Az 1700-as években épült főúri kúria az 1830-as években került az Andrássy család tulajdonába, a II. világháborút követő államosításokig pedig a leszármazott családtagok birtokolták az udvarházat. Az épület hosszú ideig az Andrássy-ak tulajdonában állt, hotelként pedig 2008-ban nyitotta meg először kapuit. A szállodát 2019 óta tulajdonolja és üzemelteti a BDPST Group, amely 2021-ben teljeskörűen felújította és kibővítette a házat. Az ötcsillagos létesítmény a vállalat most születő luxusbrandje, a BOTANIQ egyik fontos eleme. Erről ITT írunk részletesen.
Az angol lordok is megirigyelhetnék
A kapacitásbővítő beruházásnak és a ház prémium jellegének köszönhetően az ismét piacra lépett szálloda hiánypótló szerepet tölt be a térségben. A fejlesztés keretein belül tizenkét új szobával, kültéri felnőtt és gyermekmedencével, valamint egy esküvők és konferenciák számára kialakított, 150 fős rendezvényhelyszínnel bővült a ház. Utóbbit a szállodához tartozó, eddig kihasználatlan borászati épületben alakították ki.
A kúria immár 53 szobával várja a vendégeket. A megújulás új dizájnnal is együtt jár. A fő koncepció az egyediség, megjegyezhetőség kialakítása volt, amelyhez a történeti háttér és a borvidéki lokáció adta az inspirációt. A vezető motívum a meleg, falusi atmoszféra brit eleganciával párosítva, a közösségi terekben pedig az otthon meleg árnyalatai, az ornamentika használata, a dekorációk mind egy-egy utalás a térségre vagy az egykori tulajdonosokra. A szobák inspirációit az Andrássy családról fellelhető régi családi fotói adták, melyek nagy többsége vadászat, lovaglás vagy kerti piknik alkalmával készült. A bútorok mind kimondottan ide tervezett, egyedi darabok.
Topétterem gourmet fogásokkal
A ház étterme a felújítás előtt csak a szállóvendégek számára volt nyitva. Júliustól azonban nagyközönségi, desztinációs étteremként teljesen új arculattal, és egy utcára nyíló kávéházzal kibővülve lép a piacra. Mivel a környék, Tokaj-Hegyalja történelmi borvidék, és az UNESCO által kinyilvánított világörökségi terület, a Bobajka étterem – mely a zempléni mákos gubáról kapta a nevét - a helyi és regionális termékekre, a hagyományok megőrzésére fókuszál.
Ízeivel és receptjeivel is törekszik arra, hogy a borrégió örökségét és különleges hangulatát visszaadja. A regionális ételek modern és friss köntösbe bújtatva kerülnek a vendégek elé, megújulva, mégis hagyományokon alapulva. A régiós és magyar ételek mellett a populáris fogások, és a különféle étrendekbe is könnyen beilleszthető ételek is megjelennek. A Varjú Imre séf és csapata által vitt konyha a helyi, minőségi alapanyagokat előállító termelők számára komoly keresletet generál: a mangalica, a pisztráng, a méz, a sajt, az erdei gombák mind a környékről kerülnek ki. Az alapanyagok beszerzését gondos kiválasztási folyamat előzi meg a konyhán, amely kizárólag olyan gazdaságokkal dolgozik együtt, amelyek elhivatottak az értékek és a hagyományok megőrzésében.
Bort csak a helyi borvidékről
A tehetséges, ifjú séf, Varjú Imre nevét jó lesz megjegyezni. Gourmet fogásait kóstolva túlzás nélkül állíthatjuk, hogy komoly karrier előtt áll. Korábban Szegeden és Bécsben szerzett tapasztalatot, dolgozott a Pest-Budában, a Café Pierrot-ban, a Babelben és Dublinban az Airbnb éttermének kreatív csapatában is sous chef-ként. Az Andrássy Kúria & Spa konyhájának irányítását 2021 márciusában vette át executive séfként. Ételeiben a hagyományos fogásokat ötvözi a friss, mai technikákkal: a tányérokon pedig egy különböző textúrákat és ízeket ötvöző étel a végeredmény, amely minden modorosságot, kimódoltságot nélkülöz és harmonikus ízeivel, fesztelen kreativitásával hódít. Kedvencünk a rezgősre szuvidált mangalica steak volt sárgaborsópürével, a fügés libamájhab a helyben sütött kalácson - ez adja a signature desszert, a Bobajka alapját is - és a ginnel átitatott, marinált lazacos uborkajég. A séf szívügye egyébként a szezonális, minőségi alapanyagon kívül a nagyszülői hagyományokon nyugvó befőzés, savanyítás, fermentálás is, mindezt maga is szívesen végzi a környékben gyűjtött kincsekből.
