A Helsinki Airport üzemeltetője, a Finavia a TravelLab kezdeményezés keretében idén nyáron egészen újfajta, az utazás és a járatindulásra való várakozás élményét fokozó szolgáltatásokat tesztelt a repülőtéren, és azt is vizsgálta, hogy az egyes projektek kik körében voltak igazán népszerűek. A prototípusokat élmény, megbízhatóság, időtartam, költséghatékonyság és a Helsinki Airporttal való összehangoltság alapján értékelték.
A vizsgálathoz négy csoportba sorolták azokat az utasokat, akik tesztelték az egyes élményelemeket: "gyorsan" utazók, akiknek kevés idejük van a reptéren (ők voltak a legtöbben, mintegy 38%-ot tettek ki), élménykeresők (31%), kiszámíthatóságra és biztonságra törekvők (13%), illetve rendszeres utazók (18%).
Szentiván-éji kalandok
A legnépszerűbb szolgáltatás a Szentiván-éji reptéri fesztivál volt. Ennek keretében tradicionálisan díszített nyírfákat és májusfákat helyeztek el a reptér egyik részén, az utasok pedig virágfüzér-készítésben, finn szuperétel-kóstolásban és hagyományos Szentiván-éji táncban vehettek részt. Ez a program leginkább a kínai, japán és európai utazók körében volt népszerű, és a "gyors" utascsoporton kívül az összes típus kedvelte ezt a programot. A legtöbben az egyediséget díjazták, mondván, még sosem tapasztaltak hasonlót egy reptéren, és a késéssel induló járatokon utazók is értékelték ezt az időtöltést.
Reptéri jóga a nyugodt utasért
A Jóga Kapu szintén nagy sikert aratott a repülőtéren. A harmóniát sugárzó Kainuu teremben az utasok vezetett jóga- és pilatesórákon lazíthattak, de egyénileg, előre bekészített instrukciók alapján is gyakorolhatták az ászanákat. Az edzéseket a reggeli és délutáni csúcsidőszakban tartották. A résztvevők a megvalósítást egyedülállónak és hasznosnak tartották, bár volt, aki csupán alvásra használta a jógamatracot. Az ötlet leginkább a koreaiak, a kínaiak, a japánok és a finnek tetszését nyerte el, és a rendszeres utazók körében bizonyult a legnépszerűbbnek. Sokan állították, hogy egy ilyen szolgáltatás megléte esetén nagyobb valószínűséggel választanák Helsinkit átszállóreptérnek. A jógafoglalkozások eredményeit augusztusban tovább tesztelik.
A kávébringa az európaiak kedvence
A beszállókapuknál bicikliről árult, frissen őrölt kávét vagy teát vehettek az utasok a Gate Roastery szolgáltatás keretében. Legtöbben a személyes hangvételű és barátságos kiszolgálást méltatták, de itt is értékelték az egyediséget. A kávébringa nemcsak kellemes, de gyors megoldás is a forró ital beszerzésére, főleg akkor, amikor hosszú sorok állnak a reptéri kávézókban. Éppen ezért elsősorban a biztonságra és kiszámíthatóságra törekvő utasokat – akik aggódnak, hogy lekésik a gépet –, illetve a rendszeresen repülőket győzte meg ez a prototípus. Az európaiak részesítették előnyben ezt a típusú kávéfogyasztást, a hosszú távú járatokra várakozó ázsiaiakat azonban hidegen hagyta a lehetőség.
Digitális szolgáltatásmenü
Ennek keretében az átszálló utasok a reptéri buszokon elhelyezett digitális kijelzőkön, illetve brosúrákból tájékozódhattak a repülőtér egyes szolgáltatásairól. Előnye, hogy a két járat közötti időtartam és az érdeklődési kör megadása után személyre szabott ajánlatokat kaptak az utazók a repülőtéren elérhető lehetőségek közül. Leginkább a kevés átszállási idővel rendelkező rendszeres utazókat vonzotta ez a szolgáltatás, amit egy második körben szintén tovább tesztelnek.
Játszóházhoz vezető padlómatrica
A reptér járólapjára állatokat és lábnyomaikat ábrázoló padlómatricákat is helyeztek, amiket követve bárki könnyedén eljuthat a játszóházhoz. A finn és orosz családosok értékelték leginkább az ötletet, azon belül is a biztonságra törekvő csoport, a legnépszerűbb azonban természetesen a 2 és 6 év közötti gyerekek körében volt az útvonalat jelölő padlómatrica. A lelkes szülők elmondták, hogy számukra az egyik legfontosabb reptéri szolgáltatás a tiszta és jól felszerelt fürdőszoba után a játszóház, amit sokszor nehéz megtalálni, ám ezzel az újítással megkönnyítik a dolgukat.
Vicces fotófal
A finn tematikára épülő fotófal vidám kiegészítése a repülőtérnek. Leginkább a finn és kínai családosok, illetve a párok voltak oda az ötletért, közülük is a rendszeres utazók, illetve a biztonságra törekvők értékelték pozitívan. A fotófalat is tovább futtatják augusztusban, természetesen az első tesztidőszak eredményeit figyelembe véve.
A második tesztidőszak újdonságokat is hoz
Bár egyelőre nem tudni, hogy mi várható még, de az biztos, hogy a meglévő prototípusok további alkalmazása mellett új ötleteket is bevetnek az utasok szórakoztatására és a kutatás kibővítésére.
Forrás: Turizmus Online