Többfunkciós, pilóta nélküli repülőgépet fejlesztettek Magyarországon

A „fedélzetilegénység-mentes” légi járművek rohamosan fejlődő piaca egyszer akár a magyar gazdaság húzóágazatává is válhat.

2013 júniusában indult, és idén júniusban zárult az a hazai, AMORES ROBOTICS projekt, amelynek célja egy vadonatúj, komplett ember nélküli repülőgép-technológia kifejlesztése volt. Az ember nélküli repülőgépeknek (Unmanned Aerial Vehicle – UAV) ugyanis két altípusa létezik: a helyből felszálló és lebegésre képes kopter (drón), illetve a hagyományos kialakítású és a hosszabb távok megtételére tervezett, merevszárnyú repülő. A hazai fejlesztés, amely az Óbudai Egyetem és a BME együttműködésével, illetve a Bizalom Zrt. támogatásával kivitelezett munkaprogram keretében valósult meg, e kettőt ötvözi.

A kutatók szeme előtt egy olyan merevszárnyú drón megalkotása lebegett, amely képes a szállítójárműről közvetlenül felszállni, és a landolást is megoldja szűk helyen. A jármű ezt a képességét a szabadalmaztatott, átalakuló (transzformer) struktúrájának köszönheti. Ez azért nagy lépés, mert ha egy céltárgy felett, precíz helyen lebegve kell elvégezni egy feladatot (pl. magas épületek monitorozása vagy a műemlék épületek homlokzatán feltárt repedések pontos feltérképezése), arra értelemszerűen a forgószárnyas kopter a legalkalmasabb eszköz. Amennyiben nagy területet szeretnénk például agrárcéllal távérzékelni, akkor már a merevszárnyú gépek jelentik az ideális megoldást, hiszen ezek a drónoknál nagyobb területet képesek berepülni. Az új fejlesztés mindkét célra alkalmas.


Céljaik eléréséhez tehát a tudósoknak létre kellett hozniuk egy repülőt, amelyet aztán a bonyolult szoftver „értelmezésére” képes, nagy teljesítményű robotpilóta-hardverrel is el kellett látniuk. Tekintve, hogy egy hasonló szerkezet kizárólag szenzorokkal (GPS, inerciális szenzorok, elfordulásérzékelők, gyorsulásmérő szenzorok, légsebességmérő szenzorok, barometrikus magasságmérő szenzorok) képes autonóm módon repülni, így a gépezetet érzékelőkkel is fel kellett szerelni. A repülőhöz emellett még külön rádiórendszereket is fejlesztettek a kutatók, hogy az eszköz működését távolról is kontrollálni tudják. A gép irányításához ezen kívül egy földi, virtuális pilótafülkét is létre hoztak, ahonnan az operátor a műszerfal „hasonmásáról” irányíthatja a járművet.

A szakemberek számára a legnagyobb kihívást egy, a robotpilóta-szoftverben kiteljesedő algoritmus megalkotása jelentette. A nagyteljesítményű hardverre tehát olyan robotpilóta-szoftvert készítettek, melynek specialitása, hogy az idáig áthidalhatatlannak minősülő helyzeteket is kezelni tudja. A háton repüléshez vagy az áteséshez hasonló pozitúrák és helyzetek például számos külső tényező hatására előállhatnak repülés közben, márpedig ezek lineáris szabályzós robotpilótával nem kezelhetők. A magyar projekt során kidolgozott rendszer mindazonáltal már képes megbirkózni a hasonlóan kényes szituációkkal.

Az UAV-ok lehetséges alkalmazási területei Magyarországon

Az utóbbi években kiderült, hogy a pilóta nélküli repülőgépek az élet számos szegmensében „óriási tehertől szabadíthatják meg” a már eddig is létező technológiákat. Bár a hasonló járművek felhasználása hazánkban még csak gyerekcipőben jár, érdemes áttekinteni, hogy az eszközök a közeljövőben miként is könnyíthetik meg a mindennapjainkat:

Kutatás-mentés: erre a területre eklatáns példa az a Németországban már szolgálatot teljesítő tűzoltóautó, amelynek a tetején egy, a drónok szállítására alkalmas dokkoló is helyet kapott. A kopter nagy sebességnél sem esik le a platformról, és ezen keresztül, útközben a tűzoltóautó még fel is tölti az akkumulátoráról. Érkezéskor a repülővel be lehet tekinteni a lángoló épületbe, de a gépre szerelt gázelemző szenzorok egy szoftver segítségével még a robbanási vagy mérgezési veszélyekre is felhívhatják az autóban ülők figyelmét.

