Hedegaard szerint célszerű lenne egy évre felfüggeszteni az adó beszedését, annak reményében, hogy jövő ősszel a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) közgyűlésén globális megállapodást lehet elérni. A fizetési kötelezettség befagyasztása mind az Európába tartó, mind az onnan induló járatokra vonatkozna - közölte.
"Magától értetődik, hogy abban a valószínűtlen esetben, ha az ICAO közgyűlésén nem sikerülne előrelépni, akkor az EU ETS (kibocsátáskereskedelmi) rendszerének előírásai 2013-tól ismét maradéktalanul érvénybe lépnének" - tette hozzá a dán EU-biztos.
Az ETS január elsején lépett életbe, de heves ellenállásba ütközött több mint két tucat ország - köztük India, Oroszország, Kína és az Egyesült Államok - részéről. Az unió célul tűzte ki, hogy 2020-ra húsz százalékkal csökkenti a légkör felmelegedéséért felelősnek tekintett szén-dioxid-kibocsátás mértékét.
A légi társaságok szerint a "karbonadó" a 2020-ig hátra levő nyolc év alatt 17,5 milliárd euró pótlólagos költséget jelent számukra. Az EU szakértőinek számításai szerint azonban ez vállalható mértékű kiadás, hiszen csupán 4 és 24 euró közötti összeggel drágítja a nagy távolságra szóló menettérti repülőjegyek árát.
Forrás: MTI