Online bontanák le a repohár-rendszert

Greenwashing, környezetszennyezés vagy fenntartható megoldás? Az Ynsight Research a netnográfia módszertanával vizsgálta az elmúlt egy év online diskurzusát, hogy kiderüljön miként vélekednek a felhasználók az egyre több helyen bevezetésre kerülő repoharas megoldásról - írja a Store Insider.

A kutatás során az online térben a témával kapcsolatban megjelenő minden nyilvános tartalom elemzésre került: így a hírportálok cikkei, a blogok, a TikTok-videók, fórumbeszélgetések, valamint a nyilvános Facebook- és Instagram-bejegyzések és kommentek is.

A 2021. augusztus 26. – 2022. augusztus 26-ig tartó egyéves vizsgálati időszakban összesen 2 588 említés és több mint 19 000 interakció keletkezett az online térben a repoharakkal kapcsolatban. A téma megjelenése ugyan eltörpül a világban és hazánkban zajló jelenlegi problémák mellett, azonban a szórakozni vágyó, környezettudatos felhasználók körében igencsak felkapott lett az elmúlt időszakban.

A repohár nyara

A repoharak iránti online érdeklődés 2022 májusában kezdett felívelni, amikor a téma berobbant a Redditre. A kifejezetten repoharas visszaélésekről szóló fórumbeszélgetésekben a felhasználók a visszaváltási lehetőség hiányát, a tokenrendszer használhatatlanságát és a környezettudatosságnak hirdetett átverést sérelmezték. A felhasználók abban egyetértettek, hogy fesztiválokon és egyéb rendezvényeken a korábbi eldobható műanyagpoharak helyett jó dolog a repohár használata, valamint ismét megjelentek azok a negatív hangok, akik az indokolatlanul bevezetett repohár-rendszert kritizálták. A fórumokon célzottan a repohár-rendszer környezettudatos mivoltát vitatták meg: valóban zöld megoldás, vagy greenwashing? A fesztiválszezon kezdetével a repohár még nagyobb nyilvánosságot kapott, főleg a rájuk nyomtatott felelősségteljes alkoholfogyasztásra buzdító üzenetek miatt emlegették a hírportálok.

Júniusban és júliusban a felhasználók között egyre inkább a repoharakért kapott token lett a központi téma, mely a Red Hot Chili Peppers budapesti koncertbeszámolójával kezdődött. A koncerthelyszínen ugyanis a poharakért tokent kaptak vissza a látogatók. Általános probléma a tokenekkel kapcsolatban, hogy nem mindenhol váltják őket vissza, illetve több beszámoló szerint gyakori eset az is, amikor egy-egy buli végén elfogynak a „zsetonok”, így nem lehet rendesen visszaváltani a poharakat. Emellett olyan negatív élményekről is beszámoltak, hogy valahol órákig tart a poharak visszaváltása, illetve olyan helyekről is meséltek, ahol simán elhajtanak, ha szeretnéd visszaváltani a poharad.



A repoharakról szóló diskurzus augusztusban csúcsosodott ki. Ezt megelőzően a hírportálokon és a vendéglátóhelyek internetes kommunikációjában a repohár a növekvő felhasználói elégedetlenség ellenére is fenntarthatóság zászlóshajójeként jelent meg. A fordulópontot a G7 július 28-ai, a repoharakkal kapcsolatos visszaélésekről szóló cikke hozta el, amiben részletesen foglalkoznak a jelenséggel, illetve a legelterjedtebb hazai repoharakkal foglalkozó cég, a Cup Revolution által nyújtott megoldások környezetkímélő jellegét kérdőjelezi meg. Az írás hatására a következő pár napban szinte minden nagyobb hazai hírportál foglalkozott valamilyen módon a témával, valamint a Cup Revolution is reagált, teljes mértékben elutasított a felmerült vádakat, ami így jelentős internetes figyelmet generált.

Bár a repoharakról szóló hírek is ezer körüli interakciókat váltottak ki, a legnépszerűbb tartalom mégis egy MKKP poszt volt, amelyre több mint 6 600 felhasználó reagált. A posztban egy kárrendezésre megszervezett gyűjtés eredményéről számolnak be, és forinton kívül egyéb pénznemekben és repohár tokenekben is adományoztak a lelkes támogatók.

A regisztrált interakciók megoszlásáról elmondható, hogy legnagyobb részük (56%-uk) Facebook like volt, a maradék 44%-ot pedig YouTube like-ok, kommentek, megosztások és Twitter reakciók tették ki.
A repoharakat az „egyszerű felhasználók” tűzték napirendre

Míg a politikai-közéleti témák esetében az online diskurzus legnagyobb részét a hírportálokon megjelenő cikkek és a rájuk érkező felhasználói reakciók teszik ki, a repoharak esetében ez nem így alakult. Ebben az esetben a felhasználói beszélgetéseké a főszerep, akik a legtöbbet a fórumokon (különösen a Redditen) és a Facebookon beszélgettek a témáról.

