A megállapodás értelmében 2013. december 10-től a Budapest Airport biztosítani fogja, hogy kizárólag a BKK-nál regisztrált, jogszerűen üzemelő budapesti taxik élvezhetik a 2. terminál közúti előterén érvényes díjmentes türelmi időszakot korlátlan számban. A BKK vállalta, hogy szigorúbb ellenőrzést gyakorol a repülőtéri taxisok működése felett: legalább hetente három alkalommal ellenőrzi a repülőtér területén a taxi szolgáltató vállalkozókat, hogy azok a taxirendeletben foglaltaknak megfelelnek-e. A repülőtéri taxiállomás helye a jelenlegivel megegyező marad, jogszabálynak megfelelő használatát a Budapest Airport és a BKK is hivatott ellenőrizni.
Ezen felül a Budapest Airport Zrt. jogosult a taxiállomás használatára az általa megállapított feltételek alapján pályázatot kiírni és azt a saját feltételei alapján, saját hatáskörben, önállóan értékelni, amelyet előzetesen egyeztet a BKK-val és Budapest Főváros Önkormányzata Főpolgármesteri Hivatalával. A közös erőfeszítések célja a budapesti repülőteret használó üzleti és szabadidős utazók részére minőségi, megbízható és biztonságos földi személyszállítási szolgáltatások nyújtása - írja a reptér közleményében.
Hogy ebből lesz is valami,
az már egy másik kérdés, mivel a hiénázók a legleleményesebb módon próbálják a gyanútlan utazót elcsábítani. Az „urak” általában a reptéri minibusz pultjához illetve a Főtaxi drosztjához vezető, a padlóra ragasztott, színes csíkok mentén sorakoznak és zaklatják az tranzitból kilépő utasokat. A hitelesség kedvéért nyakukban különböző, taxis társaságnak tűnő cégek nyakbavalói lógnak. Megfigyelőink szerint nem zavarja őket, ha rendőr jön, visszaintegetnek. De nem ért semmit az sem, amikor a reptér üzemeltetői még az említett uraknál is aggasztóbb külsejű férfiakat béreltek fel, előbbiek távoltartására. Nem is volt hosszú életű az intézkedés.
Sokat tettek
„Az elmúlt években a BKK-val közösen sokat tettünk annak érdekében, hogy javítsuk az utazási élményt a repülőteret használó magyar és külföldi utasok számára” – mondta az együttműködési megállapodás aláírása alkalmával Jost Lammers, a Budapest Airport vezérigazgatója. Ezt mindenki, aki tömegközlekedett már Frankfurt és reptere, illetve Budapest és Ferihegy között, értelmezze tapasztalatai szerint. (Szögezzük le, egy repülőtérre történő kulturált és hatékony tömegközlekedés nem a reptér méretének függvénye.) Az utazási élmény néhány szerény külsőségtől eltekintve jottányit sem javult. Sőt, romlott, mert - bár a MÁV asztala - a bezárt 1-es terminálról átköltözött fapadosokat is már csak a végletekig leromlott ferihegyi vasútállomáson a 200-as buszra átszállva lehet elérni. Arról meg aligha álmodhatunk, hogy a metrót valaha meghosszabbítják a légitársaságok számára sajnos végállomássá vált Ferihegyig.
„Repülőtér-üzemeltetőként a jövőben, a fővárossal együttműködésben még többet tehetünk annak érdekében, hogy tovább fejlesszük a szolgáltatások színvonalát, ahogyan azt egy európai főváros repülőterén az utasok elvárják. Biztos vagyok benne, hogy ennek révén több elégedett üzleti utazó és turista látogat majd el ebbe a gyönyörű városba” – tette hozzá Jost Lammers. Ráérzett valamire a vezérigazgató, bár a konkrét lépéseket a városvezetésnek kell meg tenni. Csak 1989 óta volt rá majdnem két és fél évtizedük.
Sovány vigasz
azoknak, akik az egyeduralkodó taxik és minibuszok helyett továbbra is kevés átszállással járó valóban európai szintű tömegközlekedésre várnak, hogy a 2B terminálon már működő BKK ügyfélszolgálati ponton felül további, jegyeket és bérleteket értékesítő és az utasok tájékoztatását szolgáló ügyfélpontot alakítanak ki a felek a 2A terminál érkezési szintjén is. Valamint, hogy a BKK termékeit értékesítő bérlet- és jegykiadó automatákat helyeznek ki a reptéri buszmegállókban is. A Budapest Airport többnyire az üzemeltetési és fenntartási költségek átvállalásában veszi ki részét, de vállalja az új jegyautomaták telepítési költségeit is.