Az eredmények szerint 2011-ben az Unió állampolgárainak 72%-a vett részt utazáson,
2012-ben pedig 80% tervez hosszabb-rövidebb utazást. A kutatás arra is rávilágított, hogy
2011-ben a korábbinál többen maradtak Európán belül, és még ennél is többen jelezték,
hogy 2012-ben a kontinensen belül terveznek utazást.
Az Európai Bizottság alelnöke, Antonio Tajani biztos szerint: „Kontinensünk kulturális és
természeti gazdagsága és hagyományos vendégszeretete továbbra is közel áll az európaiak
szívéhez. A turizmus jól teljesít Európában, 2011-ben bővült, 2012-ben pedig előrejelzéseink
szerint további növekedés várható. Mindez alátámasztja, hogy a turizmus az európai gazdaság egyik erős motorja.”
Hogyan utaznak az európaiak?
2011-ben az Európai Unió polgárainak 72%-a vett részt a turizmusban, körülbelül ugyanannyian, mint egy évvel korábban. Az európai utazók többsége belföldön utazott
(Görögország: 80%, Olaszország: 74%, Horvátország: 73%), vagy legalábbis az EU-n
belül maradt. A legnépszerőbb desztináció Spanyolország volt (11%), amit Olaszország (9%), Franciaország (8%), Németország (5%), Ausztria (5%) és Görögország (4%) követett.
Az Európai Unió lakosai tapasztalt, magabiztos utazók, akik szeretik maguk megszervezni utazásukat: a válaszadók 53%-a az interneten keresztül szervezte meg utazását, és az utazók 49%-a az utazás különbözı elemeit maga állította össze, nem csomagként vásárolta meg. Ennek ellenére továbbra is sokat számít a barátok és ismerősök véleménye. A „szájreklámot” az utazók 52%-a vette figyelembe, többen, mint az internetes oldalakat
(40%).
Jellemzően autóval vagy motorral utaznak. 2011-ben az egy évvel korábbi 44%-ról 78%-ra nőtt az ezen közlekedési eszközökkel utazók aránya. Eközben a légi közlekedés aránya is nőtt: 39%-ról 46%-ra emelkedett.
A legtöbben szállodában vagy bérelt szálláshelyen szállnak meg. Az utazás hosszától
függetlenül a fizetős szálláshelyek a népszerőbbek: a rövid utazások esetében 54%, a
hosszabb utazások esetében 60% választotta ezeket a szállástípusokat.
Az európai utazók pihenésre és kikapcsolódásra vágynak: az utazók 48%-a ezért kelt útra 2011-ben (2010: 36%). Gyakori motiváció a „napfény és tengerpart”, valamint a rokonok, barátok felkeresése is.
Az európaiak nagyra értékelik a természet szépségét és a jó szolgáltatásokat: a válaszadók 50%-a szívesen tér vissza a szép természeti környezetben fekvő desztinációkba. A megkérdezettek több mint 90%-a elégedett volt az úti céllal összességében és az igénybe vett szálláshely színvonalával is.
2012-ben is népszerő lesz a turizmus: a válság ellenére a válaszadók 73%-a nem mond le az utazásról, bár 33% kénytelen változtatni eredeti elképzelésein. A 2012-ben utazó válaszadók 41%-a hosszabb, 4–13 éjszakás utazást tervez, 27% ennél rövidebbet.
Elsősorban belföldi (52%9, illetve Európai Unión belüli (37%) úti célt választanak. 2012-ben is Spanyolország számíthat a legtöbb turistára Európából (10%), illetve Olaszország (7%), Franciaország (6%), Görögország (4%), valamint Ausztria, az Egyesült Királyság és Németország (3-3%).
Az Eurostat adatai szerint az Európai Unió államaiban a turizmus kiemelkedő eredményeket ért el 2011-ben, meghaladva a válság előtti szintet. A külföldiek által szállodában és szállodatípusú szálláshelyeken eltöltött vendégéjszakák száma több mint 7%-kal emelkedett, miközben a belföldi vendégéjszakák száma 1,2%-kal nőtt. A külföldi vendégéjszakák száma Spanyolországban emelkedett a legnagyobb mértékben, amit Olaszország követett. A belföldi vendégéjszakák száma Litvániában, Bulgáriában és Romániában emelkedett leginkább.
Nézzen bele a teljes tanulmányba!