszélye fenyegeti.
A kisvasút védelmére alakult a Borzsavai Kezdeményezés nevű civil társadalmi szervezet a sínek felszedése miatt tiltakozó levelet küldött Olekszandr Ledidának, a Kárpátalja megyei közigazgatási hivatal elnökének. Ebben követelik a keskeny nyomtávú vasút felszámolásának azonnali leállítását, az eladás körülményeinek szigorú kivizsgálását, a felelősök példás megbüntetését – adta hírül a minap a beregszászi karpatinfo.net hírportál.
A levél szerzői emlékeztettek arra, hogy 2001-ben átfogó terv készült a kisvasút megmentésére, melyet az ukrán kormány – a belföldi turizmus fejlesztésének fontosságára hivatkozva – 2003-ban rendeletileg jóvá is hagyott. Ennek ellenére az idén júniusban az Ilosvai járásban található Dolha (Dovhe) közelében hozzáláttak a 103 éves Zárnya-Kovácsrét vasútvonal felszámolásához, a sínpárok felszedéséhez.
Mindez annak ellenére történt, hogy az utóbbi másfél évtizedben több olyan esemény történt, amely bizakodással töltötte el a kisvasút híveit. Rendbe hozták ugyanis a kisvasút vagonjait, néhány éve pedig augusztus első vasárnapját a Borzsa-völgyi kisvasút napjává nyilvánították. A külföldi turisták érdeklődése folyamatosan nőtt a kárpátaljai keskeny nyomtávú vasút iránt.
A Borzsavai Kezdeményezés és az Ukrajnai Vasutasok Európai Szövetsége még 2008-ban kidolgozta a fontosabb kisvasútszakaszok felújításának átfogó programját. A Történelmi és Turista Vasútvonalak Európai Társulása (Fedecrail) tárgyalásokat kezdett több osztrák vállalattal az Alpok és a Kárpátok keskeny vágányú vasútvonalai turisztikai célokra történő felhasználásának lehetőségeiről. A keskeny nyomtávú vasút megmentésében érdekelt kárpátaljai szervezeteknek sikerült szoros kapcsolatokat kiépíteniük magyar, lengyel, szlovák, román, kisvasutakat támogató szövetségekkel.
A múlt század közepén Kárpátalja több térségében működtek keskenyvágányú vasutak, mára azonban csak a Borzsa-völgyi kisvasút maradt fenn, a többit már 40-50 éve felszámolták.
Forrás: MTI