A műszaki ellenőrzéseknél is hasonlóképpen kiváló szolgálatot teljesíthetnek az UAV-ok. Ezen a területen a csak nehezen vagy csupán veszélyes körülmények között felmérhető tárgyak elemzésére kell gondolnunk. Ilyenek például a hidak vízzel körbevett részei, de a nehezen megközelíthető, nagyfeszültségű építményeket (szélerőművek, naperőművek, távközlési tornyok) is ebbe a kategóriába sorolhatjuk.


A műszaki mentésnél ugyancsak jól alkalmazható a technológia, hiszen segítségével a daruzások és kiemelések során valaki külön képernyőn figyelheti, hogy mennyire biztonságos az akció, illetve az ingó és ingatlan vagyontárgyakat mennyire veszélyezteti az éppen kivitelezett folyamat.

A tudományos dokumentáció során szintén felettébb praktikus lehet a drónok használata, hiszen kevés nem térben zajló tudományos adatgyűjtés létezik. A technológia a kutatási site-ok, mintaterületek feltérképezésére kiemelkedően alkalmas. Az UAV-ok adatrögzítő munkájának köszönhetően a muzeológusok 100 év múlva is tudni fogják, hogy a leletek kiemelésekor hogyan is nézett ki az őket környező terület. Nem utolsó (sőt, talán a legfontosabb) szempont, hogy a régészek a drónok felvételei alapján még hitelesebben rekonstruálhatják a műemlékek eredeti állapotát.

A térképészet (kartográfia) a drónoknak igen nagy felvevőpiaca, hiszen segítségükkel nagy területeket relatíve olcsón le lehet fotózni. A kisebb területeket drónokkal, a nagyobb területeket pedig merevszárnyú gépekkel jutányosabb felmérni.

A bányamérésben majdhogynem „korszakos” jelentőségűek lehetnek a kopterek. A szűk és mély külszíni bányákban nem annyira működik a GPS, mint nyílt terepen. Ennek ugyanaz az oka, mint amikor a nagyvárosban a magas házak között a Globális Helymeghatározó Rendszer ugrálni kezd –a jelek ugyanis visszaverődnek a falakról. A legcélszerűbb megoldás tehát, ha GPS-szel körbemérik a bányát, a bánya alját pedig már a drónnal centiméteres pontossággal feltérképezik, ami már nem sokkal marad el a peremen mért értékek precizitásától.

Magyarországon az egyik legígéretesebb terület a drónok mezőgazdasági alkalmazása. A kopterek nagy területekre kiterjeszthető, részletes képalkotó eljárásai például jól behatárolhatják a földeken az egyes fertőzések, vagy a kártevők által okozott károk kiterjedését, illetve akár termőképesség, illetve nedvességtartalom szerint is diverzifikálhatják az ültetvények egyes részeit. A multispektrális felvételek így a precíziós tápanyag-utánpótlást és a helyspecifikus növényvédelmet is jelentősen megkönnyíthetik, de az „irányított” öntözés elősegítésével is komoly költségektől óvhatják meg a gazdákat.

Nehéz tartani a lépést

Ami a drónok magyarországi helyzetét illeti, hazánkban a hiányosságokat nagy valószínűséggel nem a repülők műszaki fejlettségben kell keresni. A nehézséget itthon leginkább az okozza, hogy a felhasználásukra még nincsenek felkészítve az illetékes szakemberek. Jó példa az említett problémára, amikor a magyarországi árvizekről készített felvételekkel nem tud mit kezdeni a gátszakaszért felelős döntéshozó. Éppen ezért a szakemberek szerint olyan pilot-programokat kellene indítani, amelyek keretében a felhasználók működés közben, de nem éles helyzetekben területenként (mezőgazdaság, katasztrófavédelem, kutatás-mentés) kitapasztalhatják az alkalmazás módszereit.

Bár méreteiből adódóan Magyarország a mennyiség tekintetében bizonyosan nem lesz képes versenyezni a távol-keleti tömegtermeléssel, a különleges képességek (extrák) kifejlesztésével az UAV-ok komoly kitörési pontot jelenthetnek a magyar gazdaság számára.

Forrás: GyártásTrend


Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája

Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája 

A résztvevő több száz motoros összesen 831 km tesz meg idén, hogy ezúttal Békés megye kulturális és turisztikai értékeit felfedezze.
Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala

Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala 

Magyarország keleti részébe vezet az idei év kedvenc kerékpáros útvonala.
Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.
Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?