Csak lehúzás fenntarhatóságba csomagolva?

A hozzászólások alapján a hazai repohár-rendszer ebben a formában elfogadhatatlan, és nem több egyszerű greenwashing-nál. A kommentelők szerint a repohárrendszer egy jó megoldás lehetne, azonban itthon nem több lehúzásnál. Ehhez a véleményhez leginkább a tokenek bevezetése, és azok a már említett szórakozóhelyek járultak hozzá, ahol a korábbi üvegpoharakat repohárra cserélték. Az online diskurzusban számos érv született a repoharak mellett és ellen, bár az elégedetlen hangok voltak többségben.

A netezők alapvetően megegyeztek abban, hogy külföldön vannak jól működő repohár rendszerek és a hazai bevezetésük is jó ötletnek indult, majd „magyar szokás szerint” a poharak nyújtotta plusz bevétel hajszolása került előtérbe, amivel az egészet elrontották. Ha azonban a token helyett a repohárért kifizetett pénzt visszaadnák és a poharakat tényleg elmosnák és újrahasználnák, valóban környezetbarát megoldás lenne.

Cselekvésre ösztönző elégedetlenség

A repoharak körüli problémák előtérbe kerülése képes volt cselekvésre is ösztönözni a netezőket: 2022. július 29-én Facebook-csoport alakul STOP Repeohár Token! néven. A közösség mára már több mint 3,4 ezer tagot számlál, a résztvevők pedig tevékenységüket koránt sem tervezik az online térre korlátozni. A növekvő tagság feketelistát vezet a tokenrendszeres vendéglátóhelyekről a bojkott érdekében, repohár token-ellenes kihívást és matricázást tervez, sőt még nyílt levelet is írtak a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságnak és a Gazdasági Versenyhivatalnak címezve.

A cikk folytatását ITT olvashatják.


Ezen a badacsonyi hétvégén minden a Szürkebarátról szól

Ezen a badacsonyi hétvégén minden a Szürkebarátról szól 

A Bortriatlon egy nagyon izgalmas rendezvény, aminek egyik fontos állomása a Szürkebarát Hétvége.
Séfváltás a Lidl Konyha élén

Séfváltás a Lidl Konyha élén 

Nem akárki érkezik a cégcsoport konyhájára: egy Michelin-díjat kapó ifjú séf váltja a korábbi, Michelin-csillagos konyhát irányító séfet.
Ehető erdő, fenntarthatóság és gasztronómia

Ehető erdő, fenntarthatóság és gasztronómia 

A Visegrádi Alap támogatásával létrejött nemzetközi eszmecserére öt országból érkeztek előadók és résztvevők.  
Kő-Papír-Olló magyar bajnokság is lesz a Kincsem Parkban

Kő-Papír-Olló magyar bajnokság is lesz a Kincsem Parkban 

Újabb büfékocsik, bővülő ételkínálat, nemzetközi ízek várják a látogatókat.. és persze pizza és hamburger minden mennyiségben.
Javában tart Magyarország exkluzív boreseménye

Javában tart Magyarország exkluzív boreseménye 

Reflektorfényben a magyar borok.
Megvan, ki kapja idén a Boros László-díjat

Megvan, ki kapja idén a Boros László-díjat 

Az MNGSZ 2023-ban alapította a Debrecen és Magyarország ikonikus séfjéről elnevezett Boros László-díjat., amelyet április 30-án adnak át az idei kitüntetettnek.
Érkezik a legnyáriasabb tavaszi borfesztivál

Érkezik a legnyáriasabb tavaszi borfesztivál 

Immár hatodik alkalommal kerül megrendezésre a már-már hagyománnyá avanzsált sétáló kóstoló. 
Mi lesz a borvidékekkel?

Mi lesz a borvidékekkel? 

Az éghajlatváltozás a világ borvidékeinek hetven százalékát alkalmatlanná teheti szőlőtermesztésre.
Vanília égbolt

Vanília égbolt 

Vanília minden mennyiségben - izgalmas más fűszerek, sosem gondolt párosítások kíséretében.
Csak most került az italpiacra - már nyert is egy rangos nemzetközi versenyen

Csak most került az italpiacra - már nyert is egy rangos nemzetközi versenyen 

Merész döntés volt a versenyre nevezni egy piacra került új termékkel - de bejött.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?