Az eddigieknél is többet költöttek a kínai turisták 2014-ben

A Turisztikai Világszervezet (UNWTO) idén is elkészítette az előző év turisztikai mérlegét, melyből többek között az is kiderül, hogy a kínai turisták 27%-kal többet költöttek tavaly, mint 2013-ban.

A kiadványból kiderül, hogy a turisztikai desztinációk száma világszerte egyre növekszik, a létrejövő turisztikai befektetések, azok társadalmi-gazdasági hatásai, a munkahelyteremtés, a vállalkozások segítése, az exportbevételek bővülése, valamint az infrastrukturális fejlesztések mind a visszaforgatott turisztikai bevételeknek is köszönhetők.

Az elmúlt hat évtizedben folytatódott a turizmus bővülése és diverzifikációja, a világ egyik legnagyobb és leggyorsabban növekvő gazdasági szektorává vált, és megannyi új fogadóterület jött létre a hagyományosan népszerű úti célok mellett.

Annak ellenére, hogy az elmúlt időszakban számos kedvezőtlen esemény zavarta meg az ágazatot, a turizmus napjainkban gyakorlatilag állandó növekedést mutat. Globális szinten a nemzetközi turistaérkezések száma 2014-ben is nőtt, az 1950-ben regisztrált 25 millióról 1995-ben már 527 millióan vettek részt a turizmusban, 2014-re pedig már elértük az 1133 millió nemzetközi turistaérkezést. Hasonlóképpen a turisták számához, a nemzetközi turisztikai bevételek is nőttek. Az 1950-ben mért 2 milliárd amerikai dollárról napjainkra 1245 milliárd dollárra rúg a turisták által egy év alatt generált bevétel.

Hosszú távú kilátások

Az előrejelzések szerint a turistaérkezések száma világszerte várhatóan tovább fog nőni, a 2014 és 2030 közötti időszakban átlagosan évi 3,3%-os bővülésre számítanak a szakértők. 2030-ban várhatóan 1,8 milliárdra emelkedik a nemzetközi turistaérkezések száma. A feltörekvő desztinációkban 2010 és 2030 között évente átlagosan 4,4%-os növekedésre számíthatunk. A feltörekvő gazdaságok turisztikai piaci részesedése 2014-re 45%-ra nőtt, ez az arány 2030-ban meghaladja majd az 50%-ot.

A nemzetközi turizmus legfőbb trendjei és kilátásai

A turistaérkezések 2014-re 4,3%-kal nőttek, a 2012-ben átlépett 1 milliárdos határt követően 2014-ben már 1133 millióan vettek részt az idegenforgalomban. A legerőteljesebb fejlődést Amerika könyvelte el, a földrészen 8%-kal nőtt a turistaérkezések száma. Amerikát Ázsia és a Csendes-óceáni térség, majd a Közel-Kelet követi a toplistán. Európában az érkezések 3%-kal növekedtek, mialatt Afrikában 2%-os volt a bővülés.

A nemzetközi turizmusból származó bevételek elérték az 1245 milliárd dollárt világszerte, 2013-ban ez az összeg mintegy 1197 dollárt tett ki, vagyis 3,7%-os lett a növekedés reálértéken (figyelembe véve az árfolyamváltozásokat és inflációs rátákat).

Franciaország, az Egyesült Államok, Spanyolország és Kína továbbra is vezeti a ranglistát mind a turistaérkezések, mind a bevétlek tekintetében. A turisztikai jövedelmeket tekintve Kína (3.) és az Egyesült Királyság (7.) is két-két helyet lépett előre a listán.

Kínában, a világ legfőbb küldőpiacán is folytatódott a növekedés. A kínai turisták külföldi turisztikai kiadásai meghaladták a 27%-os növekedést 2014-ben, ezzel összesen 165 milliárd amerikai dollárt tett ki.

Az UNWTO 2015. januári, hosszú távú előrejelzésében 2030-ig évi 3,3%-os növekedést vár világszinten. Régiókat tekintve Ázsiának és a Csendes-óceáni térségben 4-5%-os bővülést prognosztizál, Európa 3-4%-os növekedést mérhet majd, míg Afrika valószínűleg 3-5% körüli turistaérkezés-bővülést vár.

