Évente 30-40 új Airbus-szal frissítik flottájukat, „ahogy érkeznek az újak, ugyanolyan darabszámban adjuk vissza a régebbieket a lízingcégeknek”, tudjuk meg. Magyarországról 5,6 millió utast reptettek – ezt úgy képzeljük el, hogy a budapesti reptér teljes forgalmának egyharmadát a diszkont légitársaság utasainak száma adja.
Útvonalbővítés, átrendeződő utazási piac
Idén akkora mértékben növekszik a cég, hogy már a teljes magyar légipiac egyharmadát a diszkont légitársaság uralja, ez összességében 34 százalékos növekedést jelent.
Tapasztalataik szerint a kelet-európai piacon némileg átrendeződik az utasok igénye: már nem csupán a klasszikus útvonalakra váltanak jegyet, hanem egyre többen keresnek leisure, azaz un. nyaralós járatokat.
„Az idei nyarunkba igencsak sokat fektettünk: több mint 100 millió eurót forgattunk be azért az ügyfeleink felé, hogy minden kárigényt ki tudjunk szolgálni, és a szolgáltatásaink minél zökkenőmentesebbek legyenek”, teszi hozzá Radó András. Azt is megtudjuk, igencsak sok nehezítő körülménnyel küzdöttek az idei nyári főszezonban: az időjárás viszontagságai, sztrájkok, a légiirányításban lévő súlyos munkaerőhiány – csak néhány közülük.
A következő üzleti évre pedig, halljuk, nem aprózza el terveit a WIZZ: 67 millió utast várnak járataikra, ekkor már 200 géppel repülnek és mintegy 8 ezer munkatársat foglalkoztatnak, ami jelentős növekedést jelent a korábbi üzleti időszakhoz képest.
Hány nap valójában az az 5 nap?
A kommunikációs igazgató bevallja, a Covid bezártsága utáni első üzleti évükben gyakran kaotikus állapotok uralkodtak járataik kapcsán a reptereken: a késések, törlések, poggyász gondok, a világban bolyongó bőröndök szinte minden naposak voltak. „Ma már ez nincs így”, mondja a szakértő, majd így folytatja: „sikerült a kárbejelentések, kárrendezéses ügyeket a jogszabályban előírt 30 napról az esetek nagytöbbségében (90%) 5 napra leszorítanunk, és a korábbi, tavaly nyári járattörlésekből ebben az évben már jóval kevesebb volt: akkor 60, idén 20 esetben nem tudtunk repülni, ez 60 százaléka a tavalyi törlések számának, ha egy mód van rá, elkerülik, mert egy légügyi cég esetén ez a legdrágább megoldás.”
A kijelentés első felének némileg ellentmond saját tapasztalatom: a sajtótájékoztatóval egyidőben érkezik email a Wizz Air-től, amelyben örömmel közlik, hogy befogadják a poggyászkár panaszomat. Csak egy a bökkenő: a járatukon történt kár 2023. május 27-én történt, ami köszönőviszonyban sincs a panasz befogadásának időpontjával, azaz 2023. október 5-vel. De gondolkodjunk pozitívan: a lényeg, végre elismerte a légügyi cég, hogy valóban kilyukadt az ominózus bőrönd a Malaga-Budapest járatukon.
A legzöldebb megoldás nem repülni, de ha igen, akkor velük
Ha már repülővel történik az utazás, akkor hozzánk váltsanak jegyet, mondja Radó András, ki is fejti, hogy miért. A Co2 sűrűség csökkentésére fő hangsúlyt fektet a légügyi cég, ezért is valósult meg az, amelyet mindig fennen hirdetnek, hogy a kibocsátott CO2 (gramm/utas kilométer) mérések alapján elnyerték a Global Environmental Sustainability Airline Group of the Year 2022 díját, valamint a World’s 3rd Youngest Aircraft Fleet 2022 díjat is megkapták a száznál nagyobb flottával rendelkező légitársaságok közül, így Európa leggyorsabban növekvő és legfenntarthatóbb légitársaságává vált. Elhangzik még, hogy jelentős mértékben támogatják az Európai Parlament ReFuelEUnévre hallgató, fenntartható légi közlekedésre vonatkozó szabályozását is.
A sikeres üzletmenet mellett a fenntarthatósági cél érdekében történik az is náluk, hogy gépeiket igyekeznek minden esetben teljesen megtölteni, nem szállnak fel üres vagy félig üres járatokkal. Ezzel kapcsolatban az árképzésről is szó esik. Megtudjuk, senki ne várjon arra, hogy majd az utolsó pillanatban last minute áron olcsóbban utazhat velük. Algoritmus által szabályozott dinamikus árazást alkalmaznak üzletpolitikájukban, és az a bevett szokás, hogy a WIZZ-nél nem olcsóbb a jegyvétel az utazáshoz közelebbi időpontokban.
Forrás: Turizmus Online