A cél a repülőtér környezeti terhelésének csökkentése, ezen belül kiemelt szerepet kap a klímavédelem, melynek a programhoz csatlakozó partnereknél szinten a középpontba kell kerülnie - hangsúlyozta Szarvas Gábor, a BUD környezetvédelmi igazgatója. Partnerből pedig akad szép számmal, hiszen „a repülőtér egy mini város” - tette hozzá. Keddig az Aeroplex Central Europe (ACE), a Heinemann Duty Free, a HungaroControl, a Lufthansa Technik Budapest, a Főtaxi valamint a NAV Repülőtéri Főigazgatósága társult. A csatlakozóknak egyebek mellett több figyelmet kell fordítania a szelektív hulladékgyűjtés továbbfejlesztésére, az elektromos közlekedési eszközök elterjesztésére valamint a megújuló energiaforrásokra.
Jó példával
a reptér jár elöl. Első körben azzal, hogy 15 éve az elsők között csatlakozott a Repülőterek Nemzetközi Tanácsa (ACI Europe) által indított karbon akkreditációs programhoz, melynek szintén fontos eleme, hogy a reptéren működő partnerek se üljenek ölbe tett kézzel. Szarvas tájékoztatása szerint a számok bizonyítják, hogy a ferihegyiek valóban komolyan gondolják a környezetbarátságot. A földgáz fogyasztásuk az eltelt évek során évi 8,6 millió köbméterről 5,4 millióra csökkent, a szelektíven gyűjtött hulladékok aránya 21-ről 67%-ra változott, az áramfogyasztás 16%-kal, az utasonkénti vízfelhasználás 10 literrel csökkent. A labda a partnereknél, akiknek gépjármű flottája a reptéri négyszerese, dolgozóik száma közel tízszeres (850/BUD vs. 8 000), hulladéktermelésük viszont „mindössze” 550 tonna a BUD 950-éhez képest.
Bizonyára nem azért nem találtunk légitársaságot az eddig csatlakozottak közt, mert a szigorú értelemben vett légi közlekedés az emberiség összes károsanyag-kibocsátásának csupán 2 százalékáért felel. A kapu számukra is nyitva - oszlatta el esetleges kételyeinket Szarvas Gábor. Hozzátéve, hogy leginkább a Ferihegyet bázisként használók lehetnek érdekeltek. Lássuk csak: Wizz Air és Ryanair! Előbbivel folynak az egyeztetések - tudtuk meg. És hogy miképp zöldülhet a reptéren egy légitársaság? Például a parkolás során az áramellátást biztosító APU berendezés járatásának csökkentésével, a gurulási utak hosszának áttervezésével - de végül is ezek ugyanúgy múlnak a földieken.