Börgöndi repülőtér: új megállapodás kellene a befektetővel

A székesfehérvári közgyűlés új megállapodástervezetet fogadott el, amely a börgöndi repülőtér megépítésére két alternatívát is tartalmaz különböző műszaki tartalommal és dátumokkal, miközben az önkormányzat megkezdte a felkészülést a befektető ellen indítandó perre is az elmaradt reptérfejlesztés miatt - tájékoztatta a város polgármestere a pénteki zárt ülést követően az MTI-t.

Cser-Palkovics András (Fidesz) hangsúlyozta, hogy a megállapodástervezet egy kompromisszumos javaslat, amellyel megpróbálják elkerülni a több évig tartó és bizonytalan kimenetelű jogi eljárást. Elmondta, hogy a létesítési engedélyben szereplő nagy repülőteret 2020. december 31-ig kellene megépítenie a befektetőnek. Amennyiben ez határidőre nem sikerül, akkor az egész terület automatikusan és elszámolási igény nélkül visszaszállna az önkormányzatra.
A javaslat tartalmaz egy alternatívát is: a nagy légikikötő kiváltható lenne egy legalább kétmilliárd forintos sport- és üzleti célú reptérrel, amelyet 2016-ig kellene megépíteni. Amennyiben a befektető az utóbbi mellett dönt, akkor ezt 2014-ig be kell jelentenie a városnak. Határidőre nem teljesülő beruházás esetén a terület ugyanolyan feltételekkel kerül vissza az önkormányzat tulajdonába, mint a nagy reptér esetében.
A képviselő-testület pénzügyi kényszert is alkalmazna a befektetővel szemben. Ennek értelmében a szerződéskötés évében, vagyis 2013-ban 200 millió, utána évente 100-100 millió forintot kellene fizetnie a cégnek mindaddig, amíg valamelyik repülőtér nem valósul meg.
A közgyűlés döntött arról is, hogy a megállapodás-tervezet elfogadására június 30-ig van lehetősége a cégnek, amennyiben addig nem történik meg, akkor bírósághoz fordulnak, mert a befektető a jelenlegi szerződést megszegte. A képviselők a választott bírósági eljárásra való felkészülés érdekében ügyvédeket bíztak meg a jogi előkészületekkel.
A polgármester elmondta még, hogy két tárgyalás volt a felek között tavaly december óta, amikor a befektető cég a jelenleg érvényes szerződés módosítási ajánlatával állt elő. Az álláspontok közeledtek, de még sincs megállapodás közeli helyzet - tette hozzá.
A székesfehérvári közgyűlés tavaly december 21-én mondta ki, hogy a börgöndi repülőtér befektetője szerződést szegett. Akkor a képviselő-testület nyílt ülésén azért vették napirendre a témát, mert a felek közötti szerződésben lejártak a vállalkozás által vállalt határidők, és a cég szerződésmódosítási ajánlattal állt elő.
A decemberi ülésen részt vett a Biggeorge's NV képviselője, Nyíri Viktor, aki elmondta, hogy a többségi tulajdonukban álló Alba Airport Kft. sok energiát és 1,6 milliárd forintot invesztált eddig a projektbe. Emlékeztetett arra, hogy 2005-ben kapcsolódtak be a reptérfejlesztésbe, és 2009-ig tartott az engedélyek beszerzése. Hozzátette: továbbra is szeretnék megépíteni a repülőteret, de konkrét vállalási határidőt nem tudnak mondani. A haladékkérés okaként a gazdasági nehézségeket, a banki hitelezés visszaesését, továbbá a jövőben várható utaslétszám- csökkenést hozta fel.
Bóka Viktor jegyző a jelenleg érvényben lévő - utoljára 2008-ban módosított - szerződéssel kapcsolatban jelezte, hogy a befektető által vállalt határidők közül háromnak (közművek kiépítése, a repülőtér és a börgöndi bekötőút megépítése) lejárt a határideje. A szerződés szerint amennyiben az Alba Airport Kft. a repülőteret nem építi meg 2012. június 17-ig, akkor egymilliárd forint kötbért fizet 2012. október 15-ig.
A cég által javasolt szerződésmódosításról elmondta: a cég az egymilliárdos kötbér helyett 435 millió forintot ajánlott az önkormányzatnak két részletben. Az ajánlat szerint a felek rögzítették volna, hogy a késedelemért egyik fél sem felelős, továbbá a reptér és a hozzá kapcsolódó ipari park megvalósítása időben nem tervezhető. A város a felek közötti szerződést nem bonthatná fel 2023. december 31-ig, miközben a cég ugyanezt hatnapos felmondással bármikor megtehetné. Az önkormányzatnak vállalnia kellett volna, hogy teljes mértékben mentesíti az Alba Airport Kft.-t minden helyi adó megfizetése alól. Emellett pedig vállalnia kellett volna, hogy a repülőtér területét érintő településszerkezeti tervet nem változtatja meg.
Cser-Palkovics András javaslatára a testület egyhangú döntést hozott arról, hogy a megállapodás módosítását elutasítja, a szerződésszegés tényét megállapítja, valamint a befektetővel a tárgyalást folytatja 2013. március 31-ig, és közben előkészíti a szükséges jogi lépéseket, amelyek elindításáról várhatóan április elején dönt.
Székesfehérvár önkormányzata tavaly októberben döntött úgy, hogy visszakéri a börgöndi repülőtér területét a Biggeorge's-NV Zrt. befektető cégtől, mert évek óta nem történt érdemi előrelépés a repülőtér ügyében, az építkezést el sem kezdte az Alba Airport Kft. Azt kérték a cégtől, hogy a repülőteret és a mellette ipari parkká átminősített területet térítésmentesen adja vissza.
A börgöndi repülőtér egy korábbi katonai repülőtér helyén, összesen 300 hektárnyi területen épült volna fel, az eredeti tervek szerint mintegy 15 milliárd forintos költséggel. A cég eredeti tervei szerint az Alba Airport lett volna a budapesti után az ország második legnagyobb légikikötője. A jobb kihasználtság és a biztosabb megtérülés érdekében a légikikötő mellett mintegy 110 hektáron üzleti és ipari parkot létesítettek volna. A repülőtér egy korábbi nyilatkozat szerint üzembe helyezésekor 300, a második ütemben tervezett logisztikai bázis és technológiai park létrehozását követően további 700 munkahelyet biztosított volna.
Az Alba Airport Kft. részben a székesfehérvári és az abai önkormányzat, illetve a Biggeorge's-NV Zrt. tulajdona.

Forrás: MTI


Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája

Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája 

A résztvevő több száz motoros összesen 831 km tesz meg idén, hogy ezúttal Békés megye kulturális és turisztikai értékeit felfedezze.
Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala

Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala 

Magyarország keleti részébe vezet az idei év kedvenc kerékpáros útvonala.
Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.
Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?