Nemcsak az ételek alapanyagai, hanem a poharakba kerülő borok is helyből, a legkiválóbb pincészetekből érkeznek. A 120 tételes, kizárólag tokaji borból álló borsorban, nem csak a nagyobb neves pincék, hanem a kisebb feltörekvő borászatok italai is megjelennek. A borok származási helyét az itallapon térképpel is jelzi az étterem, így biztosítva, hogy a vendégek pontos képet kapjanak a tételek származásáról és a pincészetek elhelyezkedéséről. A kiváló borok menübe illesztéséről Koór Kitti, az Andrássy Kúria & Spa Food&Beverage menedzsere és Langó Tamás, a BDPST Executive Sommelierje gondoskodnak, akik személye és szaktudása jelenti a garanciát arra, hogy a kúriában az ételekhez leginkább passzoló bor kerüljön a vendégek poharába.
A szálloda elhelyezkedése is vonzó adottság: Tokaj-Hegyalja szívében, távol a város zajától fekszik, a borvidéken a kategóriájában egyedüli szálláslehetőségként. A hotelt körülvevő térségben dűlőtúrákon és kellemes kirándulásokon vehetnek részt a ház vendégei. A kerékpáros infrastuktúra fejlődésével két keréken is felfedezhető már a térség, a romantikus szépségű Bodrog pedig kajakkal-kenuval is bejárható az aktív időtöltés szerelmesei számára.
Erős nyár után forgalmas ősz
A ház igazgatója, Kövesdi Barnabás a korábban szintén BDPST-tulajdonú Alice Hotel megnyitásánál bábáskodott, és a ház soft openingje után csöppent a tarcali kúria felújításának folyamatába tavaly októberben. A szakember karrierje során számos neves szállodában szerzett átfogó szakmai tapasztalatot. Az igazgatótól megtudtuk, hogy a soft opening időszakának számító nyári hónapokban már nagyon jó vendégforgalmat könyvelhettek el, júliusban például 85 százalékos kihasználtsággal, és az ősz is magas foglaltságot hozott. Októberben megnyílt rendezvénytermük is lebonyolított már több komoly céges rendezvényt és esküvőt.
Azt is megtudtuk, hogy 58 fős a ház személyzete, és a munkatársak 95 százaléka környékbeli. "Nem könnyű a pozíciókra megfelelő embert találni, de aki beválik, az marad is, így mára egy összeszokott, családias csapatot sikerült kialakítani, és az alkalmas fiatal kollégák házon belüli képzése is úgy tűnik, sikeres stratégia" - magyarázta lapunk kérdésére az igazgató. A ház 80 százalékban belföldi és 20 százalékban külföldi vendégeket fogad. Csoportokra, egyéni vendégekre, családokra egyaránt berendezkedtek, és főként direkt foglalásaik vannak - emelte ki az igazgató, aki azt is elmondta, hogy a környékbeli zsidó vallási örökség komoly vonzerő a tengerentúlról érkező vendégeik számára, és erős a kereslet a közeli országokból, a román, lengyel, szlovák piacokról, korábban pedig az orosz és ukrán piac is jól muzsikált. A szakember azt is elmondta, hogy mivel jó időben és hosszabb távra kötötte a ház energiabeszerzésre vonatkozó szerződéseit, egyelőre még a válság előtti áron használják a gázt és a villanyt, de tervezik, hogy a következő években napelemek létesítésével váltják ki a költséges fűtés és villanyszámlát.