A világ turizmusa számokban

- A turizmus a világ GDP-jének 9%-át adja
- Minden 11 munkahelyből 1 a turizmusban realizálódik
- 1,5 trillió amerikai dollár exportbevételt ad világszerte
- A világ exportjának 6%-a a turizmusból eredeztethető
- 2014-ben a nemzetközi turistaérkezések száma 1133 millióra nőtt
- 2030-ra a nemzetközi turistaérkezések száma elérheti az 1,8 milliárdot
- A belföldi turisták száma évente 6 millióval bővül


A legtöbb küldőpiacon és desztinációban pozitívan alakul a turisztikai kereslet, annak ellenére, hogy a világ egyes tájain szinte folyamatosak a geopolitikai, gazdasági és egészségügyi kihívások.

Turistaérkezések számában Európa (+3%) vezeti a listát, 2014-ben a 2013-as szinthez képest 15 millióval több nemzetközi turistaérkezést könyvelt el. Amerika hozta a leggyorsabb relatív növekedést, a 8%-os emelkedéssel összesen 181 millió turistát vonzott a kontinens. A Közel-Kelet az 5%-os növekedés hatására a kétéves hanyatlás után 2014-ben ismét feljebb kapaszkodott, és a legtöbb ázsiai régióban jók a kilátások. Afrika szintén növelte az érkezéseket, összesen 56 millióan keresték fel az év során.

A közlekedésről

Némileg többen használták a légi közlekedést utazásaik során 2014-ben, mint a felszíni közlekedési formákat. A turisták több mint fele repülőgéppel ment úti céljába (54%), mialatt fennmaradó részük a felszíni közlekedést részesítette előnyben. 39%-uk közúton, 2%-uk vasúton, 5%-uk hajón jutott el úti céljához.

A látogatók több mint fele szabadidős utazásokat tett. 2014-ben az utazók 53%-a (598 millióan) kifejezetten üdülési, rekreációs céllal kelt útra, a nemzetközi turisták 14%-a utazott üzleti vagy szakmai motivációból, 27%-uk ettől eltérő céllal: rokonlátogatás miatt, vallási célból, zarándoklatokra, illetve egészségügyi kezelésekre utazott.

Nemzetközi turisztikai bevételek

A turisztikai bevételek az utazók szállásra, étkezésre, szórakozásra, vásárlásra és egyéb szolgáltatásokra fordított költéséből keletkeztek, ez az összeg mintegy 1245 milliárd amerikai dollárra rúgott 2014-ben, ami 3,7%-os növekedésnek felel meg 2013-hoz képest. Abszolútértékben az idegenforgalomból származó bevételek 48 milliárd dollárral nőttek. Európa, mely a világturizmus 41%-át teszi ki, a legjelentősebb bővülést érte el: a turisztikai bevételek 509 milliárdra emelkedtek 2013-hoz képest.

Ázsia és a Csendes-óceáni térség, melynek részesedése 30% a világ turizmusából, 16 milliárd dollárral növelte bevételeit, mérlege 377 milliárdot ért el 2014-ben. Amerika részesedése 22%, szintén emelkedett a jövedelme, 274 milliárd dollárt könyvelhetett el tavaly.

Makrogazdasági szempontból a nemzetközi látogatók által elköltött pénz exportként értelmezhető a fogadóterületen és importként a turista lakóhelyéül szolgáló országban. Számos ország számára a belföldi turizmus mellett a beutazó turizmusból létrejövő külföldi devizabevétel létfontosságú a fejlesztéseket és a foglalkoztatást illetően. Amellett, hogy az idegenforgalom az egyes desztinációkban közvetlen bevételt teremt, közvetetten is szerteágazó hatást gyakorol az adott államra.

