Netrobbantó promóciók
Thorleifur Thor Jonsson, a Promote Iceland senior menedzsere elmondta, hogy országa valamennyi régiójában készülnek a szolgáltatók, hogy újra fogadják a turistákat. A lakosság több mint 90 százaléka két oltással rendelkezik. A szakember hangsúlyozta, hogy a nagyközönség és a szakma számára célzottan külön online felületeket működtetnek. Az utazásszervezők a szakmai oldalon kiváló fotók garmadáját találják Izlandról, amelyet szabadon felhasználhatnak útjaik, programjaik promótálásához. Jonsson beszámolt sikeres akcióikról is: 2020-ban formabontó, a közönséget bevonó kampányuk arra épült, hogy a világ bármely pontján a karanténban senyvedő és már nagyon frusztrált emberek egy mobilapp segítségével artikulálatlanul üvölthettek bele Izland csendjébe, legalábbis virtuálisan.
{youtube|id=Ua-t4TUspes}
Az egész világ imádta a kampányt, óriási megtekintéseket kapott, akárcsak a legutóbbi kreatív ötlet a Facebook metaverzumjából gúnyt űző Izlandverzum, amelyet még a közösségi oldal alapítója, Mark Zuckerberg is lájkolt.
{youtube|id=enMwwQy_noI}
Óvatosan növekednének
Jonsson hangsúlyozta, hogy Izland a fenntartható turizmus mellett kötelezte el magát, mivel első számú termékük a természet, ezért különös gondot fordítanak annak védelmére. Hosszú távon gondolkodnak, és növelni igyekeznek a turisták számát, de csak fokoztosan, és arra törekszenek, hogy térben és időben minél inkább eloszlassák a vendégérkezéseket. Ennek érdekében, könnyebben megközelíthetővé teszik a még kevésbé elérhető területeket, és honlapjukon elérhető egy alkalmazás, amely segítségével percre pontosan ki lehet választani azokat az időszakokat, amikor a legkevesebb turistával találkozik az ember. A Vakinn minőségi védjegyet érdemes keresnie azoknak, akik környezetileg fenntarthatóan működő turisztikai szereplők szolgáltatásait szeretnék igénybe venni, akik pedig nekivágnának a végtelen, változatos és olykor zord természetnek a szigeten, feltétlenül tájékozódjanak, és regisztráljanak ezen a honlapon, hogy ha véletlenül bajba kerülnek, a keresésükre induljanak.
Új termék: egy működő vulkán
A szakember felhívta a figyelmet olyan kihagyhatatlan látnivalókra mint a Kék lagúna, vagy a keleti országrészben, a Highland Circle-ben nemrég kiépített, tematikus világítótorony-túra, és beszélt egy új szenzációról is: 900 év után ismét aktív a fővárosból is látható
vulkán a Rejkjanes szigeten, amely 2021 március 19. óta ontja magából a lávát, ami még akár évekig is eltarthat vonzó látványosságként szolgálva az oda látogatóknak.
Megtudtuk, hogy Izland a britek és amerikaiak számára elsősorban nyári úti cél, míg a kínai és japán vendégek inkább télen érkeznek. Izland téli, például sílehetőségeit nagyobb erőkkel igyekszik népszerűsíteni a turisztikai szerv, hogy így is oszlassa a turistákat. Jonsson azt is elmondta, hogy 2019-re 2010 óta megnégyszereződött az Izlandra látogatók száma, ami a tervezetthez képest túl gyors fejlődés. Az utolsó békeévben már 2 millióan jártak a szigetország látnivalóinak csodájára, ami az ott élő lakosságnak csaknem hatszorosa. Öröm az ürömben, hogy a pandémia hozott némi fellélegzést a turizmus várakozáson felüli felfutása okozta nyomás alól.
Így védik az értékeket
A túlturistásodás ellen már lépéseket is tett Izland, lezárta például egyik gyönyörű és rendkívül népszerű kanyonját a látogatók elől, amiről itt írtunk. Más korlátozást is tett már a szigetország a környezet védelmében, Európában elsőként tiltotta ki a határértéket meghaladó szennyeződést kibocsátó luxushajókat. Erről itt olvashatnak. Izland egyébként egyelőre nincs túlfejlesztve, ami szintén garanciája annak, hogy ne lepjék el tömegesen a turisták. Viszonylag szűkös szálláskapacitással rendelkezik: nem építenek minden sarkon szállodát, és a meglévők is szerény méretűek. A magas kereslettel párosuló alacsony kínálat ráadásul fel is tornázza a szálláshelyárakat, amitől szintén nem lesz egy hely tömegesen kedvelt.
Hazánkban is egyre népszerűbb Izland
Jonsson lapunk kérésére elmondta, hogy a magyar utasok száma 2015 és 2019 között megduplázódott, a járvány előtti évben 19 000 magyar vendégéjszakát regisztráltak Izland szálláshelyein. A workshopon résztvevő magyar utazásszervezők is megerősítették, hogy Izland egyre népszerűbb úti cél honfitársaink körében. Jövőre először szervez például csoportot a Tengerjáró Kft. magyar csoportkísérővel a Royal Caribbean egyik luxus hajóútjára, amely július 2-án Amszterdamból indul és kétszer két napra is kiszállnak a hajó utasai Izlandon a nevezetességek megtekintésére - tudtuk meg Nemes Horacsek Mártától, a társaság ügyvezetőjétől.
A Bono Utazási Központ piacvezető az izlandi utak szervezésében hazánkban. Molnár Adrienn az iroda munkatársa kérdésünkre elmondta, náluk már négy évszakos úti célnak számít az ország. A pandémia miatti kezdeti lezárásokat követően nyáron indultak újra csoportjaik. 4-5 napos csillagtúráik a fővárosból Rejkjavikból indulnak, nyári egyhetes körutazásaik pedig felölelik az ország valamennyi fontos látnivalóját és régióját. Mint megtudtuk, szilveszterkor is visznek csoportot.
A Proko Travel marketing menedzsere és utazásszervezője, Holecska Krisztián lapunkat arról tájékoztatta, hogy a koronavírus járvány miatt felértékelődtek a természetközeli úti célok, köztük például Izland is. Társaságuk évi két időpontra hirdet meg körutazásokat, és a 2022-es alkalmakra már nagy az érdeklődés.
A Wizz Air Budapest-Rejkjavik járatával közvetlen légi összeköttetés is van hazánk és a szigetország között, de amszterdami, frankfurti, müncheni átszállással, a KLM és a Lufthansa járatain is sokan közelítik meg az országot hazánkból.