Európa déli részét újabban annyian látogatják – főleg Olaszországot, Spanyolországot és Görögországot - hogy
a helyiek adót vezetnek be, és sokszor tüntetést szerveznek a külföldiek távol tartására.
Mint írják, a túlturizmus Európában nem új keletű téma. A 2010-es évektől már elkezdődött, hogy egyes európai országok intézkedéseket vezettek be és újfajta reklámkampányokat szerveztek, a pihenni vágyók kevésbé ismert úti célokra való átirányítására.
A belépő díjak tekintetében a legismertebb példa erre Velence, de több tucat más város is kivet idegenforgalmi adót. Amszterdam a legmagasabbat: a holland város még egyfajta szállodai korlátozást is életbe léptetett, hogy egy adott környéken minimalizálja a turisták számát a környéken.
A Globális Fenntarthatósági Index szerint a világ egyik legfenntarthatóbb úti célja,
Koppenhága elindította a CopenPay nevű fenntartható turisztikai programot. Azok a turisták, akik a tömegközlekedést választják, kerékpároznak, környezetbarát éttermekben étkeznek, vizespalackjaikat maguk töltik fel, és más klímavédelmi kezdeményezésekben vesznek részt, megjutalmazzák, egy csésze kávéval vagy ingyenes múzeumlátogatással.
A CopenPay egyelőre korlátozott ideig, augusztus 11-ig működött, de azt tervezik, hogy bizonyos időszakokban évente újra bevezetik.
A Feröer-szigetek, amely egy saját önkormányzattal rendelkező dán szigetcsoport, ahol 2019-ben vezették be
a „Fenntartás miatt zárva” programot.
Ennek célja az volt, hogy néhány népszerű turisztikai helyszínt egy-egy hétvégére bezárnak a csak pihenni vágyó elől, és nyitva hagyják az önkéntesek számára, akik hasznosan belefolynak a helyi lakosok életébe. hogy részt vegyenek az erózió elleni küzdelemben, illetve a látnivalók újjáépítésében.
A tapasztalt pozitív hatás miatt a Closed for Maintenance program minden évben megismétlődik. A látogatók regisztrálhatnak és jegyet válthatnak az útra, de mindig kapnak egy konkrét feladatot, amelynek teljesítése során a helyiekkel barátkozhatnak, nemzetközi ismeretségeket köthetnek.
A Covid-világjárvány idején Hawaii szigete megtapasztalhatta, milyen az életük a látogatók szokásos áradata nélkül.
A szigeten elindították a Mālama (Add vissza) turisztikai kezdeményezést, amely arra ösztönzi a turistákat, hogy látogatásukat környezetbarát élmények köré szervezzék, mint például a Kaua'i part menti takarítása és a Mauna Kea-i erdők védelme.
A CopenPay-hez hasonlóan az ebben a programban való részvétel olyan előnyöket biztosít, mint például a szállodai kedvezmények, vagy egy-egy plusz ingyenes éjszaka.