A világ top desztinációi – felszállóágban Mexikó turizmusa

2014-ben egyetlen jelentős változás figyelhető meg a top 10-es listán a nemzetközi turistaérkezések számát illetően, és két változás a turisztikai bevételek alapján. Érkezéseket tekintve Mexikó 5 helyet ugrott felfelé a listán, most a 10. helyet foglalva el. A turizmusból származó bevételeket tekintve Kína és az Egyesült Királyság két-két hellyel feljebb jutott, a 3. és 7. pozícióra. Az eredményekből kiderül, hogy Franciaország és Makaó viszont lejjebb csúszott egy-egy helyet ezen a listán, míg Thaiföld két helyezéssel zuhant lejjebb, most a 9. helyen áll.

A nemzetközi turistaérkezések számát nézve a top 10-es lista élén továbbra is ugyanazok az országok, habár sorrendjük különböző. 2014-ben Franciaország továbbra is vezet, 84 millió turista mintegy 55 milliárd dollárt költött az év során. Az Egyesült Államok áll az első helyen 177 milliárd dollárral, Spanyolország a 2. (mely Európában ezzel első helyen áll), Olaszország megszilárdította 5. helyét, Törökország a 6. helyen áll, Németország a 7., az Egyesült Királyság még mindig a 8. a bevételek alapján. Ezt követi Oroszország, és Mexikó zárja a 10 legfőbb desztinációt magában foglaló rangsort.

Regionális eredmények – Észak- és Dél-Európa vezeti a rangsort

A nemzetközi turistaérkezések Európában 15 millióval növekedtek 2014-ben, ami 3%-os bővülésnek felel meg. A turizmusból származó bevételek 4%-kal növekedtek, 509 milliárd dollár keletkezett a tavalyi évben. A világ leglátogatottabb fogadóterületén ez igen szép eredménynek tekinthető, az összes turistaérkezés 51%-a Európában realizálódott, a bevételeket tekintve a kontinens a világturizmusából 41%-ban részesedik. A régió növekedése jelentős mértékben Dél-Európa teljesítményének köszönhető (+7%), de északon is 6%-os emelkedés valósult meg tavaly.

Dél-Európában, mind Görögországban, mind Spanyolországban nőtt a kereslet. Görögország 23%-os növekedéssel számolt, ezzel elérte a 22 millió érkezést. Spanyolország jelenleg a kontinens leglátogatottabb országa, Európában a második legerőteljesebb növekedést érte el. Portugáliában 12%-os, Máltán 7%-os, Horvátországban 6%-os, míg Törökországban 5%-os a turistaérkezésekben megfigyelhető növekedés. Az olyan feltörekvő gazdaságokban, mint Albánia és Szerbia, kétszámjegyű növekedést mértek.

Észak-Európában az érkezések 6%-kal nőttek, Izlandon igen nagymértékben nőtt a látogatások száma, 24%-kal többen keresték fel, mint 2013-ban. Európa nyugati peremén mérsékelt volt a bővülés, Franciaországban például stagnált az érkezések száma. Luxemburg és Hollandia 10%-os növekedést regisztrált 2013-hoz képest.

Közép- és Kelet-Európa 5%-os csökkenést volt kénytelen elviselni. Leginkább Oroszország csökkenő kiutazó turizmusa vetette vissza a fejlődést, de az ukrajnai konfliktusok is nagyban meghatározták a térség idegenforgalmának alakulását.

Magyarország 14%-kal ismét növelni tudta a nemzetközi turisták számát, nem sokkal marad le mögöttünk Románia (+12%), valamint Örményország (+11%).

Ázsia és a Csendes-óceáni térség

A térség 2014-ben 263 millió turistát fogadott, ez több mint 14 milliós növekedés. 377 milliárd dollár turisztikai költés valósult meg, mely 4%-os növekedést jelent. Észak-Keleten a legnagyobb a bővülés. Japán és Tajvan 29 és 24%-kal több látogatást mért. Kína 56 millió érkezéssel stagnált. Indiában és Sri Lankán 10-20% körüli a növekedés. Óceánia Palau szigetével 34%-os növekedéssel vezette a térség turizmusát 2014-ben. Thaiföldön az év első felében bekövetkező politikai zavargások miatt 7%-kal csökkent a turizmus. Mianmar 51%-os emelkedéssel rekordot döntött, Malajzia, Kambodzsa és Indonézia kis mértékben növekedett.

