Folynak a tárgyalások az Európai Bizottság tervezetéről, és az egységes kormányzati álláspont kialakítása is még folyamatban van.
Az új package travel directive-ről (PTD) való tárgyalások előzményének tekinthető az utazási piac változása, az online foglalási rendszerek elterjedése, a légipiac liberalizálása és a low-cost légitársaságok megjelenése, a megváltozott fogyasztói és utas magatartási formák, az Európai Unió Bíróságának esetjoga 1990 óta, illetve a dinamikus csomagok (dynamic package) és az új utazási formák megjelenése.
Szükséges az igény szerint összeállított utazási forma
Az Európai Bizottság által készített hatástanulmányból kiderül, hogy a klasszikus utazási csomagokat az utazók 23%-a választja, az egy eladási helyen történő csomagelemek összeválogatása 17%-ra jellemző, csupán 6% az utazás egymáshoz kapcsolódó weboldalakon történő összeállítása, míg a független utazásszervezést már a turisták 54%-a választja.
A felülvizsgálat szükségességét figyelembe véve az Európai Bizottság 2013. július 9-én tette közzé a szervezett utazási formákról szóló 90/314/EGK („package irányelv”) tervezetét. A vizsgált szabályozási modellek közül a klasszikus utazási csomagok dinamikus csomagokkal való kiegészítése tekinthető irányelvnek, ami egy igény szerint összeállított utazási formát jelöl. A tervezetet rendes jogalkotási – korábbi együttdöntési – eljárásban tárgyalják.
Lezajlott események
A 2013-as nyár folyamán első körben az érintett szakmai szervezetekkel történő egyeztetés zajlott, december 13-án pedig sor kerül a munkacsoport záróülésére ebben a félévben. Az Elnökség kérte a tagállamokat, hogy a nemzeti konzultációk alapján mihamarabb próbáljanak egységes álláspontot adni a főbb kiemelt kérdésekre. Az Európai Parlamentben is megkezdődött a tervezet vitája: a Belső Piaci és Fogyasztóvédelmi Bizottság október 17-én hallgatta meg az Európai Bizottságot.
Célok
A résztvevők fő célnak tekintik az összes érintett szereplővel való transzparens egyeztetést az egységes nemzeti álláspont kialakításához és képviseletéhez. Ez magában foglalja az utasokat/fogyasztókat képviselő fogyasztói szervezeteket, a piaci, iparági szereplőket, amelybe a szálláshelyek, illetve a közlekedési szolgáltatók is beletartoznak, illetve a hatóságokat, hiszen a jogalkalmazás oldaláról már most fontos látni, hogy az irányelv végrehajtását hogyan lehet biztosítani.
Főbb rendelkezések
Az alábbi rendelkezések egyelőre még csak az Európai Bizottság javaslatai, és a későbbiek során bármelyik elemük változhat a tárgyalásoktól függően. Az uniós döntéshozatali eljárás alapján jelenleg az Európai Unió Tanácsa (Versenyképességi Tanács Fogyasztóvédelmi és Információs Munkacsoportja), illetve az Európai Parlament tárgyalja a jogszabály-tervezetet.
A hatály kiterjesztése és a fogalmak tisztázása elsőszámú feladat, így differenciálni kell az előre összeállított utazási csomagokat és az igény szerint összeállított utazási formákat (pl. dinamikus csomagolás egyes formái), ezek pontos megfogalmazása és tartalmuknak meghatározása is a rendelkezés részét képezi. Ezen kívül kitérnek az egy kereskedő által kínált utazási csomagokra, illetve a több kereskedő által kínált utazási formák pontosítására is.
Az előzetes egyeztetések szerint a hatály az egyelemű szolgáltatásokra, illetve az alkalmilag szervezett utakra nem terjedne ki, illetve csak részlegesen terjedne ki az üzleti utakra: amennyiben a céges megrendelővel keretszerződés van érvényben, akkor az szintén nem tartozna a hatály alá. Az üzleti utaztatás tekintetében is még vita van a tagállamok között.
Fontos eleme a rendelkezéseknek a tájékoztatási kötelezettség, ami magában foglalja azt is, hogy várhatóan nem teszik kötelezővé a nyomtatott katalógus kiadását. A szerződésjogi előírásokat szintén tárgyalják, amelyben szó esik a szerződés átruházásának lehetőségéről, az árváltozásról, miszerint a szervezőnek jeleznie kell az erre vonatkozó jogát és maximum a részvételi díj 10%-áig változtathatna az áron, emellett pedig az utazástól való elállás és a lemondási díj is a témák részét képezi.
A felelősségi kérdéseknél felmerült, hogy kizárólag a szervező feleljen az utazási csomag teljesítéséért, ami egyes tagállamokban nehézségeket okozhat, ahol az utazási ügynököket is terheli a felelősség, szó esett a segítségnyújtási kötelezettségről, a nem szerződésszerű teljesítés orvoslásának kötelezettségéről és a megfelelő alternatív lehetőségek biztosításásról is. Amennyiben elkerülhetetlen és rendkívüli körülmények fennállása miatt nem biztosítható az utazó kiindulási helyre való visszatérése időben, a szervező – a légi utasok jogairól szóló 261/2004/EK rendelet jelenleg tárgyalás alatt lévő módosítási javaslatnak megfelelően – éjszakánként 100 euró összeghatárig és utazónként három éjszakára lenne köteles fedezni a további tartózkodás költségét, ám ezt a javaslatot a MUISZ és a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) is vitatja.
Ezen túlmenően az igény szerint összeállított utazási formák speciális előírásoknak kell, hogy megfeleljenek, amik magukban foglalják az utazó által igénybevett szolgáltatásokról szóló tájékoztatást, az egyes szolgáltatók saját felelősségét a teljesítésre vonatkozóan, illetve a fizetésképtelenség elleni védelmet.
Forrás: Turizmus Online