Amerika a legerőteljesebben növekvő régió 2014-ben

Amerika 2014-ben 13 millióval több turistát fogadott, mint 2013 során. A leginkább Észak-Amerika húzta a keresletet, de Mexikó is óriásit ugrott a listán felfelé a 20%-os növekedéssel. Kanada és az Egyesült Államok csak szerényen tudta növelni a nemzetközi turisták számát. A Karib-térségben a turisták száma 6%-kal nőtt, a régió legjelentősebb desztinációja a Dominikai Köztársaság (+10%), Kuba és Jamaica 4-5%-ot ért el. Közép-Amerikában Guatemala és Belize a legnépszerűbb (+9%). Dél-Amerikában továbbra is Argentína, Ecuador és Kolumbia (+12%) a legkeresettebb.

Afrikában minden területen gyengült a beutazó turizmus növekedésének üteme. A kontinens 56 millió nemzetközi turistát látott vendégül 2014 folyamán, és 1 milliárd dollárral – 36 milliárd dollárra – növelte turizmusból származó bevételeit. A régi 5%-ban részesül a világturizmusból. Északon Marokkó 2%-os növekedést, Tunézia viszont 3%-os visszaesést jelentett. Délen Madagaszkár 13%-os bővülést ért el.

Közel-Kelet: pozitív fejlemények 2014-ben

A turistaérkezések számában 5%-os növekedés volt mérhető. A három nehéz év után a legtöbb fogadóterületen pozitív változások indultak meg. A régió a világ turizmusának 5%-át teszi ki. Jelenleg a vezető deszitnációja Szaúd-Arábia. Egyiptom 2014 első felében még zuhanást tapasztalt, majd az év további részében 5%-kal növelte az országba érkező külföldi turisták számát.

Kiutazó turizmus – a legtöbben saját turisztikai nagyrégión belül utaznak

A nemzetközi turisták nagy része saját desztináción belül utazott, a legjelentősebb küldőpiacok a világ fejlett gazdaságaiban koncentrálódtak, így az európaiak, ázsiaiak és amerikaiak utaztak a legnagyobb számban. Azonban számos fejlődő országban is gyors fejlődést mértek, különösen a Közel-Keleten és Latin Amerika területén. Európa továbbra is őrzi kiváltságos pozícióját, több mint 51%-os részaránnyal a világ legfőbb küldőpiaca, ezt követi Ázsia (24%), majd Amerika (17%).

A világ legtöbbet költő nemzete Kína

Kína még mindig a legnagyobb ütemben fejlődő küldőpiac a világ turizmusában, 2012 óta folyamatosan vezeti a listát. A kínai turisták 2014-ben 165 milliárd amerikai dollárt költöttek az országhatáron kívül, ez 27%-os növekedésnek felel meg a 2013-as 128,6 milliárd dollárhoz képest. A kereslet bővülését és a kínaiak utazási hajlandóságát a kormány utazásokra vonatkozó könnyítései jelentősen befolyásolták. A kínai kiutazó turizmus az elmúlt két évtized folyamán exponenciálisan nőtt, a világ összes turisztikai bevételének 13%-ban a kínaiaknak köszönhető.

Második helyen az Egyesült Államok, a harmadik pedig Németország áll 92 milliárd dollárral. Az Egyesült Királyság a 4., Oroszország az 5., Franciaország a 6. helyen áll költést tekintve, 7. Kanada, 8. Olaszország, 9. Ausztrália, a sort Brazília zárja a 10. helyezéssel.

További fontos küldőpiacok Szaúd-Arábia, Norvégia, Svédország, Spanyolország, India, Tajvan, Thaiföld és Csehország.

A hosszú távú előrejelzések alapján további növekedés várható a világ turizmusában

Az UNWTO előrejelzései alapján 2010 és 2030 között nem áll meg a fejlődés. A tanulmány olyan politikai, szociológiai, társadalmi, gazdasági, környezeti és technológiai faktorokat használ prognózisához, melyek segítségével a jövő trendjei körvonalazódhatnak. 2020-ban várhatóan 1,4 milliárdnyi turista vesz majd részt az idegenforgalomban, 2030-ra ez a szám elérheti az 1,8 milliárdot. A leginkább kedvelt desztinációk között Ázsia, Latin-Amerika, Közép- és Kelet-Európa megkétszerezi majd a növekedési ütemét. Európa 744 millióra növeli majd a turistaérkezések számát, Amerika pedig 248 millió látogatót fogad 2030-ra. A piaci részesedések némileg változni fognak, Ázsia 30%-ra növeli majd részarányát, míg Amerika 14%-ra, a Közel-Kelet 8%-ra, Afrika 7%-ra emeli részesedését a világturizmusból. A feltörekvő desztinációk gyorsabb, míg a fejlett gazdaságok lassabb ütemben fognak bővülni, Európa ez által nagy valószínűséggel 41%-os részaránnyal fog részt venni a turizmusban.

Forrás: UNWTO


DZT: íme, az innovatív MI-influenszer

DZT: íme, az innovatív MI-influenszer 

A Német Turisztikai Hivatal (DZT) elindítja első MI-influenszer projektjét és ezáltal egy további szinten is felhasználja a mesterséges intelligenciát az úticél Németország nemzetközi marketingjében.
Mozart egykori otthona moziteremmé alakult

Mozart egykori otthona moziteremmé alakult 

A KINOLINO elnevezésű gyermek filmfesztiválnak először ad otthont moziként a híres bécsi zeneszerző egykori otthona.
Portugália turisztikai kínálata Budapest szívében

Portugália turisztikai kínálata Budapest szívében 

A rendezvényen közel harminc portugál turisztikai szolgáltató mutatta be legújabb ajánlatait, a résztvevők megismerkedhettek a portugál kulturális örökséggel, gasztronómiával, valamint a különböző régiók által kínált élményekkel, helyszínekkel, hotelekkel.
Megjelent Ausztria síkalauza

Megjelent Ausztria síkalauza 

Több mint 200 síterülettel, aktuális árakkal és tippekkel.
Mesterséges Intelligencia a gyakorlatban – podcastban elmesélve

Mesterséges Intelligencia a gyakorlatban – podcastban elmesélve 

Novemberben egy kísérleti jellegű adással jelentkezett a népszerű Dunakavicsok turisztikai podcast.
Föld alatti bunkervilág,  kommunista építészeti emlékek és mediterrán gasztronómia

Föld alatti bunkervilág, kommunista építészeti emlékek és mediterrán gasztronómia 

íme, mindezeket rejti az egykori kommunista ország fővárosa, Tirana.
Bécs köszöni, de nem kér a Black Friday-őrületből

Bécs köszöni, de nem kér a Black Friday-őrületből 

Narancshét vs. Black Friday – ez Bécs fenntartható válasza a vásárlási lázra.
 Firenze betiltja a kulcsdobozokat és  az idegenvezetők hangszóróit

Firenze betiltja a kulcsdobozokat és az idegenvezetők hangszóróit  

Firenze is lépéseket tesz a túlturizmus visszaszorítására, és olyan intézkedéseket vezet be, mint például a rövid távú bérbeadók által használt kulcsdobozok és az idegenvezetők hangszóróinak betiltása.
Vendée Globe: Weöres Szabolcs megjavította a vitorláját, folytatja a versenyt

Vendée Globe: Weöres Szabolcs megjavította a vitorláját, folytatja a versenyt 

A magyar versenyzőnek sikerült megjavítania sérült vitorláját, és folytatja a földkerülő vitorlásversenyt.
Közép-Európa legszebb karácsonyi vásárainak kaleidoszkópja

Közép-Európa legszebb karácsonyi vásárainak kaleidoszkópja 

Közép-Európa legszebb adventi vásárai idén is megnyitják kapuikat, hogy ízekkel, illatokkal, zenével és különleges programokkal varázsolják el az oda látogatókat.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.